در کلاب هاوس خبرآنلاین مطرح شد؛ باید وضعیت کشور را از ناامیدی و رخوت نجات داد/ صرف چند انتقاد واقعا تقابل نیست

در کلاب هاوس خبرآنلاین مطرح شد؛ باید وضعیت کشور را از ناامیدی و رخوت نجات داد/ صرف چند انتقاد واقعا تقابل نیست

در کلاب هاوس امشب خبرآنلاین، موضوع «برخورد اصلاحطلبان با دوست سیزدهم، تعامل، تقابل یا سکوت؟ مورد نقد و بررسی افراد مختلف قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «برخورد اصلاحطلبان با دوست سیزدهم، تعامل، تقابل یا سکوت؟» عنوان بحث و گفت و گوی امشب کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین است که چهره های مختلف اصلاح طلبان،فعالان، سیاسیون و تحلیلگران رسانه ای نظراتشان را بیان می کنند.

اصلاحات هم باید بیاید تعامل کند، اگر نتوانست، سکوت کند

مصطفی جلالی فعال سیاسی
این سه راه، سه مرحله است. دموکراسی ایجاب می کند برای داشتن ایران قوی از این دولت حمایت کنیم. ایران در اقتصاد خیلی قوی نیست. اصلاحات باید با دولت تعامل سازنده داشته باشد و اول به عنوان یک منتقد و در صورتی که دولت دست همکاری دراز کرد، با حفظ افکار اصلاحطلبی و شخصیت و پرسیتژ خود، قاعدتا وظیفه میهنی ایجاب می کند ورود کند. اما اگر قرار است هویت اصلاحطلبی را زیر سوال ببرند، مانند دوستانی که حتی ماراتن انتخابات تمام نشده بود دویدند و بیعت کردند و عکس گرفتند، به اصطلاحات لطمه می زند.
در جامعه هم واکنشها را دیدیم که می گفتند این چه اصلاحطلبی یا اصولگرایی است. این تصور که برخی از مخالفان نظام ایجاد کرده اند اصلاحطلبی و اصولگرایی بازی حکومت است،با این رفتارها تقویت می شود.
وقتی هم اصلاحطلبان می بینند دولت به هیچ صراطی مستقیم نیست، بالاخره باید برخی اصلاحطلبان راه سکوت را پیش بگیرند تا جایی که نخواهد به منافع ملی آسیب برسد. اگر هم کشور را به سمت پرتگاهی ببرند که هیچکس نتواند جلوشان را بگیرد شاید کار لازم باشد به تقابل کشیده شود. در همین کلاب هاوس به مشاور آقای اشرف غنی به شاه حسین موسوی گفتم برخورد شما در سیاست و این که به احزاب اجازه کار نمی دهید باعث مشکل می شود. اگر احزاب مخالف دولت اجازه اظهارنظر داشتند قاعدتا الان شاید آقای غنی الان در افغانستان بود. مردم طالبان را نمی خواستند ولی قطعا آقای غنی را هم نمی خواستند.
اصلاحات هم باید بیاید تعامل کند، اگر نتوانست، سکوت کند و جایی که نیاز است قطعا نباید سکوت کند و اجازه ندهد کشور از امنیت و استقلال و جمهوری اسلامی خارج شود.
منظور این نیست آن سوی اصلاحات چه باشد. سراب است یا بهشت؟ باید دست جنباند و وضعیت کشور را از ناامیدی و رخوت نجات داد.

دولت دچار تناقضهایی در مسایل کارشناسی است و باید نقد سازنده شود

جمال صدر عاملی فعال سیاسی
کسانی که دلشان برای کشور می تپد و آرزوی نجات مردم را دارند چطور باید برخورد کنند؟ تقابل را مخالفم و سکوت هم در عالم سیاست جایز نیست. تعامل دو بخش دارد، بخش اول همکاری عملی است که آقایان نیاز ندارند و ظاهرا صندلی هم کم آمده ولی نقد لازم است. آقایان از همه نقد سازنده می خواهند. بعد از تصویب برجام ببینید چه هجمه ای به دولتی شد که 24 میلیون رای آورد. آقای روحانی در دور اول به شعارهای خود وفادار بود. در سال 92 به خاطر لجبازی به او رای دادیم ولی در سال 96 به خاطر عملکردش به او رای دادیم ولی 5 سال برخی با تمام قوا مقابلش ایستادند.
دولت دچار تناقضهایی در مسایل کارشناسی است و باید نقد سازنده شود تا راه بهشان نشان داده شود. امیدوارم اقای رییسی با موفقیت و قدرت پیش بروند و یادشان باشد ما در 4 سال آینده به 50 سالگی انقلاب می رسیم. ترکیه در 12 سال، سنگاپور 30 سال و کره جنوبی در 45 سال و مالزی در 22 سال خود را ساخته است.
امیدوارم آقای رییسی بتوانند به اهدافشان برسند و رفاه و سربلندی مردم را به ارمغان بیاورد.

اصلاحطلبان در حال حاضر ظرفیت تقابل با دولت اقای رییسی را ندارند

محمد مهاجری عضو شورای سردبیری خبرانلاین
اصلاحطلبان در حال حاضر ظرفیت تقابل با دولت اقای رییسی را ندارند اما بخشی از اصولگرایان علاقمندند اینطور تلقی شود که جامعه دارد تقابل می کند. صرف چند انتقاد واقعا معنی تقابل نیست. در سال 76 یادمان است برخی اصلاحطلبان اصطلاحی به کار برد که باید اصولگرایان را در زباله دان ریخت. آنها هم از این برخوردها داشته اند. الان بهترین راه اصلاحطلبان تعامل است. معنی تعامل لزوما همکاری نیست. اصلاحطلبان نمی توانند همکاری خاصی با دولت داشته باشند. نباید هم راه بدهد. چه توقعی است اصولگرایان دو وزیر از اصلاحطلبان بگذارد؟ تعامل باید از راه انتقاد به دولت انجام شود.
زمانی مقام معظم رهبری در دیدار با دولت گفتند نقد تند است، گاهی غیرمنصفانه است. ولی همانها هم می تواند فرصت تلقی شود.

2323

پست بعدی

صفحه اول روزنامه های21شهریور1400

ی سپتامبر 12 , 2021
تحولات افغانستان، چالشهای هسته ای جدید برای کشور و واکسیناسیون، موضوعاتی هستند که در روزنامه های امروز بازتاب دارد.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000