انتقاد حسین اسرافیلی از خواندن نوحه‌های ضعیف در عزاداری‌ها

انتقاد حسین اسرافیلی از خواندن نوحه‌های ضعیف در عزاداری‌ها

حسین اسرافیلی، از شعرهای ضعیفی که در مجالس عزاداری خوانده می‌شوند، انتقاد کرد و دلیلش را ناآگاهی ادبی و تاریخی دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه رادیویی «شرح شیدایی» با موضوع فرهنگ عزاداری، دیشب (شنبه ۲۳ مرداد)، شاهد گفت‌وگوی تلفنی با حسین اسرافیلی، شاعر معاصر و پژوهشگر ادبی بود.

در این برنامه که از شبکه رادیو گفتگو پخش می‌شد، اسرافیلی گفت: «پشت هر شعر عاشورایی، باید یک نخ نامرئی باشد که نگاه عاشورایی در همه کلمات و ابیات آن مسترر شود. تک تک کلمات در شعر عاشورایی باید «حسین(ع)» را فریاد بزنند و تعابیر شعری شفاف، روشن و همچون آئینه، جلوه‌پذیر واقعه عاشورا باشد.»

وی ادامه داد: «شاعر باید زلالی آئینه را پیدا کند تا زلالی آب در آن انعکاس پیدا کند. شاعر باید صحنه کربلا را تجسم کند و سپس به عمق آن واقعه قدم بگذارد.»

اسرافیلی افزود: «اولین شهید بنی‌هاشم، حضرت علی‌اکبر(ع) است ولی شعری داریم که می‌گوید ایشان بعد از حضرت عباس(ع) شهید شده است که نشان می‌دهد شاعر اصلا مقتل نخوانده است.»

این شاعر تاکید کرد: «آدمی که مقتل نخوانده و ذهنیت خود را با واقعه کربلا تطبیق نداده است، چگونه می‌تواند شعر عاشورایی بگوید؟»

وی با ابراز تاسف نسبت به شعرهای ضعیف که در عزاداری‌ها خوانده می‌شوند، افزود: «گاه کسی که قدری وزن و قافیه می‌داند، شعر برای نوحه‌خوانی می‌سراید و از طرف دیگر برخی مداحان که از ۶ دانگ، فقط ۲ دانگ صدا داشته و هیچ شناختی از شعر ندارند، ساده‌ترین آثار را می‌گیرند و حتی در اوزانی اشتباه شعر را می‌خوانند.»

۵۷۵۷

پست بعدی

احداث بیمارستان صحرایی هلال احمر در خراسان رضوی

ی آگوست 15 , 2021
شورای شهر تهران ویروس کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا شهرداری تهران هلال احمر جمهوری اسلامی ایران واکسن کرونا محدودیت های کرونایی محرم 1400 دولت سیزدهم حسین باغگلی ماه محرم وزارت آموزش و پرورش عزت الله ضرغامی مهدی چمران

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000