قرص زیر زبانی چیست ؟

60b5f5d7aee83_2021-06-01_13-24 یک دکتر داروساز توصیه کرد که قرص‌های زیرزبانی را فقط باید زیر زبان گذاشت و برای معالجه یا پیشگیری از بوجود آمدن سکته قلبی و بالا رفتن فشار خون به همین شیوه باید آنها را استفاده کرد.

برخی از قرص ها به قرص زیر زبانی معروفند.

افرادی که دچار حمله‌های قلبی و درد در ناحیه قلب می‌شوند، فشارخونشان بالا می‌رود و مجبور به استفاده از قرص‌های زیر زبانی می‌شوند.

با توجه به اینکه خون‌رسانی در زیر زبان بالاست و سد کمتری برای جذب دارو داشته و مخاط فراوانی دارد، خیلی سریع بر بیمار اثر می‌گذارد. بنابراین قرص‌های زیرزبانی حتما باید در زیر زبان گذاشته شوند تا اثر دارویی بر بیمار سریع و مطلوب باشد.

قرص زیر زبانی را نبلعید
افراد از بلعیدن این گونه قرص‌ها خودداری کنند چرا که بلعیدن، تاثیر قرص و سرعت اثر را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال در فردی که احساس درد در ناحیه قفسه سینه دارد، زیر زبان قرار دادن قرص بسیار سریع وضع او را بهبود می‌بخشد.

به طور حتم همه شما بارها و بارها نام قرص‌های زیر زبانی را شنیده‌اید که پزشکان آن را برای بیماران مبتلا به امراض قلبی تجویز می‌کنند. حتی اگر خود از آنها استفاده نکرده‌اید، متخصصان این قرص‌ها را برای اطرافیان و بستگانتان توصیه کرده‌اند.

نیتروگلسیرین زیرزبانی که قرص‌های گرد و سفید یا قرمز رنگ هستند باعث گشاد شدن نسبی عروق کرونر قلب شده و خون اکسیژن‌دار بیشتری به سمت عضله ناراحت قلب هدایت می‌کنند. این قرص‌ها در واقع همان اثر داروی ایزوسورباید و نیتروکانتین را دارند با این تفاوت که سریع‌تر اثر می‌کنند، ولی در عوض طول عمر کمتری هم در بدن داشته و اثرشان زودتر از بین می‌رود.بنابراین گذاشتن یک قرص زیرزبانی به هنگام درد می‌تواند مشکل شما را حل کند، اگر با گذاشتن یک قرص درد شما کمتر و آرام‌تر نشد می‌توانید به فاصله 5 تا 10 دقیقه بعد قرص دوم را زیر زبان خود بگذارید و در صورت ساکت نشدن درد قرص سوم را استفاده کنید و خود را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برسانید.

مصرف خودسرانه قرص زیر زبانی ممنوع!
تا به اینجا صحبت از اثر درمانی این دارو بود اما جالب است که بدانید مصرف خودسرانه و بدون در نظر گرفتن تجویز پزشک می‌تواند عوارضی را برای شما به دنبال داشته باشد.به طور مثال مصرف خودسرانه قرص‌های زیر زبانی موجب ایجاد عوارض قلبی در بیمارانی می‌شود که به قصد درمان این دارو را مصرف می‌کنند.زیرا قرص‌های فشار خون افراد را خیلی سریع پایین می‌آورد و موجب می‌شود تا این افراد احساس تپش قلب و سرگیجه داشته باشند و بدنشان عرق کند.

خطر قرص زیر زبانی برای مبتلایان فشار خون
به گفته رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با توجه به تأثیر مستقیم این داروها روی سیستم قلب و عروق بیماران مصرف نامنظم و خودسرانه این دارو باعث اختلال در ضربان قلب افراد می‌شود. ایرج خسرونیا مصرف قرص‌های زیر زبانی برای کنترل فشار خون بالا به ویژه زمانی که بیمار در مراحل حاد سکته قلبی به سر می‌برد را توصیه نمی‌کند، زیرا وی معتقد است این داروها با افزایش میزان تپش قلب احتمال ابتلای بیمار به سکته قلبی را افزایش خواهد داد.

این در حالی است که تحقیقات انجام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نشان می‌دهد از هر پنج نفر در کشور، دو نفر به صورت خودسرانه دارو مصرف می‌کنند که این رقم گویای اطلاع ناچیز خانواده‌ها از اثرات سوءمصرف خودسرانه دارو است.از سوی دیگر امروزه برخی از داروخانه‌ها، بدون رؤیت نسخه از سوی پزشک اقدام به فروش قرص‌های زیر زبانی به مشتریان خود می‌کنند که این رفتار نه تنها موجب بهبود وضعیت بیمار نمی‌شود بلکه سلامت وی را تا حد زیادی به خطر می‌اندازد.

پست بعدی

سر و ته یارانه ۴۵۰ هزار تومانی کجاست؟

س ژوئن 1 , 2021
اعلام "پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی" در بین برنامه‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری، ابهامات و سوالاتی دارد که بر اساس آمارهای رسمی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. همان طور که قابل پیش‌بینی بود، موضوع اصلی اقتصادی که برخی کاندیداها در برنامه‌های خود دست روی آن دست گذاشتند، بحث […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000