قوه قضائیه به عنوان داوری بی‌طرف، مجلس انقلابی را از عدم تخلف دولت مطمئن کند

سیاسی/ سیاست داخلی 6035e41e5f1a6_2021-02-24_08-59 عضو فراکسیون امید در مجلس دهم می‌گوید توافق اخیر دولت با آژانس انرژی اتمی به منظور صرفه‌جویی و استفاده از زمانی است که بعد از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، برای ایران حیاتی خواهد بود.

مجلس یازدهم در پی تذکر تعدادی از نمایندگان در خصوص بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد سفر اخیر رئیس آژانس به ایران و گفت‌وگو و توافق با مقامات ایرانی، موضوع بررسی بودجه ۱۴۰۰ را به صورت موقت از دستور کار خارج کرد و ضمن اعتراض به این توافق در حالی که تنها یک روز تا پایان مهلت قانون اقدام راهبردی برای توقف اجرای پروتکل الحاقی باقی بود، خواستار این شد که قوه قضائیه خارج از نوبت اقدامات رئیس‌جمهور در زمینه نقض قانون اقدام راهبردی را بررسی کند.

قاسم میرزایی نیکو، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی، درباره اتفاقات مجلس گفت: مجلس تصمیم قاطعی درباره مقابله با دولت گرفت و به دولت هم قاطعانه این اولتیماتوم را داد که در صورت تخطی باید با قوه قضائیه طرف حساب شود.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در پاسخ به این سوال که قوه قضائیه تا چه اندازه در این موضوع با درخواست نمایندگان مجلس همراهی خواهد کرد، گفت: با توجه به روحیات مشترک بین مجلس و قوه قضائیه و پیوستگی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، قوه قضائیه نسبت به این درخواست به طور کامل بی‌توجه نخواهند بود.

میرزایی نیکو ادامه داد: تصور می‌کنم حالا که مساله به قوه قضائیه ارجاع شده و با توجه به اینکه دولت در حال اجرای قانون اقدام راهبردی است، قوه قضائیه همچون داوری بی‌طرف باید مجلس را از عدم تخلف دولت مطمئن کند.

دولت نگران بازه زمانی‌ای است که در صورت بازگشت آمریکا به برجام از دست می‌رود
نماینده مجلس دهم همچنین درباره انگیزه دولت از توافق اخیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: دولت در حال اجرای مصوبه است و روند کار بازرسان را متوقف کرده، اما سازوکارهایی را هم تعریف کرده است که در آینده در صورت برگشت آمریکا به برجام کارها برای اجرای دوباره داوطلبانه پروتکل الحاقی به مشکل برنخورد.

او توضیح داد: اگر فرض بگیرید ظرف مدت یک ماه آینده قرار باشد همین مساله عدم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی حذف شود و دوباره به روال قبل بازگردد، ۲ تا سه ماه بازه زمانی نیاز است تا آژانس گزارش جدید درباره عدم ساخت سلاح هسته‌ای را با بازرسی جدید ارائه دهد و این زمان در آن برهه برای ایران مهم است.

میرزایی نیکو در تشریح انگیزه دولت از توافق با آژانس گفت: در سند برجام آمده است، وقتی شما بازرسی از مجموعه‌ای را که درباره آن با ۱+۵ توافق کرده‌اید و در متن برجام قید شده تعطیل می‌کنید، در صورت راه‌اندازی مجدد و تصمیم به بازگشت به عقب، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن حداقل ۲ برابر زمان تعطیلی بازرسی طول می‌کشد تا بازرسی جدید صورت گیرد و گزارش رسمی تهیه شود.

او ادامه داد: اگر جلسات مختلف این روزها در آمریکا و اروپا تا یک ماه آینده به نتیجه برسد، چندین ماه زمان لازم است تا دوباره به وضعیت امروز از دیدگاه بازرسی‌های آژانس برگردیم.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم در پایان گفت: شاید اتفاق مجلس اولتیماتومی برای غرب باشد تا در به نتیجه رساندن بحث‌ها سریع‌تر عمل کند. امیدواریم رفتار روز گذشته مجلس بتواند آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد تا دستور کارِ جمع‌بندی بحث‌ها با ایران را در ردیف چندم نگذارد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

همسر محمدعلی اسلامی ندوشن به شایعات پاسخ داد

چ فوریه 24 , 2021
خانواده محمدعلی اسلامی ندوشن اعلام کردند: وضعیت سلامت ایشان پایدار است و جز عوارض ناشی از کهولت سن عارضه‌ای ندارند. هر از چندگاهی شایعه درگذشت چهره‌های پیشکسوت فرهنگ و هنر در فضای مجازی و حتی گاهی رسانه‌های رسمی پخش می‌شود. البته گاهی تشابه اسمی نیز در دست به دست شدن […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000