جایِ خالی زنان در کابینه رئیسی/صندلی معاونت به زنان می رسد؟

جایِ خالی زنان در کابینه رئیسی/صندلی معاونت به زنان می رسد؟

فاطمه راکعی از چهره های سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: نوع چینش کابینه رئیسی و جای خالی زنان در واقع، یک نوع نادیده گرفتن تلاش ۴۰ ساله نیمی از جمعیت کشور برای نیل به حقوق مسلم انسانی و اجتماعی خودشان است .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کابینه پیشنهادی رئیسی معرفی شد بدون حضور زنان. از سوی دیگر تا اینجای کار هنوز تکلیف حضور زنان در معاونت های ریاست جمهوری نیز مشخص نشده است و برخی پیش بینی می کنند زنان چندان جایگاهی در ساختار کابینه جدید نداشته باشند. در همین راستا فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین اخیرا در توئیتی با اشاره به لیست رئیسی برای دولت سیزدهم نوشت: این گلایه هست که چرا از ظرفیت بانوان مدیر متخصص، جهادی و پرتلاش استفاده نشده است.

برخی نیز معتقدند رئیسی از ظرفیت زنان در جایگاه معاونت های کابینه بهره خواهد گرفت.

در هیمن راستا، فاطمه راکعی از چهره های سیاسی اصلاح طلب، نیز عدم حضور زنان را نکته منفی کابینه رئیسی می داند. او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین می گوید به فرض اینکه خانم‌هایی کاملا از طیف تندرو اصولگرا برای حضور در کابینه رئیسی انتخاب می‌شدند، حداقل نشان دهنده این بود که در دولت جدید،اعتقاد و اعتنایی نسبت به حضور زنان در رده‌های بالای مدیریتی وجود دارد و احترام، شأن و معنایی را برای حضور زنان در این سطوح قائل هستند.

این فعال زنان عنوان می‌کند عدم حضور زنان در کابینه به معنای نادیده گرفتن تلاش بیش از ۴۰ سال نیمی از جمعیت کشور برای نیل به حقوق مسلم انسانی و اجتماعی خودشان است فارغ از اینکه به چه جناح فکری تعلق دارند.

مشروح گفت و گوی خبرگزاری خبرآنلاین با فاطمه راکعی را می خوانید؛

**********

*نظر شما درمورد عدم حضور زنان در کابینه آقای رئیسی چیست؟ با توجه به شعارهای انتخاباتی که داده می شد پیش بینی می شد حضور زنان در این کابینه شاهد باشیم ولی در این لیستی که به مجلس معرفی شد، خبری از حضور زنان نیست.

اخیرا ائتلاف صدف که ائتلافی از ۳ الی ۴ حزب زنان اصلاح طلب به اضافه ۳ شخصیت حقیقی است بیانیه‌ای را در خصوص همین موضوع صادر کرد مبنی بر اینکه چرا در کابینه حتی یک نفر زن حضور ندارد جالب است که حتی در دولت احمدی نژاد یک زن به کابینه راه پیدا کرد که البته با کوچکترین مشکلی که رخ داد به بدترین شکل از کابینه کنار گذاشته شد، اما در این کابینه، ما حتی یک نفر زن را نمی بینیم.

اعتراض ما به این معنی نیست که زنان اصلاح طلب فکر می کنند اگر زنانی در این کابینه حضور می‌یافتند مواضع و دیدگاه‌های ما را دنبال می‌کردند. این را هم می‌دانیم اگر زنانی انتخاب می‌شدند طرز تفکرشان هماهنگ با دیگر چهره‌های معرفی شده بود چراکه عموما از طیف رادیکال و همفکران دولت احمدی‌نژادند و بیشتر به طیف رادیکال اصولگرایان نزدیک هستند، تا طیف سنتی و متعادل تر.

در کابینه جدید اعتقادی به حضور زنان مشاهده نشد

بنابراین، قطعا اگر زنانی انتخاب می‌شدند می بایست همفکر آنها می بودند و نمی آمدند از حقوق زنان در تمامی حوزه‌ها به آن شکلی که ما مدافع آن هستیم، دفاع کنند، یعنی بعید بود این کار را انجام دهند؛ گرچه در مورد مسائل زنان، در سالهای نسبتا دور، که زنده یاد خانم بهروزی در قید حیات بودند، ائتلافی از زنان مسلمان ایرانی داشتیم که فارغ از اینکه به چه جناح و تفکر سیاسی متعلق هستیم از حقوق زنان با هم دفاع می کردیم از این رو می توان در میان اصولگرایان هم کسانی را پیدا کرد که در سطح عمومی، در چهارچوب فکری خودشان می توانند در مورد زنان کارهای مثبتی انجام دهند، اما این را هم کنار می گذاریم و می‌گوییم به فرض اینکه خانم‌هایی کاملا از طیف تندرو اصولگرا برای حضور در کابینه رئیسی انتخاب می‌شدند، حداقل نشان دهنده این بود که در دولت جدید،اعتقاد و اعتنایی نسبت به حضور زنان در رده‌های بالای مدیریتی وجود دارد و احترام، شأن و معنایی را برای حضور زنان در این سطوح قائل هستند.

تلاش ۴۰ ساله نیمی از جمعیت ایران نادیده گرفته شد

متاسفانه اینها حتی حاضر نشدند یک وزیر زن را در کابینه قرار دهند، این نوع حرکات، معنای ضمنی خودش را دارد، این رفتار در چینش کابینه، حاکی از این است که حضور زنان را در مدیریت‌های کلیدی قبول ندارند و اصولا برای این امر اهمیتی قائل نیستند و این، برازنده دولتی نبود که رئیس آن گفت، من رئیس جمهور همه مردم هستم.

سوال این است که آیا زنان نصف جمعیت ایران را تشکیل نمی دهند این نوع چینش کابینه، در واقع، یک نوع نادیده گرفتن تلاش بیش از ۴۰ سال نیمی از جمعیت کشور برای نیل به حقوق مسلم انسانی و اجتماعی خودشان است فارغ از اینکه به چه جناح فکری تعلق دارند. به هر حال اینها حتی در این زمینه حاضر به حفظ ظاهر هم نشده‌اند.

جایِ خالی زنان در کابینه رئیسی/صندلی معاونت به زنان می رسد؟

اصلاح‌طلبان توقعات و پیشنهادات خود را به رئیسی ارائه دادند

*به نظر شما جریان اصلاحات ممکن است که با دولت سیزدهم وارد فاز تعامل شود یا …

من از اولین کسانی بودم که از اصلاح طلبان خواستم، با توجه به اظهارات آقای رئیسی دایر بر اینکه دولتش برای همه مردم است و نیز نظرخواهی از نخبگان سیاسی، انتظارات و توقعات را به دولت منتقل کنند،چراکه تلاش ها در عرصه های سیاسی،اجتماعی، هدفش حل معضلات کشور و مشکلات مردم است. در حال حاضر بسیاری از اصلاح طلبان این کارها را انجام دادند و پیشنهادها و توقعات از دولت جدید به آنها ارائه شده است.

کابینه جدید به جای فیل هوا کردن از افراد متخصص و مجرب استفاده کند

منتظر هستیم ببینیم با این پیشنهادها و خواسته ها چه برخوردی می‌شود. باتوجه به تجربه‌های سیاسی این چند دهه، امیدواریم به کارهای درستی که قبلا انجام گرفته احترام بگذارند و نگران سرنوشت اقتصاد کشور، معیشت مردم، ارتباطات منطقه‌ای، بین‌المللی به ویژه وضعیت بحرانی منطقه باشند.

بنابراین می‌توان پیشنهاد داد و مصداق‌هایی را معرفی کرد، مثلا در میان خود اصولگرایان، افراد معقولی هستند که بیشتر از آن که به فکر منافع جناحی باشند، به فکر کشور و مردم باشند. آنچه مسلم است، کابینه فعلی بهتر است به جای اختراع چرخ از نو و فیل هوا کردن، با استفاده از افراد مجرب و متخصص و با بهره گیری از ایده‌ها و برنامه های ارائه شده از سوی دلسوزان کشور، به طور واقعی به حل مشکلات بپردازند و به خواسته‎‌ها و انتظارات مردم در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی و مسائل اقتصادی و اجتماعی پاسخ مثبت بدهند.

از رئیسی و اژه‌ای انتظار می‌رود در مقابل دیدگاه‌های افراطی مقاومت کنند

*آقای کرباسچی در مصاحبه ای با ما گفتند که چهره های منتسب به دولت آقای احمدی نژاد که در دولت ایشان فعالیت داشتند و اکنون در کابینه رئیسی هستند مانع خواهند شد که جریان اصلاحات یا اصلاح‌طلبان بخواهند نظری بدهند یا کمکی کنند و …

یقینا طیف های رادیکال در مقابل هرگونه همفکری یا هم اندیشی، بازدارنده هستند؛ اینها فقط افراد خودشان را می بینند ولاغیر.بعضا پایبند به قانون و ضوابط اخلاقی و عدالت و انصاف هم نیستند.

این دیگر بستگی به مشی، روش و اقتدار اصولی آقای رئیسی و آقای اژه ای و دیگر دست اندرکاران تراز اول اداره امور کشور دارد که آیا منویاتشان واقعا این است که از تفکرات سازنده فراتر از جناح های سیاسی کشور استفاده کنند یا خیر.

با توجه به دعوت‌هایی که رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه از سیاسیون منتقد برای همفکری کردند، انتظار این است که در برابر دیدگاه های افراطی مقاومت کنند و اجازه ندهند که افراطی ها زمام امور کشور را بدست گیرند.

۲۷۲۱۹

پست بعدی

هر دو و نیم دقیقه یک مرگ در ایران/ رکورد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها شکست

ج آگوست 20 , 2021
هفته گذشته ۲۶۷۴۱۷ نفر در ایران به کرونا مبتلا شدند ۴۰۴۰ نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند. نیو صدر: ۴۰۴۰ زندگی بیماران کرونایی در هفته اخیر در اوج‌گیری سیاه پنجمین موج کرونا در ایران به نقطه پایان رسیدند. در این هفت روز هم مانند ۹ هفته قبلی، روند […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000