پس از ۱۰ سال، مجوز انتقال آب دریای خزر به سمنان صادر شد

60bf3c3454787_60bf3c345478e رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روند پروژه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان طی یک فرآیند ۱۰ ساله و طبق ضوابط محیط زیستی سختگیرانه، موفق به اخذ مجوزهای لازم از سوی این سازمان شد.

عیسی کلانتری در خصوص انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اظهار داشت: روند پروژه عظیم انتقال آب دریای خزر به استان سمنان طی یک فرآیند رفت و برگشتی ۱۰ ساله و بر اساس یک سری ضوابط محیط زیستی سختگیرانه، موفق به اخذ مجوزهای لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: این مجوز توسط معاونت محیط زیست انسانی و بعد از تصویب گزارش ارزیابی زیست محیطی به وزارت نیرو ابلاغ شد.

به گفته وی، با ابلاغ مجوز زیست محیطی به وزارت نیرو، این وزارتخانه باید نسبت به انتخاب سرمایه‌گذار واجد شرایط به منظور آغاز پروژه اجرایی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اقدام کند.

کلانتری در خصوص چگونگی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان بیان داشت: بر اساس الزامات تعیین شده و نصب دستگاه‌های آب شیرین کُن، آب شیرین شده دریای خزر توسط خط لوله به این استان منتقل می‌شود.

لازم به ذکر است، بحث انتقال آب به‌صورت جدی برای نخستین بار در روزهای پایانی دولت هشتم مطرح شد؛ مطالعات مرتبط با طرح انتقال آب خزر به سمنان در کارگروه «بررسی تأمین آب استان سمنان» در تاریخ هشتم تیرماه ۱۳۸۴ با حضور محمدرضا عارف و حبیب‌الله بی‌طرف (معاون اول رئیس‌جمهور وقت و وزیر وقت نیرو) به تصویب رسید.

این طرح، اما تا مدت‌ها معلق ماند تا این‌که در پی مصوبه هیئت دولت در سفر استانی سمنان در چهاردهم دی سال ۱۳۸۹و در دولت دهم به وزارت نیرو و سرانجام در تاریخ ۳۰ خرداد ماه ۱۳۹۱ به شرکت «توسعه منابع آب و نیروی ایران» به‌عنوان مجری ابلاغ شد.

در دولت یازدهم، وزارت نیرو پیگیر نظر کارشناسی محیط زیستی‌ها بود که نهایتاً رئیس جمهور آذر ماه ۹۷ در سفر به سمنان اعلام کرد کارشناسی‌ها به اتمام رسیده، مشکلات حل شده و دولت آمادگی دارد اگر سرمایه‌گذاری بخواهد وارد کار شود، امکانات لازم را در اختیار بگذارد. این اظهارات روحانی، با واکنش‌های زیادی از سوی منتقدان مواجه شد و حتی پروین فرشچی معاون وقت محیط زیست با انتقال بین حوضه‌ای به دلیل تبعات اقتصادی و محیط زیستی آن مخالفت صریح کرد.

پست بعدی

۳۰ درصد فعالان حمل و نقل هنوز وام کرونایی نگرفته اند

س ژوئن 8 , 2021
مدیرکل بهره‌وری حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: تا اواسط خرداد ۱۴۰۰ حدود ۷۲ درصد از تسهیلات حمایتی به شرکت‌ها و رانندگان حمل‌ونقل برون شهری آسیب دیده از کرونا پرداخت شد. محسن صادقی درباره آخرین میزان تسهیلات پرداختی به فعالان آسیب دیده از در حوزه حمل و نقل […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000