جهت‌گیری معکوس بازارها

جهت‌گیری معکوس بازارها

ارزش دلار و سکه که در هفته منتهی به ۸ مرداد پرقدرت در مسیر صعودی قرار گرفته بود، در هفته گذشته با اندکی نوسان و رشد مواجه بود.

در مقابل شاخص سهام رشد درخور توجهی را به ثبت رساند و افزایش محدود هفته قبل از آن را جبران کرد. بیت کوین نیز اگر چه رشد داشت اما بسیار محدودتر از هفته قبل از آن بود. بهای نفت نیز به دلیل شیوع نوع دلتای ویروس کرونا با کاهش مواجه شد.

قیمت دلار و سکه که در تیر ماه روند تقریبا ثابتی را از خود نشان داده بودند در هفته اول مرداد رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده و به ترتیب ۴.۱ و ۵.۹ درصد افزایش یافتند. افزایش قیمت جهانی طلا در رشد پرقدرت بهای سکه موثر بود. در هفته منتهی به ۱۵ مرداد دلار بالای مرز ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان در نوسان بود ولی نتوانست به مرز ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی دست یابد. برخی تحلیلگران پیش بینی کردند که چنانچه دلار این مرز مقاومتی را رد کند، احتمال رشد بالای ۲۶ هزار تومان را نیز دارد.

اخبار و موضع گیری کشورها در خصوص مذاکرات برجام، انتظارات افزایشی در بازار را به همراه داشت. با توجه به توقف مذاکرات و پیش‌بینی معامله گران از عدم انعطاف طرفین مذاکره برای توافق، فعالیت نوسان‌گیران افزایش یافته است. رشد قیمت دلار باعث شد تا تقاضای سکه افزایش یافته و در اولین روز معاملاتی هفته سکه به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد. البته ادامه رشد قیمت اونس جهانی طلا باعث اطمینان بیشتر خریداران گردید. تنش‌های منطقه‌ای مانند حمله به کشتی اسرائیلی و درگیری های طالبان در افغانستان نیز در افزایش قیمت دلار موثر بوده است. هر چند در هفته گذشته دلار و سکه روند نوسانی داشتند اما در مجموع رشد اندکی را به ثبت رساندند. علاوه بر عوامل ذکر شده که بر رشد قیمت ها اثرگذار می باشد، شروع به کار دولت جدید و احتمال عرضه سنگین ارز، در جهت مخالف امکان کاهش قیمت ها را به دنبال دارد.

در هفته منتهی ۱۵ مرداد شاخص سهام رشد قابل قبول ۶.۸ درصدی را به ثبت رساند و پس از ۷ ماه مجددا به بالای مرز ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صعود کرد. رشد سهام شرکت های صادرات محور به دلیل تثبت قیمت دلار بالای مرز ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بیشترین تاثیر را بر شاخص کل داشته است. برخی معامله گران بر این باورند که احتمال توافق برای احیای برجام اندک است و همین امر انتظارات تورمی و افزایش قیمت دلار را به دنبال داشته و در نتیجه باعث رشد سهام صادرات محور خواهد شد. در کل تا مشخص نشدن کابینه دولت جدید و خط و مشی سیاسی و اقتصادی آن در عمل نمی توان پیش بینی دقیقی انجام داد و بازار همچنان در انتظار به سر خواهد برد.

در هفته منتهی به ۶ آگوست بهای انواع نفت روند نزولی را طی کرد. عامل این کاهش قیمت افزایش قابل توجه تولید نفت اوپک در ژوئیه به بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ بوده است. به علاوه گسترش ویروس کرونای نوع دلتا در سرتاسر جهان، باعث ایجاد نگرانی از کاهش تقاضای نفت توسط چین و آمریکا و در نتیجه افت قیمت نفت شد. همچنین بنا به اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر نفت خام این کشور هفته گذشته به میزان ۳.۶ میلیون بشکه افزایش یافته که این مسئله نیز بر کاهش قیمت نفت خام دامن زده است.

در هفته منتهی به ۶ آگوست شاخص دلار آمریکا اندکی رشد نمود و قیمت اونس جهانی طلا نتوانست از مرز ۱۸۳۰ دلار عبور کرده و مجددا وارد مسیر کاهشی شد. با توجه به شیوع گسترده کرونای نوع دلتا، انتظارات تورمی در بسیاری از کشورها، حمایت بانک های مرکزی و نگرانی ها از تشدید بحران اقتصاد جهانی، پیش‌بینی‌ها از قیمت اونس جهانی طلا فزاینده خواهد بود.

بیت‌کوین که پس از مدت ها اصلاح قیمت در هفته منتهی به ۳۰ ژوئیه رشد ۲۲.۳ درصدی را به ثبت رسانده بود، در هفته گذشته در مجموع با ۳.۵ درصد رشد، به نزدیکی ۴۱ هزار دلار رسید. اعلام خبر اجازه دسترسی مشتریان بانک جی پی مورگان به صندوق بیت کوین در ایجاد فضای امیدوار کننده در بازار اثرگذار بود. در مقابل درخواست رئیس سازمان بورس آمریکا از کنگره برای اجرای تنظیمات قانونی مقابل ارزهای دیجیتال عاملی بازدارنده در رشد بیشتر این رمز ارز بوده است. در صورت وضع محدودیت های عملی از سوی آمریکا و چین، ارزش بیت کوین به شدت کاهش خواهد یافت.

در هفته منتهی به ۶ آگوست تمامی فلزات پایه اصلاح قیمت داشته و این روند رفت و برگشتی قیمت ها در هفته های متوالی به چشم خورده است. ابهام در شرایط اقتصاد جهانی نیز منجر به ریزش قیمت فلزات پایه گردیده است. با توجه به گسترش نوع دلتای ویروس کرونا، احتمال کاهش قیمت فلزات پایه همچنان وجود دارد.

۲۲۳۲۲۵

پست بعدی

موجودی واکسن کرونا بیش از میزان تزریق است

د آگوست 9 , 2021
پشت‌پرده کووید۱۹ چیست/ سابقه اتفاقات مشابه تاریخی با کشتار کرونا

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000