استفاده از آجیل در تولید گز

603a082461d5c_2021-02-27_12-21 آیا می دانید گزخانگی چگونه تولید می شود و چه خواصی دارد؟ گز نوعی شیرینی سنتی معروف در بین ایرانیان است که سوغات اصلی اصفهان می باشد. گز از زمان قاجار تولید و صادرات شده است.

در تولید گز از آجیل هایی مانند پسته و بادام نیز استفاده می شود. گز به روش های سنتی،صنعتی و خانگی تولید می شود. امروزه می توان خرید گز را بصورت حضوری و یا اینترنتی انجام داد. در این مقاله ما به توضیح روش تهیه گز بصورت خانگی می پردازیم و کمی در مورد خواص آجیل استفاده شده در آن که خواص گز نیز می باشد صحبت می کنیم.

۱- طرز تهیه گز به روش خانگی

برای تهیه گز ابتدا باید مواد لازم را خریداری نمایید. در خرید آجیل موردنیاز دقت کنید که سالم و تازه باشند. دستور تهیه زیر برای چهار نفر مناسب است.

مواد لازم برای تهیه گز:

● ۲۵۰ گرم شکر

● ۳۷۵ گرم گلوکز مایع

● ۵ عدد سفیده تخم مرغ

● ۴ قاشق غذاخوری گلاب

● ۱۵۰ گرم مغز پسته یا بادام

● سه چهارم پیمانه آب

● مقداری آرد سفید

در قابلمه ای مسی آب و شکر بریزید و روی شعله کم گاز قرار دهید تا با حرارت کم آب داغ شده و شکر نیز حل شود. حتما قابلمه را روی شعله پخش کن قرار دهید. بهتر است قبل از شروع کار مغزهای مورد نظررا تفت بدهید تا دیگر خام نباشند.

بعد از آن گلوکز را اضافه کنید و آنقدر با قاشقک چوبی هم بزنید تا کاملا کش بیاید. در همین حین سفیده تخم مرغ را آنقدر هم بزنید تا پف کند و حجمش دوبرابر بشود. بعد به آن گلاب اضافه کنید و باز هم کمی هم بزنید.

دقت کنید شهد در حین هم زدن جوش نیاید. زمانی که شهد آماده شد، آن را بصورت تدریجی به سفیده اضافه می کنیم و بعد مواد را هم می زنیم. باید همزدن با دستگاه همزن و روی دور تند در حدود ۱۵ دقیقه انجام شود.گاهی همزدن را متوقف می کنیم و با همزن چوبی مواد را هم می زنیم و زیرو رو می کنیم تا ته نگیرد.

این مرحله و فواصلش حدود یک ساعت و نیم طول می کشد تا گز برسد. چون از شعله پخش کن استفاده می کنید می توانید گاهی مواد را به حال خود بگذارید و استراحت کنید. وقتی گز دیگر از قاشق نریزد آنوقت آماده است. اکنون مغزها را به گز اضافه کنید و مخلوط را مجدد هم بزنید.

اکنون صبر کنید تا گز خنک شود و سپس درون قالبهایی که آرد در ته آن ریخته شده است بریزید تا گز شکل بگیرد. برای شکل گرفتن نهایی گز یک روز آن را در یخچال بگذارید و سپس استفاده کنید.

۲- خواص پسته

پسته ماده ای نیرو بخش و درمان بسیاری از بیماری ها است و معمول ترین آجیلی است که در تهیه گز استفاده می شود. در زیر لیستی از فواید پسته را برای اطلاع شما آورده ایم:

● پسته منبع فوق العاده ای از پروتئین های گیاهی است.

● پسته فیبر زیادی دارد . بهتر است بدانید که فیبر به هضم غذا کمک می کند و باعث کنترل کلسترول و قند خون است.

● پتاسیم موجود در پسته زیاد است بطوریکه هر عدد پسته پتاسیمی معادل یک عدد پرتقال دارد. پتاسیم به تعادل مایعات در بدن کمک کرده و برای تنظیم ضربان قلب و کاهش فشارخون بسیار مفید است.

● پسته کالری کمی دارد و کلسترول نیز ندارد. دارای کمی چربی اشباع است . این نوع چربی برای جذب برخی از ویتامین ها بسیار مفید است.

● پسته دارای آهن است که حتما می دانید برای کم خونی و رفع خستگی بسیار مفید است.

● پسته روی دارد که برای تقویت پوست ، مو و ناخن بسیار لازم است.

● پسته بیشترین آنتی اکسیدان را در میان آجیل ها دارد . یکی از مهمترین آنتی اکسیدان ها ویتامین E است. ویتامین E ویتامینی بسیار حیاتی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن،سلامت چشم بسیار مفید است. این ویتامین از خستگی جلوگیری می کند و جلوی تخریب سلولی را می گیرد.

● پسته عملکرد مغز را بهبود می بخشد وباعث می شود فرد آرام شود.

● یکی از مهمترین خواص پسته ضد سرطان بودن آن است.

● پسته میزان کلسترول بد را پایین آورده و کلسترول خوب را بالا می برد.

● پسته و کلا مغزها برای سلامت قلب بسیار مفید هستند.

۲- خواص بادام

بادام دومین مغز محبوب برای افزودن به پسته است که فواید بسیاری دارد. در زیر لیستی از خواص مغز بادام آمده است:

● بادام مواد غذایی فراوانی دارد. بادام دارای فیبر،پروتئین،چربی،ویتامین ،منگنز، منیزیم و اندکی مس و فسفر می باشد.

● بادام آنتی اکسیدانی بسیار قوی است. آنتی اکسیدان ها با استرس اکسیداتیو مبارزه می کنند. این استرس باعث آسیب به مولکول ها و درنهایت سبب پیری و بیماری هایی مانند سرطان می شود. قسمتی از بادام که حاوی آنتی اکسیدان است، پوسته قهوه ای رنگ آن است. بنابراین سعی نکنید بادام سفید بخورید.

● بادام درصد زیادی ویتامین E دارد. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان محلول در چربی است. مصرف ویتامین E موجب کاهش ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، آلزایمر و بیماری های قلبی می شود.

● بادام بخاطر منیزیم بالای آن قند خون را کنترل می کند و همچنین ماده مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت می باشد. زیرا افراد مبتلا به دیابت نوع دو دچار کمبود این ماده هستند و همچنین بادام عملکرد انسولین را بهتر می کند.

● منیزیم در تنظیم فشارخون بسیار مفید است و گفتیم که بادام دارای مقدار زیادی از آن است.

● بادام اشتها را کم می کند و در روند کاهش وزن کمک می کند.

سخن آخر در مورد آجیل
آجیل بسیار برای سلامتی و شادابی بدن مفید است و خوردن آن نیز حس خوبی را به ارمغان می آورد. قرار دادن این ترکیب در رژیم غذایی علاوه بر جذب مواد مغذی، باعث جلوگیری از بروز بیماری‌های فراوانی می‌شود. در هنگام خرید، سعی کنید از برندهای معتبر خرید کنید زیرا آن‌ها هرگز اعتبار خود را برای پول بیشتر و سودجویی به خطر نمی‌اندازند؛ از طرف دیگر نیز خرید و فروش برندهای معتبر زیاد است؛ در نتیجه همیشه آجیل‌ها تازه هستند.

با سپاس از سایت آجیل و خشکبار زربار که ما را در تهیه این مقاله یاری کردند. برای خرید آجیل می توانید به سایت www.zarbarnuts.com مراجعه کنید و تازه ترین انواع آجیل را تهیه نمایید.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

درخواست سازمان ملل و اروپا از اسرائیل برای توقف عملیات تخریب در غور اردن

ش فوریه 27 , 2021
سیاسی/ بین الملل سازمان ملل و اعضای اروپایی شورای امنیت از رژیم صهیونیستی خواستند، روند تخریب در غور اردن را متوقف کند و کمک های انسانی را به اهالی این منطقه برساند. در پایان جلسه شورای امنیت استونی، فرانسه، ایرلند، نروژ و انگلیس نسبت به عملیات تخریب و مصادره اموال […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000