آیا شما برونگرا هستید؟

60a388c1288e2_2021-05-18_13-58 افراد برونگرا از بودن در جمع و مهمانی‌های شلوغ لذت می‌برند، از آشنایی با افراد غریبه و پیدا کردن دوستان جدید استقبال می‌کنند، معمولاً خوش‌بین و مثبت‌نگر هستند و همچنین علاقه زیادی به رفتارهای پرریسک دارند.

افراد برونگرا در عین علاقه‌مندی به ارتباط با دیگران، می‌توانند خلاق باشند و با افراد درونگرا همکاری بسیار خوبی داشته باشند. برونگرایی یک تیپ شخصیتی با ویژگی‌های مخصوص به خود است که در افراد مختلف دیده می‌شود.

افراد برونگرا چه کسانی هستند؟ ریسک‌پذیر، اجتماعی و منعطف

همه شما افرادی را می‌شناسید که به محض ورود به یک مهمانی کسل کننده می‌توانند آن را به یک جمع سرزنده و شاد تبدیل کنند. این ساده‌ترین تعریف از افراد برونگرا است.

چنین افرادی معمولاً در معاشرت با دیگران پیشتاز هستند و دوستان زیادی دارند. البته نمی‌توان گفت تمام اشخاصی که برونگرا هستند، ویژگی‌هایی یکسانی دارند. زیرا برونگرایی قسمتی از یک طیف است و هر فرد ممکن است در بخشی از این طیف قرار بگیرد و در نتیجه خصوصیات خاصی داشته باشد.

هر چند در جامعه افراد برونگرا به افرادی خوش مشرب و خوش اخلاق معروف هستند، اما باید بدانیم برونگرا یا درونگرا بودن تنها یک ویژگی است و ارتباطی با ارزشمندی فرد ندارد.

اگر دوست دارید بدانید در کدام دسته قرار می‌گیرید و یا به هر دلیلی نسبت به ویژگی برونگرایی کنجکاو هستید، حتماً تا پایان این مطلب همراه ما بمانید.

در ادامه به شما نشان خواهیم داد افراد برونگرا چه خصوصیاتی دارند و نکاتی مهم درباره این خصلت بیان خواهیم کرد. شاید زمان آن رسیده که به دید روشن‌تر و واقعی‌تری درباره افراد برون گرا دست پیدا کنید و خود و اطرافیان‌تان را بهتر بشناسید.

افراد برونگرا چه کسانی هستند؟

اول از همه باید بگوییم که برونگرایی یک نوع تیپ شخصیتی است. طیفی را در نظر بگیرید که یک سر آن درونگرا و سر دیگر برونگرا نام دارد. هر فرد در نقطه‌ای از این طیف قرار می‌گیرد.

اگر به هر کدام از دو سر طیف نزدیک باشید، به همان گروه تعلق دارید و اگر در میانه طیف قرار بگیرید، میانگرا نامیده می‌شوید.

افراد برونگرا به طور طبیعی دیگران را به خود جذب می‌کنند و معمولاً نقطه توجه یک جمع هستند. در واقع برای این افراد دنیای بیرون جذاب‌تر از دنیای درون‍شان است و ترجیح می‌دهند بیشتر زمان خود را با دیگران صرف کنند؛ بالعکس، افراد درونگرا از بودن در جمع‌های شلوغ خسته می‌شوند.

البته مشخصات افراد برون گرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. در ادامه شما را با ویژگی‌های منحصر به فرد این دسته از افراد آشنا خواهیم کرد. آشنایی با این تیپ شخصیتی به شما کمک می‌کند اطرافیان خود را بهتر درک کنید و همچنین روابط بهتری با خودتان داشته باشید.

افراد برونگرا چه ویژگی هایی دارند؟

بدون شک طیفی را که در بخش قبل از آن صحبت کردیم به یاد دارید. اگر می‌خواهید بدانید خودتان در کدام دو سر طیف هستید و یا اگر دوست دارید با اشخاص نزدیک زندگی خود روابط سالم‌تری داشته باشید، باید روی شناخت خود از ویژگی‌های برونگرایی و درونگرایی کار کنید.

در ادامه ویژگی افراد برونگرا، با زبانی ساده و به طور مختصر و روشن توضیح داده می‌شود که به شما برای رسیدن به این شناخت کمک بزرگی خواهد کرد.

1. اشخاص برونگرا از حضور در اجتماع لذت می‌برند

همان‌ طور که گفتیم یک نشانه بارز افراد برون گرا این است که عموماً مرکز توجه جمع هستند و نکته اینجاست که بابت این موضوع احساس خوبی دارند. این افراد امکان رشد خود را از حضور در اجتماع و انجام فعالیت‌های اجتماعی پیدا می‌کنند.

همچنین اشخاص برونگرا از آن‌ جایی که ترسی از مواجهه با افراد جدید یا موقعیت‌های جدید ندارند، از فضاها و افراد ناشناخته دوری نمی‌کنند و برای ورود به فضاهای جدید همیشه آماده هستند.

2. افراد برونگرا دایره ارتباطی وسیعی دارند

به این مورد نیز قبلاً اشاره شد که افرادی با ویژگی برونگرایی، دوستان زیادی دارند. در واقع علت داشتن دوستان زیاد این است که اشخاص برونگرا به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و دوست می‌شوند.

آن‌ها از برقراری ارتباط با دیگران انرژی می‌گیرند به همین دلیل سعی می‌کنند چیزهای جدیدی را تجربه کنند تا بدین واسطه وارد جمع‌های جدیدتر شده و دوستان بیشتری پیدا کنند.

ویژگی افراد برونگرا

3. افراد برونگرا از ریسک کردن نمی‌ترسند

این می‌تواند هم یک ویژگی مثبت و هم یک ویژگی دردسر آور باشد. احتمالاً رفتارهای پرخطر و پرریسک در زندگی اشخاص برونگرا زیاد دیده می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، در مغز این افراد، هنگام انجام یک عمل پرریسک، هورمون دوپامین ترشح می‌شود که به آن‌ها حس خوبی می‌دهد.

شاید علت این که در میان این افراد، قمار و شرط‌ بندی بیشتر دیده می‌شود نیز همین باشد.

4. برونگراها به زمان تنهایی زیادی نیاز ندارند

جالب است بدانید افراد درونگرا بعد از حضور در جمع‌های شلوغ باید به تنهایی خود رجوع کنند تا دوباره انرژی بگیرند. اما این موضوع درباره افراد برونگرا کاملاً برعکس است. یعنی برای این دسته از افراد، تنهایی می‌تواند انرژی‌بر باشد.

پس ترجیح می‌دهند در جمع باشند تا دوباره شارژ شوند. البته نمی‌توان گفت، برونگراها هیچ‌گاه به تنهایی نیاز ندارند. در واقع نمی‌توان یک فرمول کلی و قطعی در این مورد ارائه داد. اما به طور کلی اشخاص برونگرا، کمتر از دیگران به تنهایی نیاز دارند.

5. اشخاص برونگرا دوست دارند درباره همه چیز حرف بزنند

شاید در برخی از موارد، وراج به نظر برسند اما حقیقت این است که افراد برونگرا دوست دارند با حرف زدن مشکلات‌شان را حل کنند. در مقایسه با درونگراها که ترجیح می‌دهند درباره مسائل به تنهایی فکر کنند، برونگراها دلیلی برای سکوت یا پنهان کردن نمی‌بینند.

به همین دلیل درباره مشکلات خود با اطرافیان و دوستان‌شان صحبت می‌کنند و از آن‌ها راهنمایی و هم‌فکری می‌خواهند. به طور کلی این افراد هیچ اِبایی از نشان دادن تمام خود و زندگی‌شان ندارند.

6. برونگراها خوش‌بین‌تر و مثبت‌تر هستند

معمولاً همه ما افراد برونگرا را به عنوان افرادی سرزنده و بانشاط می‌شناسیم. زیرا این افراد در مواجهه با مشکلات کمتر به خود سخت می‌گیرند و سعی می‌کنند شرایط به وجود آمده را با خوش‌ بینی و احساس مثبت پشت سر بگذارند.

7. اشخاص برونگرا انعطاف‌پذیر هستند

شاید یکی از دلایلی که برونگراها را به افرادی خوش ‌بین و البته ریسک ‌پذیر تبدیل می‌کند، همین انعطاف بالای آن‌ها در مواجهه با مسائل مختلف باشد. آن‌ها معمولاً می‌توانند خود را با هر شرایطی سازگار کنند و در برابر مشکلات از خلاقیت خود استفاده نمایند.

هرچند برخی افراد برونگرا نیز می‌توانند به طور سازمان یافته و با برنامه ‌ریزی پیش بروند اما بسیاری از آن‌ها برای سفر یا کارهای خود احتیاج چندانی به برنامه قبلی ندارند و از اتفاقات ناگهانی استقبال می‌کنند.

8. برونگراها از رهبری لذت می‌برند

این افراد نه تنها از حضور در مهمانی‌های بزرگ بسیار خوشحال می‌شوند بلکه دوست دارند، خودشان رهبری مهمانی را بر عهده داشته باشند. به همین دلیل معمولاً در برپا کردن مهمانی و دورهمی به مناسبت‌های مختلف پیش ‌قدم می‌شوند.

تصورات اشتباه درباره افراد برونگرا

چند تصور اشتباه درباره افراد برونگرا

حال که با بسیاری از ویژگی‌های اشخاص برونگرا آشنا شدیم، خوب است درباره تصورات اشتباه یا گاهاً افراطی که درباره این دسته از افراد مطرح می‌شود نیز بیشتر بدانیم. برخی از این تصورات در ادامه بیان خواهند شد:

1. افراد درونگرا و برونگرا با هم به نتیجه نمی‌رسند

باید بگوییم این یک عقیده کاملاً اشتباه است. متفاوت بودن دو فرد همیشه نمی‌تواند به این معنی باشند که آن دو نمی‌توانند ارتباط صحیحی با هم داشته باشند.

اتفاقاً می‌توان گفت افراد برونگرا و افراد درونگرا، تکمیل کننده همدیگر هستند و از این جهت حضورشان کنار یکدیگر می‌تواند بسیار مفید و شگفت ‌انگیز باشد.

2. برونگراها همیشه اعتماد به نفس بالایی دارند

حقیقت این است که اعتماد به نفس افراد ارتباط چندانی با برونگرایی یا درونگرایی آنان ندارد. همان‌ طور که نمی‌توان تمام افراد درونگرا را به نداشتن یا کمبود اعتماد به نفس محکوم کرد، نمی‌توان تمام افراد برونگرا را نیز با اعتماد به نفس دانست.

یک فرد در عین این که در جمع سرزنده و پرانرژی است و می‌تواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند، ممکن است مشکلاتی در زندگی داشته باشند و یا با کمبود اعتماد به نفس مواجه باشد.

3. افراد برون گرا خلاقیت چندانی ندارند

از آن ‌جایی که خلاقیت یک ویژگی و فرآیند درونی به نظر می‌رسد، شاید برخی گمان کنند افراد برونگرا که ارتباطات بیرونی قوی و زیادی دارند، نمی‌توانند فرد خلاقی باشند.

اما ما به شما می‌گوییم که این کاملاً اشتباه است. خلاقیت به شکل‌های مختلفی ممکن است بروز پیدا کند و لزوماً ربطی به تیپ شخصیتی برونگرا یا درونگرا بودن ندارد.

برونگرا یا درونگرا؟ کدام یک بهتر است؟

شاید این سؤال در ذهن بسیاری از افراد باشد، خصوصاً افراد درونگرایی که معمولاً این ویژگی طبیعی آن‌ها با خجالتی بودن، منزوی بودن یا نداشتن اعتماد به نفس اشتباه گرفته می‌شود.

ممکن است چنین اشخاصی با نگاه کردن به افراد برونگرا به این فکر کنند که باید ویژگی برونگرایی را در خود تقویت کنند تا بیشتر مورد قبول جامعه باشند. اما حقیقت این است که این دو ویژگی هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارد.

زیرا همان‌ طور که گفتیم تنها به تیپ شخصیتی افراد برمی‌گردد و هر کدام معایب و مزایای مخصوص خود را دارد. پس برونگرا بودن به طور کلی نه یک مزیت است و نه یک عیب محسوب می‌شود.

با این حال هر فرد می‌تواند نیاز به تغییر را در هر برهه‌ای از زندگی خود احساس کند و این هیچ اشکالی ندارد.

اگر به عنوان یک فرد درونگرا دوست دارید ویژگی‌های شخصیتی برونگرایی را در خود تقویت کنید و یا اگر در گروه افراد برونگرا هستید و دوست دارید کمی بیشتر برای دنیای درون خود وقت بگذارید کافیست برای تغییر اراده کنید.

البته به گفته بسیاری از روانشناسان بعید است یک فرد درونگرا بتواند کاملاً به یک فرد برونگرا تبدیل شود و بالعکس. اما می‌توانید جای خود را روی طیف درونگرایی-برونگرایی و در گروه خود تغییر دهید.

برای این کار لازم است ویژگی‌های هر دو تیپ را بشناسید و چه بهتر که از کمک یک متخصص خبره مانند مشاور یا روانشناس نیز استفاده نمایید.

پست بعدی

به رغم واکسیناسیون تا پایان همه گیری راه طولانی در پیش داریم

س مه 18 , 2021
دبیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) تاکید کرد: به رغم اقدامات صورت گرفته برای واکسیناسیون هنوز تا پایان همه گیری کووید-۱۹ مسیر طولانی در پیش داریم. تدروس آدهانوم گفت: با وجود آغاز واکسیناسیون علیه کروناویروس و کاهش موارد ابتلا در برخی از کشورها، همه گیری کووید-۱۹ هنوز تمام نشده است. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000