تغییر در واکسن دوز دوم چه اثری بر ایمنی بدن دارد؟

تغییر در واکسن دوز دوم چه اثری بر ایمنی بدن دارد؟

ایسنا نوشت: مدیر اورژانس منطقه ای امرو سازمان جهانی بهداشت درباره تغییر دز دوم واکسن، گفت: اگرچه سازمان بهداشت جهانی چنین توصیه ای نمی کند اما برای مثال شواهد و مطالعات حاکی از این است که آسترازنکا و فایزر می‌تواند ایمنی ایجاد کند.

دکتر ریچارد برنان در نشست خبری که به صورت مجازی با حضور مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و نماینده این سازمان در ایران برگزار شد، در پاسخ به این سوال که علیرغم آغاز دز سوم در برخی کشورها، موضع سازمان جهانی بهداشت نسبت به عدم دسترسی کشورهای فقیر به واکسن چیست، گفت: سازمان جهانی بهداشت مقداری دز واکسن را به مردمی که در کشورهای ضعیف هستند اهدا کرده است. تلاش ها جهت رساندن واکسن بیشتر در حال بررسی است و نهایتا تا اواسط سال آینده این مشکل برطرف خواهد شد.

وی درباره واکنش سازمان جهانی بهداشت در خصوص واکسیناسیون کشورهای تحت فشار تحریم‌ همچون ایران، گفت: سازمان جهانی بهداشت در حال پیگیری و دسترسی همه مردم جهان به واکسن است. تحریم ها به هیچ وجه نباید مانع این قضیه شود. همچنین در حال پیگیری و تهیه واکسن های بیشتر برای کشور ایران هستیم.

وی درباره شیوع سویه های جدید کرونا برغم واکسیناسیون در کشورهای مختلف گفت:‌ درست است که مشکلاتی از این قبیل دیده می شود اما باید در نظر داشت که واکسن ها در برابر سویه ها، کاهش روند بستری ها و حتی تلفات بسیار موثر خواهند بود. یکی از مهم ترین دلایل کنترل سویه ها، افزایش روند واکسن است. به عبارتی هر چه بیشتر واکسیناسیون انجام شود، تا حد قابل قبولی از این مشکل جلوگیری خواهد شد.

برنان در پاسخ به چگونگی ابتلای زنان باردار و شیرده پاسخ داد: زنان بارداری که واکسن دریافت کرده اند، سیستم ایمنی بدنشان افزایش یافته است و هرگز مشکلات ناشی از ویروس کرونا را نخواهند داشت. بنابراین زنان باردار و یا شیرده در مواقعی که احساس می کنند در خطر نیستند باید واکسن را دریافت کنند. برای مثال زنان باردار یا شیردهی که پرستار، دکتر یا در مراکز درمانی مشغول به کار هستند بایستی سریعا واکسن را دریافت کنند.

آیا ویروس کرونا در تابستان کاهش و در زمستان افزایش می یابد؟

مدیر اورژانس منطقه ای امرو در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا در تابستان کاهش و در زمستان افزایش می یابد گفت:هیچ گونه مدرک و شواهدی در این خصوص وجود ندارد. برای مثال اگر به تعداد مبتلایان کشورهای غربی نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد تعداد مبتلایان در تابستان کاهش نمی یابد. ناگفته نماند که عامل های دیگری در این زمینه دخیل هستند برای مثال در برهه ای از زمان شاهد این هستیم که مردم مدت زیادی در خانه میمانند، فاصله اجتماعی را رعایت می کنند که در این مواقع طبیعتا تعداد مبتلایان کاهش می یابد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا بر روی شنوایی تاثیر می گذارد گفت: هیچ مدرک موثقی در این خصوص وجود ندارد که ویروس کرونا بر روی شنوایی تاثیر می گذارد ، گرچه که برخی علائم ها هنگام بروز این بیماری دیده می شود اما عارضه ی گوش درد جزء علائم رایج این بیماری محسوب نمی شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: طبیعتا نباید فراموش کنیم که استفاده از ماسک، بهداشت و ضدعفونی کردن دست، رعایت فاصله اجتماعی، دوری کردن از اجتماعات و مکان های شلوغ به کاهش روند این بیماری کمک خواهد کرد.

دکتر برنان در پاسخ به این سوال که آیا فرد واکسینه شده می تواند دز بعدی واکسن را تغییر دهد ، پاسخ داد؟ اگرچه سازمان بهداشت جهانی چنین توصیه ای نمی کند اما برای مثال شواهد و مطالعات حاکی از این است که ترکیب دز اول آسترازینکا و دز دوم فایزرهمچنان ایمنی خوبی ایجاد می کند.

مدیر اورژانس منطقه ای امرو درباره اینکه آیا تغییرات آب و هوایی تاثیری بر تولید سویه های جدید می شود نیز گفت: هیچ گونه مدرکی برای اثبات تغییرات آب و هوایی در ایجاد سویه های جدید وجود ندارد.

۲۳۵۲۳۱

پست بعدی

پای عربستان به طرح صیانت باز شد/نصیرایی:مدیریت فضای مجازی ما در دست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست

ج سپتامبر 17 , 2021
ایلنا نوشت: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شکل‌گیری کمیسیون مشترک برای بررسی طرح صیانت از فضای مجازی، درباره واکنش‌ها به این طرح تصریح کرد که متاسفانه مدیریت فضای مجازی در اختیار ما نیست و در اختیار آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست. مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000