تفکیک قوا نقض می شود اگر…

تفکیک قوا نقض می شود اگر...

تفکیک قوا یکی از دستاوردهای جدید خرد بشری است.

این تفکیک یکی از مهم ترین ابزارهای حکمرانی مدرن است. حکمرانی نو بدون تفکیک و تعدیل قدرت بی معنا است. از طریق تفکیک قوا، قدرت وحشی و بی حد و حصر، مقید می شود و به تمدن سازی روی می آورد. بنابراین، تفکیک قوا از یک سو به تعدیل قدرت می انجامد و از سوی دیگر نتیجه تعدیل، تضمین حق ها و آزادی های تک تک شهروندان است.

دولت معتدل نه اراده و نه توان سرکوب حقوق آزادی های ملت را می یابد. اما، دولت اقتدارگرا به راحتی به نقض حقوق و آزادی شهروندان روی می آورد.

تفکیک قوا شمایل و رخصارهای گوناگونی دارد. گاه از تفکیک نسبی و مطلق قوا سخن گفته می شود. گاه از تفکیک عمودی و افقی قوا سخن گفته می شود و گاه از از تفکیک واقعی و صوری.

تفکیک صوری و ظاهرفریبانه قوا آن است که شمایل دولت، دارای نهادها و ساختار متفاوت باشد؛ اما، کارکردها و امور اختصاصی و شیک، تفکیک معناداری نیابد. به عنوان مثال، یکی از قوا یا یکی از زمامداران به هیچ محدودیتی بتواند در امور اختصاصی و انحصاری دیگر قوا مداخله نماید. در چنین حالتی ما از منظر حقوق اساسی این دسته از دولت کشورها، فاقد دولت معتدل و تفکیک قوا می باشد.

گاهی اوقات در برخی از دولت کشورها تفکیک قوا، واقعی است. یعنی به معنی دقیق کلمه هیچ مقامی قدرت مطلقه و سلطه فائقه ندارد. اما، در همین دولت ها نیز گاهی گردش قدرت به گونه ای رخ می نماید که همه نهادهای سیاسی در خدمت یک حزب و یک جریان سیاسی واحد قرار می گیرد. یعنی پارلمان، نهادهای مجریه ای، نهادهای قضایی و همه و همه یک فرایند دموکراسی و قانونی در خدمت یک حزب یا جریان واحد سیاسی قرار می گیرند.

در این صورت، ظاهر قضیه این است که تفکیک قوا نقض شده و باطن آن این است که اراده ملت به چنین انسجام و یکپارچگی رای داده است. بنابراین، به گمان ما چون این یکپارچگی مستقیم برآمده از اراده آزاد ملت است، خطراتی را متوجه منفعت عمومی نمی کند. زیرا، همه قوا و نمایندگان مردم در آنجا، از طریق ساز و کارهای دموکراتیک، قانون مدار و کاملا انتخاباتی به قدرت رسیدند؛ وانگهی در این کشورها، رسانه ها، سازمان های مردم نهاد، دانشگاه ها، اساتید، اصناف، وکلا، قضات، تجار، معلمان، کارگران و همه عموم مردم دارای یک استقلال تضمین شده نسبت به ساختارهای قدرت است.

استقلال باعث شده در چنین حالتی که تقارن قدرت رخ داده و همین که در خدمت جریان واحد قرار می گیرند، امکان استبدادورزی و رفتارهای خودسرانه به حداقل برسد.

آرزو می کنیم در دولت کشور جمهوری اسلامی ایران نیز ساز و کارهایی وجود داشته باشد، تا در موارد خطر و تهدید توسط جریان اقتدارگرا به پشتیبانی تمام عیار از ملت، حقوق و آزادی های او برخیزند.

* حقوقدان و استاد دانشگاه

۲۷۲۱۵

پست بعدی

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت حجت‌الاسلام حکیمی

پ جولای 15 , 2021
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین علی حکیمی را تسلیت گفت. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در متن پیام‌ تسلیت سیدعباس صالحی آمده است: «انا لله و انا الیه راجعون درگذشت اندیشمند متخلق حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین علی حکیمی موجب تأسف و تاثر شد. او عمر […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000