بازگشت محدودیت‌های کرونایی در روزی که نیمی از استان‌ها قرمز شدند

بازگشت محدودیت‌های کرونایی در روزی که نیمی از استان‌ها قرمز شدند

امروز نیمی از مراکز استان‌های کشور به رنگ قرمز کرونایی درآمدند و این شرایط باعث بازگشت محدودیت‌های شدید کرونایی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهمترین خبر کرونایی امروز آلودگی قطعی بیش از ۱۶ هزار ایرانی طی شبانه روز گذشته به ویروس کروناست. عددی بسیار بزرگ که نشان از روزهای سخت آینده می دهد. در این رابطه بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۳۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۳ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۹۵ نفر رسید. همچنین تا کنون دو میلیون ۹۵۳ هزار و ۵۸۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۲۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۴ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۸۵۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

متاسفانه مشکل تنها در افزایش تعداد بیماران قطعی کرونا نیست. بلکه درمان این بیماران با قطعی های مکرر برق دچار وضعیت بحرانی شده است. رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی با بیان اینکه به طور کلی در فصل تابستان ظرفیت تولید اکسیژن حدود ۱۵ درصد کاهش می‌یابد، گفت: قطعی برق شش ساعته در روزهای گذشته نیز باعث شد تولید حداقل ۱۰ ساعت عقب بیفتد و تولید اکسیژن تقریبا نصف شد که در شرایط موج پنجم تداوم این وضعیت ممکن است ما را وادار به واردات اکسیژن کند.

وضعیت رنگبندی کرونایی شهرها و استانها هم امروز تغییر محسوسی کرد. اپلیکیشن ماسک وضعیت قرمز را برای ۱۵ مرکز استان اعلام کرد.

بازگشت محدودیت‌های کرونایی در روزی که نیمی از استان‌ها قرمز شدند

طبق اعلام این اپ، علاوه بر شهرستان‌های قرمز قبلی، از چهارشنبه شهرستانهای عجب شیر (استان آذربایجان شرقی)، اصفهان، کاشان (استان اصفهان)، کرج (استان البرز)، ایلام (استان ایلام)، دشتستان، کنگان (استان بوشهر)، رباط کریم، شهریار، پیشوا (استان تهران)، مشهد (استان خراسان رضوی)، شیروان (استان خراسان شمالی)، چابهار (استان سیستان و بلوچستان)، شیراز (استان فارس)، بابل، ساری، سوادکوه، نور، نوشهر (استان مازندران)، جاسک (استان هرمزگان)، فارسان، لردگان (استان چهارمحال و بختیاری)، شهربابک (استان کرمان)، بویراحمد (استان کهگیلویه و بویر احمد)، رشت (استان گیلان)، بافق، بهاباد (استان یزد) در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.

طبق آخرین آمار رنگ‌بندی، ۱۲۰ شهرستان قرمز، ۱۸۲ شهرستان نارنجی، ۱۴۶ شهرستان زرد و صفر شهرستان آبی است.

این وضعیت بغرنج باعث شد تا محدودیتهای بیشتری نسبت به قبل اعمال شود. مثلا استاندار استان قم اعلام کرد بر اساس زائرپذیر بودن استان قم و همچنین تجمعات زیاد ممکن است وضعیت نارنجی کرونایی استان به وضعیت قرمز برسد لذا ورود و خروج خودروهای شخصی به شهر قم ممنوع شد.

در پایتخت هم به سطح ممنوعیت ها افزوده شد. استاندار تهران با بیان اینکه هر تجمع بالای ۱۵ نفر که در استان تهران صورت بگیرد غیر قانونی است و به شدت برخورد می‌کنیم، گفت: هر دستگاه اجرایی که مصوبه ۷۰ درصدی دورکاری کارکنان را رعایت نکند، نقض قانون کرده است.

جانشین رییس پلیس راهور کشور هم اعلام کرد پلیس با ترددهای غیرمجاز به شهرهای قرمز و نارنجی به شدت مقابله می کند و با توجه به ورود به موج پنجم و درگیر شدن بیش از ۲۷۰ شهر از شهرهای کشور که در شرایط قرمز و نارنجی قرار گرفته‌اند، تمهیدات پلیس راهور نیز باید بیشتر می‌شد.

بازگشت محدودیت‌های کرونایی در روزی که نیمی از استان‌ها قرمز شدند

محدودیتهای بین المللی دیگری هم به محدودیتهای داخلی اضافه شده است. بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشورهای بوتسوانا، برزیل، اسواتینی، هند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نپال، آفریقای جنوبی، زامبیا، اروگوئه و زیمبابوه در فهرست کشورهای قرمز قرار دارند و ورود مسافران از این مقاصد به ایران ممنوع است.

واکسیناسیون و گونه های جدید کرونا

در حالی که افزایش سرعت واکسیناسیون در برخی از کشورهای جهان، امید به پایان همه‌گیری را بیشتر کرده بود، شیوع گونه جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به دلتا با توان و مقاومت بیشتر در مقابل واکسن، پایان کرونا را به تاخیر انداخته است. گفتنی است ویروس دلتا به شدت مسری است و قدرت اعجاب آوری در سرایت به افراد سالم در محیطهای بسته دارد.

همچنین امروز از واریانت جدید کرونا در آمریکا جنوبی هم در خبری رونمایی شد. سویه "لامبدا" با نام علمی "سی.۳۷"، نخستین‌بار در پرو شناسایی شد و نمونه‌هایی از آن نیز در تاریخ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی پیدا شده است. واریانت لامبادا عامل ۸۰ درصد مبتلاشدن مردم در آمریکای جنوبی است.

ماجرای انتقال کرونا از روی سطوح آلوده هم دستمایه خبری بود که دکتر مردانی استاد بیماری‌های عفونی اعلام کرد. او گفت: ویروس کرونا ممکن است در هر جایی بنشیند اما نقش انتقال ویروس از سطوح نسبت به ۱۷ ماه پیش یعنی زمانی که ویروس کرونا ظهور پیدا کرد، خیلی کم رنگ‌تر شده است.

امروز ربیعی سخنگوی دولت درباره واکسنهای تولیدی ایران اظهارنظر کرد. ربیعی، سخنگوی دولت گفت: تاکنون درباره آغاز به کار از مراحل به تحقیقات یا مراحل تولید ۸ واکسن صحبت شده و صرفا تاکنون فقط از ۲ واکسن پاستور و برکت رونمایی شده است. بقیه موارد، نامزد واکسن کرونا هستند لذا جزو سبد واکسن محسوب نمی‌شوند و فعلا مراحل بالینی را طی می‌کنند.

بازگشت محدودیت‌های کرونایی در روزی که نیمی از استان‌ها قرمز شدند

کارشناسان می گویند در این شرایط، نباید انتظار داشت ایران از صادرات واکسن کرونا درآمد کسب کند. علی کاشمری که یک کارشناس اقتصادی است گفت: ایران به لحاظ ریسک سیاست های بهداشتی در رتبه ۱۶۴ (از ۱۹۵ کشور) و از نظر شاخص مراقبتهای بهداشتی در رتبه ۸۴ (از ۹۵ کشور) قرار دارد و در مقایسه با سایر کشورها نمی‌تواند درآمد قابل توجهی از صادرات واکسن کرونا داشته باشد.

دکترای تخصصی اقتصاد مالی از دانشگاه پوترا مالزی بر این باور است که ایران حتی اگر اصرار به صادرات واکسن کرونا داشته باشد در این مسیر با چند مشکل اساسی روبرو است: اول و مهمترین آنکه رقبای قدرتمندی در تولید واکسن کرونا در اروپا و آمریکا وجود دارند که به راحتی بازار را از دست نمی‌دهند و دوم بلاتکلیفی تبادلات مالی این موضوع برای بخش خصوصی است که تحت الشعاع تحریم‌ها قرار می‌گیرد.

البته در این میان مردم و لطیفه می سازند و می پرسند فایده این همه رونمایی چیست؟ آیا قرار است برای هر ایرانی یک واکسن اختراع و رونمایی شود؟

۴۷۲۳۱

پست بعدی

کدام وزیر اقتصادی روحانی امروز به دیدار رئیسی رفت؟

س جولای 6 , 2021
ایلنا نوشت: ظهر امروز وزیر نیرو با رئیس جمهور منتخب دیدار و گفت‌وگو کرد.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000