پزشکیان: به نفع جهانگیری کنار می‌روم اما لاریجانی نه!

6086af9461fbd_2021-04-26_16-48 نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر بر اساس نظرسنجی کسی شایسته تر باشد و مردم اقبال داشته باشند من کنار می کشم.

یکی از سیاسی ترین پزشکان موجود کشور دکتر مسعود پزشکیان است ، یک متخصص جراحی قلب که به گفته خودش مدرکش را بدون سهمیه و قبل از انقلاب گرفته و همواره جزو بهترین دانشجویان این رشته در کشور بوده است.

از سطوح پایین وزارت بهداشت رشد کرده و بدون وابستگی حزبی در دولت خاتمی وزیر بهداشت شده، البته این همه ماجرا نیست. پزشکیان پس از خروج از وزارت بهداشت عزم مجلس کرد و حالا چهارمین دوره متوالی است که از مردم تبریز رای گرفته تا در بهارستان به آن ها خدمت کند.

پزشکیان مهم ترین دغدغه اش را عدالت و ریشه همه مشکلات را تبعیض می داند . مدیریت ضعیف دولت را عامل حوادث تلخ آبان 98 معرفی می کند و طرح جالبی برای بنزین 20هزار تومانی دارد. او خود را همچنان یک اصلاح طلب صددرصد می داند اما معتقد است در اصولگرایی هم کمتر از اصولگرایان نیست.

نگاه واقع بینانه پزشکیان به انتخابات پیش رو می گوید که اگر نامزدی از جریان اصلاحات در نظرسنجی ها بالاتر بود نه تنها کنار می کشد بلکه به او کمک هم می کند. پزشکیان که در حوزه بنزین و شایسته سالاری و کرونا نقدهای جدی به دولت روحانی دارد ، بزرگ ترین نقطه قوت این دولت را برجام می داند و معتقد است اگر برجام نبود اوضاع کشور چه در حوزه سیاسی و چه اقتصادی بسیار بدتر از این بود، او یک سوال مشخص هم از منتقدان سرسخت این توافق دارد و می پرسد اگر برجام بد است چرا از آن خارج نمی شویم؟

پزشکیان 67ساله که می گوید در زندگی اش تا کنون نه مجوز مطب و بیمارستان گرفته و نه یک ریال از مریض هایش پول گرفته است، حالا عزم پاستور کرده و می گوید آن جا می تواند وعده هایی که حرفش را زده عملی سازد و… . گفت وگوی ما را در ادامه بخوانید :

آقای پزشکیان شما 4 دوره نماینده مجلس و یک دوره وزیر بهداشت بودید . به صورت شفاف بفرمایید فکر می کنید رئیس جمهور چقدر می تواند این مشکلات موجود را حل کند ؟

امروز ما یک وضعیتی داریم که قوا به جای این که هم افزایی داشته باشند بیشتر مقابل هم می ایستند و همدیگر را نقد می کنند . مستقل بودن یک بحث است ولی هماهنگ و هم هدف بودن یک بحث دیگر است . باید بدانیم رئیس دولت یا رئیس جمهور چه اختیاراتی دارد و طرف مقابل چه اختیاراتی . طبیعتا رئیس جمهور نمی تواند در قوه قضاییه و مجلس زیاد دخالت کند ولی در همین اختیاراتی که رئیس جمهور دارد می تواند خیلی کارها را انجام دهد . در به کارگیری نیروی انسانی، در دادن قدرت و پست در جایگاه ها برای قومیت ها و سلایق مختلف یعنی این جا دیگر جناح و دسته نباید ملاک باشد بلکه هر کس براساس شایستگی بتواند پست بگیرد. این دست دولت است که در سازمان و اداره خودش عدالت را رعایت کند.

فکر می کنید دولت فعلی هم این مشکل را دارد ؟

بله دارد به شدت هم دارد. ما شاخص برای به کارگیری نیروی انسانی نداریم شاخص ما حزب و جناح ماست هرچقدر هم ضعیف و بی ربط باشد. یک کارشناس کشاورزی را ناگهان می گذاریم مسئول پتروشیمی یک جایی . آدم ها در جایگاه هایی که باید باشند نیستند . شرکت های دولتی که نزدیک یک و نیم میلیون میلیارد تومان چرخش مالی دارند اکثرا دست آدم هایی است که با آن بخش ارتباطی ندارند و برخی مواقع ضرر می دهند ولی فوق العاده مدیریت هم می گیرند! این که دست دولت است و می تواند مدیریت کند . ما همیشه می خواهیم طرف مقابل اصلاح شود در صورتی که اول هر کسی باید جایی را که در آن قرار گرفته است درست کند .

شما یک پزشک با سابقه حضور در راس وزارت بهداشت هستید . نحوه مدیریت وزارت بهداشت درباره کرونا و واکسن را چطور ارزیابی می کنید ؟ کادر پزشکی و مردم انتقادات زیادی از وزیر و تیم مدیریتی دارند . تا چه حد این انتقادات درست است ؟ شما اگر رئیس جمهور یا وزیر بهداشت بودید به چه نحو عمل می کردید ؟

نحوه مبارزه با پاندمی ها در دنیا روش های روشنی است هر کشوری که روش علمی، برخورد قاطع و محکم در قرنطینه کردن را اجرا کرده توانسته بیماری را کنترل کند و هر کشوری به صورت رفتاری که ما می کنیم و حتی انگلستان وآلمان کردند داشته با گرفتاری هایی مواجه شدند . من آن موقع گفتم ستاد جنگ با ویروس باید تشکیل شود . اگر با قاطعیت عمل می شد این وضعیتی که گرفتار شدیم به وجود نمی آمد یک و نیم میلیون نفر بیکار نمی شدند خیلی از بنگاه ها به ضرر دهی نمی افتادند این به خاطر تصمیم کلانی است که باید می گرفتند . وزارت بهداشت یکی از حلقه هاست وزیر بهداشت باید این بیماری را جمع و پیشگیری کند اما پیشگیری در این بیماری هماهنگی همه قوا را می خواهد .

شما اگر وزیر بهداشت یا رئیس جمهور بودید همین روند را اجرا می کردید؟

من تقریبا از روز اول با قاطعیت برخورد می کردم تا به این جا نمی رسید و همان ماه های اول کنترل می شد .

چقدر در این موضوع سوء مدیریت را دخیل می دانید و چقدر تحریم ها موثرند ؟

اصلا به تحریم ربطی ندارد. در حوزه اقتصادی می گویند چون دست ما به لحاظ مالی و تحریم ها بسته است نمی توانیم حمایت های اقتصادی کنیم تا مردم در خانه بمانند . اگر یک ماه این کار را می کردیم که به نظرم با همین وضعیت هم شدنی باشد امکان پذیر بود.

برای واکسیناسیون فکر می کنید چه برنامه ای بهتر باشد ؟

تا جایی که می توانیم بر اساس پول و امکاناتمان و آن مقداری که آن ها می توانند بدهند باید واکسن بخریم بحث بعدی و مهم تر این است که باید دانشمندان خودمان را تقویت کنیم تا واکسن تولید کنند من خبر دارم که موسسه رازی خودش را به در و دیوار می زد که سی میلیون دلار بگیرد تا بتواند کار کند و واکسنش وارد بازار شود ولی 30میلیون دلار را که برای کشور پولی نیست، یک سال طول کشید و آخر نمی دانم پولی به آن ها دادند یا ندادند . ما باید از جایگاه ها و مراکز تحقیقاتی که در این زمینه کار می کنند با قدرت دفاع کنیم .پول هم به سرعت برمی گردد الان چندصد میلیون دلار می خواهیم برای خرید واکسن بدهیم اما سی میلیون دلار را حاضر نبودیم به مرکز تحقیقاتی خودمان بدهیم و این به نظرم استراتژی غلطی است که در پیش می گیریم .

یکی از موضوعات بحث برانگیز و تلخ سال های اخیر ماجرای آبان 98 است . شما اگر رئیس جمهور بودید چه می کردید ؟ مدیریت را بر عهده می گرفتید یا شما هم جمعه صبح مطلع می شدید ؟!

اصلا روش مدیریتی که اتفاق افتاد از نظر علمی و عقلی اشتباه بزرگی بود . ما کار بزرگ تر از این می توانستیم انجام دهیم ولی با اطلاع رسانی و هماهنگی و با در نظر گرفتن اعتراضات و مشکلاتی که مردم دارند . طبیعتا ما باید حرف مردم را بشنویم. نمی شود که مردم یک طرف باشند و دولت با قاطعیت دستور بدهد هر کسی هم خواست حرفی بزند بزنیم و از بین ببریمش، این با هیچ عقل و منطقی همخوانی ندارد.

یکی از برنامه های حاشیه ساز شما ، بنزین 20هزار تومانی است . توضیحی درباره این طرح برای مخاطبان ما بفرمایید.

در مجلس می گفتیم به جای این که بنزین را سه هزار تومان کنید به همان قیمت فوب خلیج فارس بدهید اما به ازای هر فرد ایرانی بگوییم در ماه 20لیتر بنزین هزار تومانی می دهیم . مثلا یک خانواده 5 نفری 20لیتر می شود 100لیتر اگر این 100لیتر بشود لیتری 20هزار یا 25هزار تومان ، می شود 2میلیون تومان ولی در حقیقت کسی که از بنزین استفاده نمی کند اما عوارض تورم بیشتر یقه او را می گیرد با این پول می تواند قدرت خریدش را حفظ کند در عوض این طرف یک خانواده که سه ماشین دارد هر کدام 60لیتر می گیرند ، یارانه را این می گیرد و هزینه را مردم فقیری می دهند که قدرت خریدشان پایین رفته است . ما الان نزدیک دو میلیون میلیارد یارانه مخفی می دهیم به پتروشیمی ، به پولدارها می دهیم اما از نظر اعتقادی اگر قرار است یارانه بدهند در خوش بینانه ترین حالت باید برابر بدهند بنده اعتقاد دارم به طبقه محروم باید بیشتر بدهی و به طبقه برخوردار اصلا نباید بدهی آن وقت در جامعه آدم هایی پیدا نمی کنیم که برای نان شب قرض بگیرند .

شما خود را اصولگرا می دانید یا اصلاح طلب؟ سابقه شما در دولت خاتمی و حضور شما در لیست‌های امید و اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یک چیز می گوید و برخی نظرات شما در مصاحبه ها یک چیز دیگر . دچار دوگانگی سیاسی شده اید؟

من هیچ وقت دوگانه حرف نزدم . بنده معتقدم غیرممکن است کسی اصول داشته باشد و بدون اصلاحات بخواهد به چشم اندازی برسد که مقام معظم رهبری برایش تعریف کردند . مگر می شود بگوییم قرار است در منطقه اول بشویم ولی رفتار را عوض نکنیم وقتی می گوییم برای این گونه شدن باید رفتار و کردار را عوض کرد یعنی در آن جهت تغییر کنیم یعنی مگر می شود اصلاحات نکرد و در ضمن در جامعه با قدرت زندگی کرد ؟ حالا یک عده با عده دیگری مشکل دارند و می گویند اصلاحات بد است. بدون اصلاحات یعنی مدیریت مرده است و ما درجا می زنیم .اگر می خواهیم اول منطقه شویم باید تغییر در نگاه و رفتار و برخورد داشته باشیم . هر طیفی که با اصلاحات است قابل قبول تر از نگاهی است که بسته و بدون اصلاحات است .

خودتان را با این توصیفات یک اصلاح طلب می دانید ؟

صددرصد البته از اصولگراها هم اصولگرا تر هستم . اصلاح طلبی تعریفش مشخص است و من معتقدم برای این که مملکت جلو برود باید اصلاحات کرد . اصلاحات یعنی هزینه اثربخشی، یعنی کارایی، یعنی کیفیت، یعنی عدالت . هر حرکتی در اقتصاد در فرهنگ در سیاست و … اگر هزینه اش اثربخش باشد،اگر کیفیت داشته باشد یعنی مردم راضی باشند و کارآمد باشد و عدالت در آن باشد یعنی اصلاحات .

پس این نامزدهای اصولگرایی که حرف های شما را می زنند و می گویند این دولت خراب کرده و باید تغییر کند اصلاح طلب هستند ؟

مشکل کشور ما این است که ما دعوای قدرت داریم نه دعوای حل مشکل . این حرف هایی که می زنند اگر خراب شده همه با هم خراب کردیم . الان مجلس درست قانون می نویسد ؟قوه قضاییه مشکل ندارد ؟ما به جای این که مشکل را حل کنیم دنبال تخریب هم هستیم . ما با هم دعوا می کنیم و بیچاره مردم مانده اند وسط دعواها و این که چه کسی روی این صندلی بنشیند .

شما سال 92 هم برای انتخابات ثبت نام کردید اما قبل از اعلام تایید صلاحیت ها انصراف دادید ، احتمالا به شما اعلام شد رد شده اید . چقدر امیدوارید در این دوره تایید صلاحیت شورای نگهبان را بگیرید؟

حضور من بیشتر برای این است که بتوانیم جلب مشارکت مردم را داشته باشیم .من نه دنبال قدرت هستم و نه پول و نه پست و در زندگی هم این را ثابت کردم . حرف هایی هم که درباره من می زنند اگر می توانند ثابت کنند . ما جامعه ای ایجاد کردیم که سرمایه اجتماعی را از دست دادیم . ما انقلاب کردیم و تعداد زیادی شهید دادیم برای این که به این مردم خدمت کنیم اما روندی درست شده که می گویند فلانی خورده و برده و بچه هایش خارج هستند و … این سرمایه اجتماعی را کمتر می کند . حضور بنده برای این است که بتوانم یک مقدار آن اعتماد و باور را برگردانم و ثابت کنم در عمل که می خواهیم به مردم خدمت کنیم و دنبال منافع قوم و خویش و حزبمان نیستیم .

من رایزنی نداشتم اما الان دیگر کسی از اصلاح طلبان را نگذاشتند که در صحنه حاضر شوند . چند نفر از اصلاح طلبان می توانند از سد شورای نگهبان عبور کنند ؟ این طوری نیست که دستشان باز باشد. این هم به نظرم خیلی بد است ما داریم تک صدایی در کشور ایجاد می کنیم

شما چه کارهای مهمی در مجلس کردید که حالا خودتان را شایسته ریاست جمهوری می دانید؟

ما خیلی کار انجام دادیم. به رغم این که من در هیچ حزب رسمی نبودم در دوره خاتمی آمدم و معاون وزیر بهداشت شدم چون کاری که در استان خودم در حوزه بهداشت و درمان کردم بی بدیل بود و بعد از شش ماه وزیر شدم . این برخورد منصفانه و فراجناحی خاتمی را نشان می دهد چون آن جا افرادی بودند که حزبی بودند اما از بین آن ها من را انتخاب کرد در صورتی که با آن ها نبودم و این برای کارهایی بود که کردم . بحث اورژانس ها بود، بیمه روستایی ، تصادفات ، پزشک خانواده که تحول عظیمی در سیستم بهداشت و درمان ایجاد کرد . در مجلس سعی کردم به جای حرف زیاد، مشکل را حل کنم اول این که در طرح یارانه های احمدی نژاد گفتیم ده درصد خالص درآمد هدفمندی به بیماران و ضعیفان و صعب العلاج ها داده شود . دولت مخالف بود، رئیس مجلس و کمیسیون اقتصادی هم مخالف بود و مجلس هم اصولگرا بود به رغم این با کارهایی که کردیم رای گرفتیم . زمانی که من رئیس دانشگاه بودم بیمارستان مرده مردم را تحویل نمی‌داد و مریض اگر پول نداشت بستری اش نمی کرد که با این مصوبه مشکل حل شد ، بیمه را اصلاح کردیم. بیمه همگانی را آوردیم و یک درصد مالیات ارزش افزوده را به سلامت روستایی و شهرهای کوچک اختصاص دادیم .

شما در اوج داستان های موسسات پولی حضور داشتید . این موضوع به کجا رسید ؟

بله طرح جمع شدن این روند را ما پیشنهاد دادیم و اجرا کردیم . حاکمیت موسسه زده و مجوز داده است و پول مردم را گرفته و پول را خوردند و بردند ، مردم می گویند پول ما را بدهید اما به جای حل مشکل به عنوان اخلال در کشور یک تعداد را زدند و زندانی کردند . آن ها چه گناهی کردند ؟ یعنی بی عرضگی خودمان را با کتک زدن آن ها جبران کنیم؟ من نتوانستم درست مدیریت کنم او باید کتک بخورد ؟ نشستیم و پیشنهادی با رئیس بانک مرکزی و کمیسیون نوشتیم که به طریقی پول را برگردانیم. رئیس مجلس گفت از نظر شرعی این نمی شود . رئیس قوه قضاییه هم که آن زمان آقای لاریجانی بود موافقت نکرد گفتیم از رهبری اجازه بگیریم پیشنهاد را بردند خدمت مقام معظم رهبری و ایشان گفتند اجرا کنید . اجرا کردیم و بالاخره جمع شد. ما باید کاری می کردیم که اکثریت آن ها راضی شوند برای این کار دیدیم به کسانی که تا دویست میلیون و بعدا یک میلیارد تومان سپرده دارند پول بدهیم و تسویه کنیم، 98درصد این هایی که در خیابان هستند جمع می شوند و می ماند 2درصد که بعدا کنار می آییم . بر این مبنا تا یک میلیارد پرداخت کردیم . البته در نهایت چیزی که گفتیم اجرا نشد و به نظرم با داشته ها و با این تورم در املاک می شد داد اما بالاخره ما قانون گذار بودیم و مجری شخص دیگری بود .

حقوق مجلس و حتی رئیس جمهور ظاهرا بسیار کمتر از درآمد یک پزشک جراح قلب مثل شماست ، توجیه تان برای ماندن در صندلی قدرت چیست ؟

من دنبال قدرت نیستم و بارها گفته ام. من وقتی از وزارت رفتم در سه سال اندازه سی سال پول به حسابم ریختند از مریض پول نگرفتم، خصوصی هم نرفتم اما از این همه پول که ریختند از خودم بدم آمد چون ما انقلاب نکردیم که این همه پول داشته باشیم یا دنبال قدرت باشیم.

شعار نمی دهید ؟

اگر فکر می کنید به حرفی که زدم عمل نکردم یک مورد بیاورید . بنده به آن چه اعتقاد داشتم عمل کردم الان نه سهم دارم نه مجوز بیمارستان و مطب گرفتم نه در زندگی هم تا حالا یک ریال از مریض پول نگرفتم و هر کاری از دستم آمده برای این مردم انجام دادم.

یعنی خودشان پول ندادند؟ نمی شود که مجانی کار کنید .

من حقوق دولت را می گیرم. از سرم هم زیاد است این پولی که بابت عمل جراحی در بیمارستان به من می دهند در خواب هم نمی دیدم به من بدهند . دعوای من این بود که ما انقلاب نکرده بودیم که من بروم پول دربیاورم و زندگی کنم ما انقلاب کردیم که مشکل مردم را حل کنیم که نکردیم. تصور من این است که اگر در مجلس بودیم مشکل مردم را حل کنیم. خیلی وقت ها وسوسه می شوم که ول کنم و بروم دنبال زندگی خودم که پشت سرم هم این همه حرف با ربط و بی ربط نباشد. بچه من در یک شرکت کار می کند در مجلس می گویند فلانی بچه هایش در فلان شرکت کار می کند دختر من در فلان شرکت کار می کند خب بگویید او را هم از آن جا اخراج کنند . دختر من که فوق لیسانس شیمی از دانشگاه شریف است باید جایی کار کند یا نکند؟ آن هم در یک شرکت پتروشیمی، نه رئیس است نه در هیئت مدیره است . پسر من معدل 17از شریف دارد و در دانشگاه سهند تبریز هیئت علمی است خب بگویید او را هم بیکار کنند . نه خارج فرستادیم در حالی که همه دوستان من بچه های شان در خارج هستند . من اگر می خواستم از موقعیت هایم برای خود یا بستگانم استفاده کنم وضعیتم این نبود. تاکنون کسی از نزدیکانم را توصیه به جایی نکردم . هرکدام از این ها که این حرف ها را می زنند بررسی کنید ببینید خودشان چه می کنند اگر من جایی کاری خلاف قانون برای کسی کردم مخاطبان شما برای شما بفرستند . هر کسی با من دوست بوده از نظر دنیایی ضرر کرده است .

چقدر با سازوکارهای اصلاح طلبان برای رسیدن به نامزد نهایی در ارتباط هستید ؟ با گروه های اصلاح طلب یا نهاد اجماع ساز رایزنی کرده اید ؟

من رایزنی نداشتم اما الان دیگر کسی از اصلاح طلبان را نگذاشتند که در صحنه حاضر شوند . چند نفر از اصلاح طلبان می توانند از سد شورای نگهبان عبور کنند ؟ این طوری نیست که دستشان باز باشد. این هم به نظرم خیلی بد است ما داریم تک صدایی در کشور ایجاد می کنیم . باید این رقابت وجود داشته باشد. نقد هم منصفانه باشد و دروغ و شایعه سازی نباشد . ما نحوه گفت وگو کردن را نمی دانیم و به هم فحش می دهیم و بی احترامی می کنیم . برای این که می خواهند با برچسب زدن طرف را به هر قیمتی شده از میدان خارج کنند در حالی که مملکت با ما اداره می شود و با من اداره نمی شود .

آیا در شرایطی حاضرید در انتخابات به نفع کسی کنار بکشید ؟ مثلا آقای خاتمی بگوید مثل دوره عارف یا فرد قوی تر از خودتان با پایگاه رای بهتر باشد یا نهاد اجماع ساز روی شما به جمع بندی نرسد؟

اگر بر اساس نظرسنجی کسی شایسته تر باشد و مردم اقبال داشته باشند من کنار می کشم .

شما جایی گفتید که با تکرار هم کنار نمی روید و این طعنه ای به خاتمی است.

این هم از آن شیطنت های رسانه ای است. بنده گفتم می آیم در مناظره ها شرکت می کنم بعد در جمع بندی اگر نظر مردم در نظرسنجی ها این باشد که فلان نفر شایسته تر و جلوتر از من است کنار می کشم منطق هم همین است وقتی جامعه کسی را بهتر از من قبول دارد نباید پافشاری کنم.

گفته بودید برای لاریجانی یا جهانگیری کنار نمی کشید.

لاریجانی را گفته بودم و درباره جهانگیری اگر نظر مردم باشد کنار می روم و کمکش هم می کنم.

در حوزه سیاست خارجی چقدر عملکرد دولت روحانی را مثبت می دانید ؟ نظر شما درباره برجام چیست و در صورت رئیس جمهور شدن چه برخوردی با این توافق خواهید داشت؟

من اعتقادم این است که دولت روحانی اگر در جایی موفق بوده باشد همین برجام است. این هایی که این همه یک طرفه حرف می زنند حداقل طرف مقابل را هم بگذارند تا آن ها هم حرف بزنند و تنها به قاضی نروند . اگر برجام بد است چرا بیرون نمی آیید؟ چرا اسرائیل و عربستان هم بدشان می آید؟البته ما نباید سیاست خودمان را با خوش آمد یا بد آمد آن ها تنظیم کنیم شاید اوباما و بایدن خوششان آمد این دلیل بد بودن برجام می شود ؟

اوباما گفت اگر مجبور نبودم امضا نمی کردم و پیچ و مهره های صنعت هسته ای ایران را هم باز می کردم. در خود آمریکا هم اوباما تحت فشار بود . اگر یک سناتور در آمریکا حرف های من را تایید کند این آقایان زمین و زمان را پر می کنند که این سناتور به پزشکیان گفته که این حرف ها را بزند الان اسرائیل حرف های این ها را می زند و این ها حرف های اسرائیل را می زنند و کسی نمی گوید شما حرف های اسرائیل را می زنید . آدم انصاف داشته باشد خوب است . اسرائیل به هیچ وجه نمی خواهد ما در برجام بمانیم، تندروهای آمریکا نمی خواهند ما در برجام بمانیم . یک عده در داخل می گویند برجام فلان است خب بیرون بیایند . سوال دیگر این است که اصلا از برجام هم بیرون آمدیم نقشه راه ما برای آینده چیست ؟ می خواهیم کجا برویم ؟ من از جلیلی پرسیدم هیچ جوابی نگرفتم و گفت نمی دانیم . پشت تریبون می گوییم برجام برای مردم نان نشد اگر از برجام بیرون بیاییم نان خواهد شد ؟ یا بدتر خواهد شد ؟ تحلیل باید منصفانه باشد ما از حدودی که رهبری تعیین کرده کوتاه نمی آییم اما این که تعامل کنیم با این که تعامل نکنیم و در انزوا باشیم خوب نیست . الان به خاطر اف ای تی اف ما 15درصد جنس را گران می خریم و 15درصد ارزان می فروشیم . هزینه را چه کسی می دهد ؟ آن وقت مملکت ما فکرش این شده که مرغ و تخم مرغ را چطور حل کند. مقصر تصمیم های ماست که این اوضاع را ایجاد کرده است .روحانی و ظریف درباره کاری که برای برجام کردند قابل قدردانی هستند و همین برنامه باعث شد که ترامپ در شورای امنیت و سازمان ملل نتواند حتی یک مصوبه علیه ایران به تصویب برساند موقعی که برجام نبود روسیه و چین و حتی کشورهای اسلامی راحت علیه ما رای می دادند. این ها علنا پشت تریبون می گویند اگر برجام احیا شود مردم یک مقدار راحت می شوند و طرف مقابل در انتخابات راحت برنده می شود پس نباید برجام احیا شود تا مردم تحت فشار باشند و به دولت فحش بدهند . این انصاف است ؟

برخی پروژه ها برای مردم اهمیت دارد مثل مسکن مهر یا یارانه های نقدی و یارانه های پنهان و اصلاح ساختار بانکی و … شما چه برنامه ای برای این ها دارید ؟

در قانون مسکن حق مردم است یک خبرنگار از من پرسید نماینده چه خانه ای داشته باشد گفتم 150متر خانه باید داشته باشد معلم و کارگر و دیگر اقشار هم باید داشته باشند. باید کاری کنیم که مردم خانه داشته باشند اگر نماینده یک مملکت 150متر خانه نداشته باشد و پولی که می گیرد کفاف خرید خانه را ندهد نمی رود زد و بند کند؟ آدم باید واقعیت را بگوید و ببیند. یارانه ها نیز به نظر من باید عادلانه شود .الان دو میلیارد میلیون تومان یارانه پنهان را به آدم های پولدار گردن کلفت می دهیم و فحش هم می دهند و اکثریت مردم ما گرفتار نان شب هستند .ما چطور راحت می خوابیم و این پول ها به جیب آن ها نمی رود ؟ باید سهم هر کسی را به خودش داد و کارشناسان باید نظر دهند .

در حوزه هایی مثل زنان ، حجاب ، فضای مجازی و فیلترینگ چه نظری دارید ؟ اگر شما رئیس جمهور شوید چه کسی را به عنوان وزیر ارتباطات می گذارید ؟

فیلترینگ معنا ندارد اما فضای مجازی باید قانونمند شود . با فضای مجازی که بخواهد تهمت بزند باید برخورد شود . حتی در آمریکا ترامپ که شروع به حرف های غلط کرد توئیتر صفحه اش را بست اما در کشور ما راحت هر کسی هر حرفی می خواهد می گوید و تهمت می زند و هیچ جایی برای برخورد با تهمت زننده نیست. قطعا سانسور کردن غلط است اما تهمت زدن و آبروی یک انسان را بردن بدتر است. باید ساختاری درست شود که اگر کسی تهمت زد بشود جلوی آن را گرفت .

در این دوره شاهد هستیم تعداد زیادی از نماینده ها عزم پاستور کردند از جمله شما. آیا در بهارستان نمی شود به مردم خدمت کرد ؟ اگر دنبال ریاست جمهوری بودید چرا در انتخابات مجلس شرکت کردید ؟

من اگر رئیس جمهور شوم قطعا آن کارهایی را که به عنوان نماینده می خواستم بکنم در جایگاه بالاتری انجام خواهم داد . این جا حرفش را می زنم و آن جا اجرا خواهم کرد در نتیجه از مردمی که به من رای دادند که بروم و از حقشان دفاع کنم راحت تر دفاع می کنم . من در نمایندگی هیچ وقت وعده دروغ ندادم ، در انتخابات پول خرج نمی کنم و مردم کمک می کنند اگر حرف های بی ربط زده بودم مردم به من رای نمی دادند در این دوره مجلس اصلاحاتی ها رای ندادند با وجود آن که من اصلاحاتی بودم در تبریز رای اول را آوردم. همان مردم به من رای دادند چون با مردم صادق بودم و دروغ نگفتم و زندگی و بچه های من را می شناسند .

حاضرید اگر تایید صلاحیت شدید اموالتان را برای مردم ایران منتشر کنید ؟حاضرید هزینه های ستادهایتان را هم شفاف کنید ؟

همین الان هم حاضریم عرضه کنیم . هر کسی که خواسته به من کمک کند گفتم من پولی ندارم. من 4 دوره نماینده بودم همه می دانند اگر پولی برای من خرج کرده برنمی گردد و اگر بخواهد کار خلافی کنم برای هیچ کس چنین کاری نمی کنم.

پست بعدی

توییت نماینده اصولگرای مجلس درباره پایان عمر سیاسی ظریف

د آوریل 26 , 2021
نماینده اصولگرای مجلس درباره پایان عمر سیاسی ظریف توئیتی منتشر کرد. علی خضریان در توئیتی نوشت:

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000