افزایش خوشحال کننده صادرات ایران به عراق

افزایش خوشحال کننده صادرات ایران به عراق

در حالی روزنوشت هفته را در روز جمعه تدوین میکنم که در قرنطینه کرونای احتمالی هستم؛ سه شنبه شب مهمان یکی از عزیزانم بودم که روز بعد علایم کرونا بروز کرده بود و نتیجه تستش در روز پنجشنبه مثبت اعلام شد، اگر چه هیچ علامتی ندارم ولی فردا تست میدهم وبرای احتیاط تا دوشنبه به اتفاق همسرم در قرنطینه خواهیم بود.

اگر چه در این ماه نوبت واکسن من فرا میرسد و مبتلا شدن در این زمان اوج بدشانسی است ولی هرچه از دوست رسد نیکوست و مطمئنم با دعای دوستان از این خطر رهایی خواهم یافت، انشالله

از این هفته در نظر دارم در روزنوشت ها علاوه بر بیان اتفاقات و ارایه گزارش عملکرد به حواشی رویدادها نیز بپردازم و به جذابیت روزنوشت ها بیفزایم.

افزایش خوشحال کننده صادرات ایران به عراق

انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و نیمه شب مشخص گردید که آقای رییسی با اکثریت آرا در مرحله اول انتخاب شده است، در این انتخابات بر خلاف سالهای قبل( خصوصا ۸۸) رادیو وتلویزیون برخوردش منطقی بود و تا ظهر نتیجه انتخابات را اعلام نکرد علیرغم آنکه دکتر روحانی در صبح روز شنبه به آقای رئیسی تبریک گفت، من پستی در اینستاگرام منتشر کردم با عنوان “ فردای شکست” که عینا آنرا بازنشر می کنم:

“ مرحوم اسدالله عسکراولادی داستانی در مورد شکست در انتخابات هیات رییسه اتاق ایران تحت عنوان “ فردای شکست” داشت که بسیار شنیدنی است.

روز بعد از این اتفاق، با انگیزه و نشاط بیشتر و زودتر از هر روز مشغول کار شدم و تلاش کردم که از تجربه این شکست بیاموزم و رفتار خود را اصلاح کنم.

من در دوماه گذشته برای پیروزی جریان اصلاح طلب تلاش کردم، ولی مشکلات اقتصادی، تحریمی ها ومال باختگان بورس شرایط را برعلیه نامزد اصلاحات سخت کردند و موفق نشدیم ولی روز بعد با اراده جدی تر وانگیزه بیشتر صبح زود عازم دفتر شدم و کار راشروع کردم و معتقدم تا زمان شروع کار دولت جدید ورای اعتماد کابینه باید برنامه ها، رفتار وگفتار جریان پیروز در انتخابات را بی رحمانه نقد کرد ولی پس از معرفی وزرا و شروع کار دولت جدید تا پایان سال به آنان مهلت داد واز نقد علنی خودداری کرد وبا دولت جدید جهت مبارزه با فساد ورانت، گسترش روابط بین الملل و توسعه صادرات همکاری کرد.

ضمنا لازم میدانم از بستگان، دوستان و همکارانی که علیرغم میلشان به اصرار من در انتخابات شرکت کردند تشکر کنم .”

گمرگ آمار سه ماهه صادرات کشور را اعلام و مدعی شد که صادرات به عراق به رقم ۲/۳ میلیارد دلار رسیده است که خبر بسیار خوشحال کننده ای است و نشانه افزایش صادرات ماهانه از حدود ۵۵۰ میلیون دلار به بیش از ۷۵۰ میلیون دلار دارد

نکته عجیب این آمار افزایش صادرات قابل توجه در خرداد ماه است که یکباره صادرات از ۹۵۰ میلیون دلار در دو ماهه اول امسال به رقم ۲/۳۰۰ میلیون دلار در پایان خردادماه برسد که حاکی از صادرات ۱/۳۵۰ میلیون دلاری در خردادماه می باشد که با آمار کامیون های حمل بار صادراتی در مرزهای عربی همخوانی ندارد ( حدود ۵۰۰ کامیون عراقی در روز) به نظر بنده احتمالا یک فاکتور مربوط به صادرات چند ماهه گاز صادر شده و باعث افزایش فوقالعاده آمار سه ماه صادرات به عراق شده است، به هرحال این رقم صادرات قابل ملاحظه میباشد ونشانه پتانسیل بازار عراق برای جذب کالای ایرانی میباشد

افزایش خوشحال کننده صادرات ایران به عراق

در سال جدید شبها در روم های کلاب هوس “ ایران من” ،”خبر انلاین” و فرید مدرسی حضور پررنگی داشتم و دیدگاهم به آقایان محمد مهاجری، محمد رضا مهاجری و علیرضا مصطفوی که مدیریتورهای روم بودند قرابت داشت و همنشینی با این عزیزان برایم لذت بخش میباشد

صبح شنبه آقای محمد مهاجری مطلبی در خبرانلاین نوشته بود تحت عنوان “ وحالا ۴ سال با ابراهیم رئیسی” که توجهم را جلب کرد.

بخشی از مطلب ایشان را نقل میکنم.

رئیسی پیش از این گفته است به صورت مستقل به میدان آمده اما تاکنون حتی یک نفر که خارج از ما اصولگراها باشد در جرگه نزدیکان او دیده نشده است؛ هرچند او گفته است ترکیب اعضای ستادش با دولتش فرق خواهد کرد، پیش‌بینی من آن است که جریان اصولگرا، به خصوص طیف مااصولگراها، چنین فرصتی را برای او فراهم نخواهد کرد. اگر رئیسی بتواند از «بیت» خود فاصله بگیرد شاید شانسی برای تحقق دولت مستقل بیابد.

و سخن آخر:

اگر زنده بمانم و در فضای رسانه بتوانم نفس بکشم تا ۴ سال آینده منتقد صریح، بی‌ملاحظه، بی‌پروا، استوار و البته باانصاف و صادق و دلسوز و برادرانه برای سیدابراهیم رئیسی خواهم بود . برای این هدف، از حضرت حق مدد می جویم

این، عرصه‌ای است برای آزمایش تحمل و حق‌پذیری او و نیز میدانی برای حق‌گویی و صراحت من.

ان‌شاءالله که هر دو در این مسیر موفق باشیم

افزایش خوشحال کننده صادرات ایران به عراق

امروز نشستی با یک تاجر سیرالئونی داشتم که علاقمند به خرید محصولات پتروشیمی وفراورده های نفتی وهمکاری با شرکتهای صادرات خدمات فنی ومهندسی برای پروژه های زیر ساختی داشت.

متاسفانه تجربه ناموفقی از کار تجاری با ایران داشت و هزینه بالای حمل ونقل از ایران به غرب افریقا را مشکل جدی در غیر رقابتی شدن کالای ایرانی میدانست، برایم عجیب بود که هزینه ۱۵۰۰ دلاری حمل کانتینر از بندر عباس به افریقا به بیش از ۵۰۰۰ دلار رسیده است، تقاضای خرید اوره، قیر وروغن موتور داشت ولی وقتی هزینه های حمل ۲۵۰ دلاری در هر تن را به قیمت های فوب بندر عباس اضافه می کردیم قیمت ها غیر رقابتی می شد . مدعی بود که اقلام فوق ( قیر و اوره ) را باقیمت مناست تر میتواند از مصر خریداری نماید( عمدتا به علت هزینه حمل)

توسعه بازارهای صادراتی و افزایش صادرات کشور بدون رفع تحریم ها امکان پذیر نیست، من سالها با غرب افریقا تجارت داشتم و کالای ایرانی برای آنان مقرون بصرفه بوده است ولی با توقف همکاری شرکتهای بزرگ حمل ونقل دریایی بین المللی( نظیر مرسک، ام اس ای) کرایه ها سه برابر شده وحمل نیز با تاخیر صورت می گیرد.

در این رابطه مطلع شدم که یکی از هلدینگ ها که در ونزوئلا فروشگاه زنجیره ای راه اندازی نموده اقدام به چارتر کشتی نموده و این کشتی با حداقل ظرفیت بار درحال رفت و برگشت به ونزوئلا از مسیر غرب افریقا می باشد، لذا به یکی از دوستانم که با این مجموعه همکاری دارد پیشنهاد کردم که موافقت این هلدینگ را برای حمل محموله های بخش خصوصی به مقصد غرب افریقا را بپذیرند که در صورت تحقق کرایه منطقی خواهد شد و فرصت حضور مجدد شرکتهای ایرانی فراهم می گردد، انشالله

امروز آقای زیدابادی و انوش رحام مطالبی را همراه با کنایه وطعنه برعلیه تلاش های اصلاح طلبان جهت پیروزی در انتخابات منتشر کرده بودند که به نظرم جالب نبود و به نوعی بوی انتقام گیری داشت، به مطلب رحام واکنش نشان دادم و با ایشان در گروه وانس اپ“اندیشکده توسعه” دیالوگ داشتم.

یکشنبه صبح گفت و گویی با روزنامه صمت در رابطه با روز ملی صنعت داشتم وبا توجه به تحولاتی که در تجارت جهانی در حال وقوع است و فرصت های ناشی از سند راهبردی با چین، قرارداد تعرفه ترجیحی با اوراسیا و احتمال توافق برجام و کاهش تنش با عربستان خواستار توجه جدی به صادرات برای حمایت از تولید وصنعت شدم و کم هزینه ترین راهبرد دولت جدید برای عبور از مشکلات بزرگ اقتصادی کشور( تورم، اشتغال، نرخ ارز ورشد اقتصادی) را صادرات دانستم که لازمه آن تعامل با جهان می باشد.

امروز با خبرگزاری دانشجو نیز درباره انتخابات ریاست جمهوری گفتگو داشتم و غروب در واتس اپ نشست شورای سیاست گذاری نشریه ۴۳( مجله دنیای انرژی) با حضور آقایان دکترفیروزی، مهندس صرامی، مهندس رفیعی و امامی سر دبیر مجله برگزار شد و درباره مطالب شماره جدید تبادل نظر و تصمیم گیری نمودیم.

افزایش خوشحال کننده صادرات ایران به عراق

شب در کلاب هوس در برابر کسانی که از شکست جبهه اصلاحات ابراز خوشحالی می نمودند اعلام نمودم که اگر اصلاحات در ایران بمیرد اولین متضرر آن حاکمیت و جناح اصولگرا خواهد بود، زیرا تاکنون رقابت و دعوا بین دو جناح داخل نظام بوده ولی پس از این ناراضی ها و مخالفین که ۷۰ درصد جمعیت رای دهنده می باشند جذب خارج نشینان منتقد، معترض و برانداز خواهند شد و این یک فاجعه خواهد بود،

امشب بعد از مدتها سالن های مجموعه انقلاب باز شد و تمرین والیبال داشتیم.

دوشنبه در مصاحبه با روزنامه آرمان خواستار اصلاحاتی در شورای نگهبان، مجمع تشخیص وقوه قضائیه شدم تا کنشگران سیاسی کشور خصوصا اصلاح طلبان و معتدلین دلسرد نشده و فعالیت سیاسی را رها نکنند و در عملکرد شورای نگهبان که یکی از عوامل نارضایتی جامعه بوده بازنگری گردد.

افزایش خوشحال کننده صادرات ایران به عراق

در این هفته بحث انتخاب رییس قوه قضائیه نیز سوژه روز بود و علی رغم علاقه جناح اصولگرا به انتصاب نیروی همسو با رییس جمهور، احتمالا این اتفاق نخواهد افتاد و آقای محسنی اژه ای به عنوان رییس جدید معرفی خواهد شد.

امروز نیز نشستی با مهمان سرشناس نفتی عراق داشتم و درباره تامین فراورده ها و تولید آن در عراق مباحث جدی و کاربردی داشتیم.

امروز شاهد اولین مصاحبه تلویزیونی رییس جمهور باحضور خبرنگاران خارجی بودیم که به نظر من ای کاش این مصاحبه به این سرعت انجام نمی شد، زیرا نه تنها به فضای اقتصادی کشور کمک نکرد بلکه مذاکرات برجام نیز با چالش مواجه شد و شرایط را برای مذاکره کنندگان سخت کرد. اگر چه مصاحبه نکات مثبتی در رابطه با عربستان و ایرانیان خارج از کشور داشت ولی هنوز ایشان با ادبیات قوه قضائیه سخن می گوید و برنامه ای که برای عبور از مشکلات اقتصادی ارایه می دهد انتخاباتی و غیر واقعی است.

به نظرم بهتر بود که ایشان مدتی را با وزرای اقتصادی برگزار می کرد و او پس از آگاهی از وضع موجود مصاحبه مطبوعاتی برپامیکرد و مطالبی گفته نمیشد که تیتر روزنامه های خارجی شود.

افزایش خوشحال کننده صادرات ایران به عراق

دوشنبه غروب را با تمرین فوتبال پر انرژی و با نشاط سپری کردم و سپس در روم مربوط به تجارت با عراق با موضوع حمل و نقل و گمرک شرکت کردم و نقطه نظرات خود را بیان نمودم.

افزایش خوشحال کننده صادرات ایران به عراق

سه شنبه صبح پیگیر پرونده شرکت نفت بودم و جالب اینکه با دفتر مالی، بین الملل و دفتر وزیر بارها تماس گرفتم ولی هیچ یک از مسئولین مورد نظر حضور نداشتند، پس از آن مسابقه والیبال ایران و آرژانتین را تماشا کردم و بازی کم هیجانی برای ما بود و از باخت آنان ناراحت شدم

امروز در دفتر دیداری با یکی از فعالان بازار ارز داشتم و ایشان آماری از نقل و انتقال روزانه رمز ارزها داد که با وجود نزولی بودن قیمت رمز ارزها برایم جالب و عجیب بود، مدعی بود که خریداران و فروشندگان داخلی رمز ارزها با وجود محدودیت های نقل وانتقال بانکی قادرند در اسرع وقت میلیونها تومان وجه را با استفاده از سیستم شتاب بانکی جا به جا نمایند وبا مشکلی مواجه نشوند در حالیکه صرافی ها شدیدا با مشکل نقل و انتقال مواجه هستند، شب ها پیگیر مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا هستم و سعی می کنم که کمتر در کلاب هوس حضور داشته باشم.

افزایش خوشحال کننده صادرات ایران به عراق

چهارشنبه دور کاری کردم ، از خبر واژگون شدن اتوبوس خبرنگاران و پر پر شدن دو خبرنگار جوان ایرنا و ایسنا بسیار متاثر شدم و به یاد این عزیزان استوری گذاشتم،

افزایش خوشحال کننده صادرات ایران به عراق

مسابقه حساس فوتبال فرانسه و پرتقال را تماشا کردم و نگران شکسته شدن رکورد گل های ملی علی دایی بودم که در این بازی رونالدو با زدن دوگل به ۱۰۹ گل علی دایی رسید و پرتقال نیز به دور بعد صعود کرد ولی بعید میدانم که از سد بلژیک عبور کند.

حاشیه اول این هفته مربوط به زمزمه اختلافات در هیات رییسه اتاق ایران می باشد که خبر آن در محافل اتاقی شنیده می شود و جریانهایی در اتاق فعال شده اند تا تغییر و تحولات احتمالی دست برتر را داشته باشند

حاشیه دوم این هفته اسامی مطرح شده برای وزارت خارجه و نفت در دولت سیزدهم است.

علیرغم فشار واصرار جناح اصولگرا و واگذاری احتمالی مسئولیت های داخلی( وزارت کشور واطلاعات) به نیروهای تندرو نزدیک به پایداری، ولی در وزارت خارجه چهره هایی نظیر جلیلی و باقری و در نفت اقایان میرکاظمی و قاسمی از شانس کمی برخوردارند، اکنون نفت در حوزه پرسنلی در رابطه با مزایا و حقوق با مشکل جدی مواجه است، از یکطرف مصوبه مجلس باعث کاهش حقوق و مزایای نیروهای عملیاتی نفت ( پایانه های نفتی، سکوها، دستگاه های حفاری) شده و وزارت نفت از سایر منابع تلاش کرده پرداخت نماید ولی ادامه دار نخواهد بود و اگر مجلس مصوبه را لغو نکند شاهد توقف فعالیت ها خواهیم بود.

از طرف دیگر نیروهای شرکت های پیمانکار صنعت نفت برای افزایش حقوق و مزایا از روز اول تیر کار را رها کردند و خواستار حقوق ۱۲ میلیونی و ایمنی بیشتر هستند، اگر چه این افراد پرسنل نفت نیستند ولی پروژه های شرکت نفت با تعطیلی مواجه خواهد شد

ضمنا پرسنل شرکت نفت که از طریق پیمانکاران نیروی انسانی همکاری می کنند نیز جزو معترضین می باشند و در این شرایط خواستار لغو قراردادهای پیمانکاری هستند و آقای زنگنه یک ماه سخت و پر تنش را در پیش دارد

حاشیه سوم، تغییر در دو کمیسیون مهم امنیت ملی و انرژی مجلس می باشد که در رابطه با برجام و رفاه پرسنل شرکت نفت می تواند موثر باشد. والسلام

۲۲۳۲۲۷

پست بعدی

اعتراف آملی لاریجانی و مصلحی درباره شورای نگهبان، حجت را تمام کرد /علی لاریجانی را بدون هیچ توجیهی رد صلاحیت کردند

چ ژوئن 30 , 2021
وزیر اسبق اطلاعات می گوید: وزارت اطلاعات مرجعی است که صلاحیت دارد نظر کارشناسی بدهد و نظرش را به مرجع سؤال کننده منتقل می کند و آن مرجع خودش باید تصمیم بگیرد که بالأخره این فرد را تأیید یا رد کند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی یونسی وزیر اطلاعات دولت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000