با توجه به جدیدترین اخبار آیا رستوران گردی در دوران کرونا خطرناک است؟

60893d9a4a76e_2021-04-28_15-18 قطعاً به خاطر دارید که دراولین روزهای شیوع ویروس کرونا مدام نام رستوران‌ها را در لیست اماکن پرخطر ابتلا به کرونا می‌دیدم.

اگر به خاطر داشته باشید در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی در مورد نحوه انتقال و عملکرد ویروس کرونا در محیط‌های سربسته و مطرح‌شدن احتمالاتی نظیر انتقال ویروس از طریق سطوح آلوده و مواد غذایی، دستور تعطیلی تمام رستوران‌ها و کافه‌ها صادر شد. قطعاً به خاطر دارید که در آن روزها مدام نام رستوران‌ها را در لیست اماکن پرخطر ابتلا به کرونا می‌دیدم.

کم‌ کم با یافتن اطلاعات جدیدی در رابطه با ویروس کرونا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که احتمال ابتلا به این ویروس با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در محیط‌های سربسته به کمتر از ده درصد می‌رسد؛ که این امکان در فضاهای باز و یا فضاهای سربسته با تهویه مناسب به زیر ده درصد خواهد رسید. البته این کشفیات جدید هیچ‌کدام باعث نشدند تا فرضیاتی مانند انتقال ویروس کرونا از سطوح و مواد غذایی رد شوند.

با این وجود پس از چند ماه درگیری با ویروس اجازه بازگشایی مجدد رستوران‌ها و کافه‌ها صادر شد. البته این بازگشایی منوط به رعایت یک سری بایدها بود که در صورت عدم رعایت آن‌ها مدیر خطاکار جریمه و رستوران پلمپ می‌شد.

بایدهای وزارت بهداشت برای رستوران‌دارها

استفاده از سیستم تهویه استاندارد در رستوران‌هایی که فضای باز ندارند.
استفاده از ماسک بدون فیلتر توسط تمامی پرسنل رستوران
استفاده از ماسک هنگام سفارش و دریافت غذا توسط مشتریان
رعایت فاصله بیش از یک متر میان میزها
ضدعفونی کردن اصولی فضای رستوران، میزها و ظروف به صورت مرتب
ممنوعیت دریافت وجه نقد و انجام تمامی پرداخت‌ها به صورت آنلاین و یا با استفاده از دستگاه پوز
کاهش ظرفیت 50 درصدی رستوران‌ها
این‌ها جز مهم‌ترین مواردی بودند که برای بازگشایی مجدد رستوران‌ها و کافه‌ها از سوی وزارت بهداشت به رئیس صنف رستوران‌داران هر شهر ابلاغ شدند.

اما خسارتی که شیوع بیماری کرونا به رستوران‌دارها وارد کرد حتی پس از بازگشایی مجدد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم قابل جبران نبود. با اینکه در طول سال‌های اخیر رستوران گردی یکی از محبوب‌ترین تفریحات ما ایرانی‌ها تبدیل شده بود، حالا با بازگشایی دوباره رستوران‌ها دیگر آن شور و اشتیاق سابق برای رستوران گردی وجود نداشت. در واقع عده زیادی از مردم به دلیل ترس از ابتلا کرونا دیگر حاضر نبودند که برای صرف غذا به رستوران‌ها بروند.

حالا که بیش از یک سال از شیوع این بیماری می‌گذرد، سؤال مردم این است که آیا ویروس کرونا از طریق غذا و حضور در رستوران‌ها منتقل می‌شود یا خیر؟

از کرونا خبری نیست با خیال راحت غذا بخورید!

اوایل شیوع و همه‌گیری بیماری کوید 19 مردم سعی می‌کردند با انتخاب رستوران فضای باز ریسک ابتلا به کرونا را کاهش دهند؛ اما کم‌کم زمزمه‌های انتقال ویروس از طریق غذاهای رستورانی به گوش رسید و بار دیگر بر ترس و وحشت مردم افزود. حالا که یک سال از انتشار این ویروس عجیب و منحوس می‌گذرد وزارت بهداشت جهانی به طور رسمی اعلام کرد که انتقال بیماری کرونا از طریق تماس با سطوح آلوده و مواد غذایی تقریباً صفر است.

یافته‌های جدید حاکی از این است که ویروس کرونا تنها از راه تماس نزدیک با فرد آلوده به ویروس و بیمار انتقال پیدا می‌کند و احتمال انتقال آن از سطوح آلوده صفر است. قطرات تنفسی تنها عامل انتشار ویروس میان افراد هستند که باید از طریق سرفه و عطسه در تماس نزدیک از فرد آلوده به فرد سالم منتقل شوند.

با این حساب استفاده مداوم از ماسک به خصوص در فضاهای سربسته و رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند شما را در برابر ویروس کرونا ایمن کند. البته هیچ‌کدام از این گفته‌ها به این معنا نیست که از این به بعد تمام رستوران‌های سطح شهر قابل‌اعتماد و ایمن هستند. هنوز هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار استفاده از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید برای انتخاب رستوران در نظر گرفت.

غذا خوردن در محیط‌های کوچک و سربسته ممنوع!

شاید ویروس کرونا از طریق سطوح و مواد غذایی منتقل نشود اما بازهم غذا خوردن در یک رستوران کوچک و سربسته که از تهویه ضعیفی هم برخوردار است، می‌تواند دردسرساز باشد. به هر حال شما برای خوردن غذا ناچارید ماسکتان را دربیاورید. حالا اگر قرار باشد به همراه افراد دیگری در یک فضای کوچک تنفس کنید چه کسی ضامن سلامتی شما خواهد بود؟

غذا خوردن در رستوران‌های سلف‌سرویس ممنوع!

پس از یک سال درگیری با ویروس خطرناکی چون کرونا دیگر اگر خودمان بخواهیم هم دست‌ودلمان به غذاهای سلف‌سرویس رستوران‌ها نمی‌رود. البته از این گذشته تجمع عده زیادی برای کشیدن غذا در صف سلف‌سرویس رستوران خودش عامل اصلی در ابتلا به بیماری است. حتی اگر ویروس از طریق مواد غذایی منتقل نشود تجمع افراد در بخش سلف‌سرویس می‌تواند زمینه‌ساز خوبی برای ابتلا به بیماری کرونا باشد

غذا خوردن در رستوران‌هایی که به پروتکل‌های بهداشتی پایبند نیستند ممنوع!

آن دسته از رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی هستند که پرسنل خود را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجیه نمی‌کنند جز اماکنی به حساب می‌آیند که حتی پس از بازگشایی تمام رستوران‌ها و اعلام اخبار جدید در مورد نحوه شیوع بیماری کرونا هنوز هم برای خوردن غذا پیشنهاد نمی‌شوند. پس اگر به سلامتتان اهمیت می‌دهید غذا خوردن در رستوران‌هایی که کارکنانشان به اصول ایمنی در برابر کرونا پایبند نیستند را برای خودتان ممنوع کنید. حتی اگر قرار باشد در آن رستوران خوشمزه‌ترین کباب‌کوبیده عمرتان را بخورید و یا لذیذترین مرغ شکم پر شهر را برای ناهار سفارش دهید.

با همه‌گیری ویروس کرونا قرار نیست دست از زندگی بکشیم و تمام عمرمان را در چهاردیواری خانه‌هایمان سپری کنیم. درست است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک ایمن، پرهیز از سفرهای غیرضروری و تفریحی و رعایت فاصله اجتماعی جزئی از وظایف شهروندی ماست؛ اما می‌توانیم یک روز از آخر هفته را به همراه خانواده برای صرف یک شام دست جمعی راهی رستوران شویم. به‌شرط اینکه پیش از انتخاب رستوران به نکاتی که در بالا اشاره شد توجه کنیم.

اگر نمی‌دانید که در میان صدها رستوران شهر تهران کدام را انتخاب کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم به مجله دیجی فود سر بزنید و رستوران موردنظرتان را از میان لیست‌های اختصاصی این مجله اینترنتی پیدا کنید.

پست بعدی

تحلیلگران اسرائیلی: نتانیاهو مثل ترامپ خطرناک شده است

چ آوریل 28 , 2021
تحلیلگران اسرائیلی از اقدام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست روز سه‌شنبه دولت این رژیم انتقاد و اعلام کردند که او مثل دونالد ترامپ خطرناک شده است. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، عناوین امروز، چهارشنبه روزنامه‌های عبری زبان تعجب از اقدام بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی نشست روز سه‌شنبه دولت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000