کلانتری: عقب‌افتادگی تاریخی در استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر

کلانتری: عقب‌افتادگی تاریخی در استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر

ایلنا نوشت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر به جای استفاده حداکثر ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر حدود ۱۰۰ درصد آن استحصال و استفاده شده است.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آئین افتتاح و بهره برداری از طرح‌های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه از سال ۹۷ هیچ پروژه‌ی ملی بدون ارزیابی زیست محیطی انجام نشده، بیان کرد: همچنین هیچ مجوزی برای توسعه صنایع آب بر مثل فولاد و پتروشیمی از اول سال ۹۸ در درون سرزمین صادر نشده و تمام صنایع آب بر به سواحل جنوبی و شمالی هدایت شده تا از آب دریا استفاده کنند، قابل توجه است که چالش‌های بسیاری نسل آینده را در حوزه زیست محیطی تهدید خواهد کرد و باید به این نکته توجه ویژه کرد.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین مساله، حفظ منابع تجدید پذیر کشور برای جوانان امروز و نسل‌های آتی است که باید سیاست‌های متضاد امروز توسعه‌ای تبدیل به تعامل شود، ما شاهد استفاده بیش از حد و توان اکولوژیک و پایدار کشور از منابع آبی هستیم که با حذف حق‌آبه‌های محیط زیستی و برخلاف استانداردهای تعیین شده بین المللی در حال حاضر به جای حداکثر ۴۰ درصد استفاده از آب‌های تجدید پذیر حدود ۱۰۰ درصد آن استحصال و استفاده شده است.

کلانتری افزود: با ساخت هر سدی تالابی را خشکاندیم و رودخانه‌ای را از بین بردیم و به محیط زیست آسیب زدیم و لازم به یادآوری است که مقدار آب‌های تجدید پذیر نیز در ۴۰ سال گذشته از ۱۳۲ میلیارد مترمکعب در سال به کمتر از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی گفت: در مورد موضوع تضاد بهره برداری بی‌رویه و بیش از ظرفیت از منابع آب‌های زیرزمینی، باید بگویم که تزریق به منابع سالیانه کمتر از ۲۵ میلیارد متر مکعب و برداشت از منابع زیرزمینی بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب در سال است.

کلانتری افزود: تضاد بهره برداری بی‌رویه و بیش از ظرفیت از منابع آب‌های زیرزمینی با حفظ کیفیت خاک‌ها که سالیانه صدها میلیون تن نمک از زیر زمین به روی زمین انتقال یافته و ضمن کاهش حاصل خیزی خاک‌ها باعث طغیان غبارهای نمک شده است.

وی ادامه داد: تضاد بین استفاده‌ی بیش از توان اکولوژیک پوشش گیاهی برای تولیدات پروتئینی و حفاظت از پوشش گیاهی و خاک‌های زنده و مواد ژنتیکی در کشور یکی از چالش‌های مطرح است.

کلانتری افزود: متاسفانه سالیانه بیش از ۲.۱ کیلوگرم در مترمربع خاک حاصل خیز را از دست می‌دهیم، در حالی که سالیانه تنها حدود ۳۵ گرم خاک در مترمربع به طور متوسط در طبیعت ایران به وجود می‌آید.

وی گفت: به این معنا که حدود ۳۴ برابر فرسایش خاک در کشور بیشتر از توان تولید آن است و این در حالیست که عمق متوسط خاک‌های زنده کشور فقط ۲۲ سانتیمتر می‌باشد.

کلانتری ادامه داد: عقب افتادگی تاریخی در استفاده از منابع انرژی‌های تجدید پذیر مانند آفتاب و باد در کشوری که متوسط سالیانه بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارد، یکی دیگر از چالش‌های بزرگ است، البته عمده‌ی دلیل این عقب ماندگی تحریم‌های ظالمانه آمریکا بوده است، همچنین عمده دلیل تخریب منابع آب و خاک و پوشش گیاهی و تنوع ژنتیکی کشور ناشی از قانون گذاری‌ها و تصمیم سازی‌های ناپایدار و غلط در کشور بوده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: امیدواریم با دستورات اخیر مقام معظم رهبری به اینگونه سیاست گذاری ناپایدار سریعا پایان داده شود، همچنین با توجه به سامانه جامع اطلاعات محیط زیستی کشور، این سامانه شامل اطلاعات پایش تمامی صنایع بزرگ کشور و همچنین ۱۳۷ هزار واحد تولیدی و خدماتی و اطلاعات جابه جایی بیش از ۳۰ میلیون تن پسماند در کشور در سال و پایش تمامی رودخانه‌ها و تالاب‌ها و دریاهای کشور و همچنین اطلاعات تمامی مجوزهای زیست محیطی صادر شده است.

۲۳۵۲۳۷

پست بعدی

چرا واکسن‌ برکت گران‌تر از سینوفارم است؟

د جولای 26 , 2021
میزان نوشت: به گفته یک متخصص ویروس شناسی موادی که در شرایط تحریم به دست ما یا هر تولیدکننده‌ای در داخل کشور می‌رسد، قیمتش بسیار بالاتر از آنچه که در بازار جهانی به فروش می‌رسد، است و اگر با کمبود آن مواجه نباشیم حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد برای […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000