جریان اصلاحات نفوذی دارد؟ /اما و اگرها بر سر حیات جبهه اصلاح‌طلبان

جریان اصلاحات نفوذی دارد؟ /اما و اگرها بر سر حیات جبهه اصلاح‌طلبان

فرج کمیجانی رییس‌ دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر این باور است که نقطه قوت اصلاح‌طلبان، اندیشیدن به کشور ایران، توسعه ایران و خدمت به مردم ایران در سطح کلان است و اختلاف نظرات سطحی و کوچک نمی‌تواند مانع انسجام و وحدت آنها شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتخابات تمام شده اما حاشیه‌ها دست از سر اصلاح طلبان برنداشته است. هنوز گهگاهی خبرهایی از اردوگاه اصلاح‌طلبان می‌رسد که حاکی از اختلافات جدی بین آنها است هر چند آن را رد یا تکذیب کنند. فرج کمیجانی که رییس‌ دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، ضمن تکذیب اظهاراتی مبنی بر اینکه نفوذی ها به آقای خاتمی در جریان انتخابات فشار آورده اند به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید شخصیتی که از آقای خاتمی می‌شناسیم شخصیت مستقل، فرهیخته، فکور است که خودش درباره هر موضوعی که مطرح باشد تصمیم می‌گیرد و تحت تاثیر سایر افراد قرار نمی‌گیرد.

او بر این باور است که اختلاف نظر بزرگترین حُسن اصلاح طلبان است و چندان جدی و عمیق نیست که به انحلال جبهه اصلاح طلبان ایران بیانجامد.

کمیجانی تاکید دارد که نقطه قوت اصلاح طلبان، اندیشیدن به کشور ایران، توسعه ایران و خدمت به مردم ایران در سطح کلان است و اختلاف نظرات سطحی و کوچک نمی‌تواند مانع انسجام و وحدت آنها شود.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با فرج کمیجانی، رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را می‌خوانید؛

******

*آقای کمیجانی! اخیرا ادعا شد که برخی نفوذی‌ها به آقای خاتمی برای حمایت از کاندیداها یا لیست‌های انتخاباتی فشار وارد کردند از نگاه شما این نفوذی‌ها چه کسانی هستند؟

من در بین اصلاح‌طلبان نفوذی نمی‌شناسم و فکر نمی‌کنم کسی نفوذی باشد که بخواهد به آقای خاتمی فشار بیاورد.

جریان اصلاحات نفوذی ندارد

*آیا ممکن است منظورشان کارگزارانی‌ها باشد یا ….؟

نمی‌توانم اظهارنظر دقیقی در این باره داشته باشم. من آقای خاتمی را فرد مستقلی می‌دانم که تصمیماتش را خودش می‌گیرد، خودش اظهارنظر می‌کند و تحت تاثیر افراد دیگر قرار نمی‌گیرد. اینکه عده ای بروند ایشان را تحت فشار قرار دهند یا نفوذی باشند را تکذیب می‌کنم. شخصیتی که از آقای خاتمی می‌شناسیم شخصیت مستقل، فرهیخته، فکور است که خودش درباره هر موضوعی که مطرح باشد تصمیم می‌گیرد و تحت تاثیر سایر افراد قرار نمی‌گیرد.

بین اصلاح‌طلبان اختلاف نظر وجود دارد

*فضای اختلافی که در جبهه اصلاح طلبان دیده می‌شود احتمال انحلال این جبهه را چقدر جدی می‌کند؟

اختلاف جدی چندانی وجود دارد در واقع اختلاف نظر وجود دارد اما اختلاف جدی چندانی که منجر به انحلال جبهه اصلاحات شود وجود ندارد. پس از انتخابات هم، چند جلسه ای که تشکیل شده اصلاح طلبان با همدلی در حال آسیب شناسی عملکردشان هستند و فکر نمی کنم که کار به اینجا برسد که جبهه اصلاح طلبان منحل شود حتما انسجام بیشتر خواهد شد و در کنار مردم برای پیگیری مطالبات آنها حضور خواهیم داشت.

کلیت اصلاح‌طلبان، صندوق رأی را قبول دارند و بدیلی برای انتخابات و صندوق رأی نمی‌شناسند و همواره به این فکر می‌کردند که در انتخابات حضور فعالی داشته باشند. در این دوره از انتخابات هم حدود شش، هفت ماه، اصلاح طلبان کار کردند که در عرصه انتخابات حضور موثر و فعالی داشته باشند اما متاسفانه آن کاندیداهای اصلی اصلاح طلبان ردصلاحیت شدند و برای این افرادی هم که تاییدصلاحیت شدند نتوانستند تصمیم بگیرند.

به هر حال اگر ما می‌خواهیم در انتخابات شرکت کنیم باید کاندیدایی حضور داشته باشد که کاندیدای خودمان باشد که در این دوره از انتخابات حضور نداشت. این بدین معنا نیست که اصلاح طلبان بر سر این مسئله اختلاف دارند که در انتخابات شرکت کنند یا نکنند.

اصلاح‌طلبان از کاندیداهایشان در انتخابات حمایت می‌کردند اگر….

اگر لیست کاندیداهایی که اصلاح طلبان برای انتخابات معرفی کردند در عرصه انتخابات حضور داشتند قطعا همه اصلاح طلبان متحد و یکپارچه از آنها حمایت می‌کردند اما این افرادی که هم تاییدصلاحیت شده بودند حتی یک موافق هم نداشتند اما به مرور، چند نفر موافق برایشان پیدا شد اما در نهایت آن کاندیداها نتوانستند اکثریت جبهه اصلاح‌طلبان ایران را راضی کند که بتواند از آنها حمایت کنند بنابراین اینها دلیلی بر این نمی شود که کلیت اصلاح طلبان با صندوق رأی قهر کرده باشند یا اینکه در انتخابات شرکت نکنند یا جامعه محور باشند و و….، خیر، چنین چیزی نیست؛ هم جامعه محوری، جایگاه خود را در بین اصلاح طلبان دارد هم آن کسانی که می‌خواهند جامعه محور باشند باز هم نگاهی به صندوق و انتخابات دارند. حال ممکن است در عرصه رسانه، گاهی اوقات اظهاراتی مطرح می‌شود اما این بر نمی‌گردد به این مسئله که درون اصلاح‌طلبان، یک شکاف جدی ایجاد شده است چنین چیزی واقعا وجود ندارد

جبهه اصلاح‌طلبان حتما ماندگار خواهد بود

*منظورتان این است که این جبهه همچنان کارکرد انتخاباتی اش را دارد…

بله حتما همینطور است. پیش بینی بنده این است که جبهه اصلاح طلبان حتما ماندگار خواهد بود، انسجامش را حفظ می‌کند و در نهایت کارهای عادی خود را انجام می دهد آنچه را که یک حزب و یا جبهه انجام می‌دهد این جبهه نیز اقداماتش را ادامه خواهد داد.

حتما از آقایان خاتمی، عبدالله نوری، موسوی خوئینی ها و بهزاد نبوی نظرخواهی می‌شود

*آقای کمیجانی! اصلاح طلبان برای بازسازی در آینده که بارها این بحث را مطرح کرده و می‌کنند چقدر قرار است روی این جبهه حساب کنند یا سازوکار جدیدی را در آینده از نگاه شما ممکن است ایجاد کنند؟ آیا قرار است نظرخواهی از آقای خاتمی صورت گیرد؟ ورود بزرگانی چون بهزاد نبوی، موسوی خوئینی ها و عبدالله نوری را چگونه می‌بینید؟

بحث بازبینی، بازشناسی و اینکه اصلاح طلبان به گذشته خودشان نگاه کنند ببیند چه کرده‌اند و چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ آینده باید چه کار کنند، همه این مسائل در جبهه اصلاحات ایران مطرح است و در حال آسیب شناسی است. حتما از بزرگان اصلاحات نظرخواهی صورت خواهد گرفت و به ویژه از آقایان خاتمی، عبدالله نوری، موسوی خوئینی ها و بهزاد نبوی نظرخواهی می‌شود ونظرات سایر بزرگوران نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

این آسیب شناسی به صورت جدی و اینکه در آینده چه کار باید کرد در حال انجام است. انشالله منشا اثرات خوبی خواهد بود و مشکلی از این نظر وجود ندارد از همه بزرگان اصلاحات نیز حتما نظرخواهی می کنیم.

اختلاف نظرها مشکلی برای جریان اصلاحات ایجاد نمی کند

*از نگاه شما چاره جویی اصلاح طلبان برای کمرنگ شدن این اختلافات یا اختلاف نظرها چگونه خواهد بود تا بتوانند به بازسازی بدنه رأی شان و افکار عمومی بپردازند؟

بزرگترین حُسن اصلاح‌طلبان این است که در میان آنها اختلاف نظر وجود دارد از درون این اختلاف نظرات است که نظرات خوب ساخته می‌شود. اینکه یکی حرف بزند و بقیه، چشم بگویند نتیجه ای ندارد؛ وقتی در مورد این اختلاف نظرات بحث و گفت و گو می شود می توانیم به نتایج خوبی برسیم. من این اختلاف نظرات را چندان منفی نمی‌دانم ضمن اینکه چندان عمیق نیست و مشکلی برای جریان اصلاحات ایجاد نمی‌کند.

*چه نقطه مشترکی در حال حاضر بین اصلاح طلبان برای رفع همین اختلاف نظراتی که می‌گویید وجود دارد؟

نقطه قوت جریان اصلاحات این است که همواره به کشور ایران، توسعه ایران و خدمت به مردم ایران در سطح کلان می‌اندیشند در واقع اختلاف نظرات شخصی و کوچک، نمی تواند در راه رسیدن به انسجام و وحدت مانع ایجاد کند بنابراین بحث‌های بازسازی که شکل گرفته هم از نظر ساختاری و هم از نظر محتوایی و برنامه‌ای ، در حال انجام است و اگر کمی صبر کنیم خروجی بسیار خوبی خواهیم داشت.

27219

پست بعدی

روحانی ۷ بیمارستان و کلینیک تخصصی در ۵ استان کشور را افتتاح کرد

ش جولای 31 , 2021
بهره‌برداری از ۷ بیمارستان و کلینیک تخصصی در ۵ استان کشور با یک هزار و ۴۴۳ تخت بیمارستانی روز شنبه با فرمان رئیس جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور در هشتاد و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000