چرا همه باید اکسل یاد بگیرند؟

602cec0d107a9_2021-02-17_13-42 در شرایط فعلی کار با نرم افزار اکسل تبدیل به ابتدایی ترین شرط کار با کامپیوتر ها شده است. کافیست اکسل را باز کنید و در سلول های آن جدول های خود را وارد کنید.

از مدیر یک ساختمان تا کارشناس یک شرکت خصوصی و دولتی می توانند از امکانات ساده و بی نظیر اکسل استفاده کنند.

اکسل یک نرم افزار صفحه گسترده است. نرم افزارهای صفحه گسترده از سلول های بسیاری تشکیل شده اند و کاربران می توانند در آن ها فرمول نویسی کنند، نمودار رسم کنند و ذخیره داده و کارهای روزمره خود را در آن انجام دهند. نرم افزار های صفحه گسترده زیادی وجود دارد که مایکروسافت اکسل و گوگل شیت جزو بهترین نمونه های آن هستند. گروه تحلیلگیری از با سابقه ترین برگزارکنندگان کلاس اکسل پیشرفته است و بصورت منظم و متناوب دوره های تخصصی و کاربردی در این زمینه برگزار می کند.

اکسل به عنوان مهارت شغلی

تسلط کافی به نرم افزار اکسل به مرور به بخش جدایی ناپذیر مهارت های شغلی هر فرد تبدیل می شود. بدین معنی که مانند توانایی کار با رایانه، کار با اکسل نیز از توانایی های اصلی کارکنان شرکت ها و سازمان ها محسوب خواهد شد. البته شاید اکنون هم چنین شرایطی در بسیاری از شرکت ها وجود داشته باشد. البته قابلیت های مختلفی در اکسل وجود دارد و کاربرد های آن در مشاغل مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در بخش های فروش و بازاریابی شرکت ها بیشتر از قالبت های گزارش گیری در اکسل استفاده می شود اما در بخش هایی مانند مالی از توابع استفاده بیشتری می شود. مدیران نیز به داشبورد ها و گزارش های بصری در اکسل بیشتر نیاز دارند.

نحوه یاد گیری اکسل

همانطور که گفته شد اکسل قابلیت های بسیار زیادی دارد بنابراین زمان و نحوه یادگیری آن به شغل و مهارت های فعلی افراد وابسته خواهد بود. برخی از افراد شرایط و توان یادگیری فردی را دارند که به این حالت Self-study گفته می شود. کاربر خود با اکسل درگیر می شود و در کنار آن از جستجو در اینترنت و دیدن فیلم های آموزشی رایگان یا غیر رایگان استفاده می کند. چه بهتر که این حالت با داشتن یک گروه پرسش و پاسخ یا پشتیبانی توسط مدرس همراه باشد. روش دیگری هم وجود دارد که در آن افراد مایل هستند در یک دوره آموزشی فشرده یا غیر فشرده شرکت کنند و همزمان با کلاس پیش بروند و تمرین و پروژه داشته باشند و توسط مدرس هدایت شوند. در روش آخر افراد در محیط کار و با کمک همکارانشان اکسل را یاد می گیرند. این روش بسیار سریع و موثر است البته سازماندهی کافی را ندارد و کاربران از امکانات اکسل به خوبی مطلع نیستند و چه بسا همکارانشان نیز تسلط کافی به ابزار ها نداشته باشند. چنین افرادی با طی کردن یک دوره اکسل پیشرفته بیشتر نفع را از مباحث دوره می برند و راضی تر از افرادی هستند که به تازگی دوره های مقدماتی را طی کرده اند.

بخش ها و امکانات اکسل

اکسل بخش های مختلفی دارد اما ابزار ها و امکانات زیر بخش های اصلی اکسل را تشکیل می دهند:

1- ورود داده ها و طراحی جداول

2- شیت بندی و دسته بندی داده ها

3- نمودار های متنوع

4- گزارش گیری و Pivot Table

5- فرمول نویسی و توابع

6- داشبورد سازی و مصور سازی داده ها

7- ماکرو نویسی و توسعه اکسل

فرمول نویسی در اکسل

شیوه نگهداری اطلاعات در اکسل به این شکل است که دارای سطرها و ستونهایی است که پس از برخوردها آنها به هم عناصری به نام سلول ایجاد خواهد شد. در داخل این سلولها می توانید داده های متفاوتی درج کنید. از جمله آنها می توان به متن، تصویر، فرمول نام برد. از جمله مهمترین عناصری که می توان در سلول های اکسل درج کرد فرمول در اکسل است. فرمول با علامت = شروع می شود. از طرفی هر کدام از خانه های اکسل دارای یک شماره و آدرس است و می توان بوسیله ایجاد یک فرمول داده های داخل خانه ها را در یک محاسبه ریاضی شرکت داد. مثلا می توانید معدل دانشجویانی که در خانه های اکسل درج شده اند را به وسیله فرمولی که خانه ها را جمع می‌کند و آنها را بر هم تقسیم می‌کند به دست آورد. (تصویر بعدی نمایش صفحه تابع میانگین)

یکی از جذاب ترین خصوصیات اکسل ایجاد نمودار است که مدیران و کارشناسان می توانند از آن برای نتیجه گیری و استفاده از تصمیماتی مدیریت خود کمک بگیرند. اما مهمترین ویژگی صفحه گسترده ها بخصوص اکسل داشتند توابع بسیار متنوع و منعطف است. وقتی توابع نوشته می شوند و یا هم ترکیب می شود فرمول خلق می شود.

اکسل حاوی 13 دسته بندی مختلف برای توابع می باشد. توابعی نظیر مالی، ریاضی، آماری، منطقی، متنی و … که قابلیت های بی شماری را برای کاربران فراهم آورده اند.

شرکت در کلاس های اکسل

همانطور که گفته شد شرکت در کلاس های آموزش اکسل یکی از روش های یادگیری اکسل است البته به شرطی که مدرس بیان مناسبی داشته باشد و از تجربه کافی در تدریس و کار با این نرم افزار برخوردار باشد. شاید در بین هیاهوی تبلیغات دوره ها بهتر باشد تا خودتان بررسی دقیقی بر روی مدرس و رزومه وی انجام دهید. گروه تحلیلگیری از باسابقه ترین برگزار کنندگان کلاس اکسل پیشرفته است و بصورت منظم و متناوب دوره های تخصصی و کاربردی در این زمینه برگزار می کند. در این دوره ها فیلم ضبط می شود و دانشجویان با دریافت تمرینات هدفمند یادگیری خود را هفته به هفته تقویت می کنند. همچنین با توجه به تجربه بالای مدرس، تمریناتی نیز تحت عنوان تمرینات چالشی ارائه می گردد تا کاربران با سوالات و چالش های واقعی کسب و کار ها در بکارگیری اکسل نیز آشنا شوند و از پیش آن ها را حل کرده باشند.

جزوه اکسل

یکی از روش های مفید و موثر در یادگیری و آموزش اکسل این است که هنگام دیدن فیلم های آموزشی یا شرکت در کلاس ها جزوه بنویسید. داشتن یک جزوه منسجم و مرتب به شدت در یادگیری موثر است. داشتن فیلم و محتوای مالتی مدیا از آموزش اکسل کافی نیست و شما کل فرآیند یک بخش از اکسل را در قالب جزوه ها می توانید بصورت یکجا ببینید و داشته باشید.

اگر در نوشتن جزوه اکسل از چندین رنگ استفاده کنید تاثیرگذاری بسیار بیشتری خواهد داشت. طبیعی است که می توانید از نرم افزار های دیگری نیز برای نوشتن جزوه استفاده کنید اما جزوات دستنویس شاید حس بهتری را منتقل کنند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

فروش میلیاردی با بازاریابی در گوگل، سئو!!

چ فوریه 17 , 2021
شیوع ویروس کرونا موجب ورشکستگی و نابود شدن بسیاری از کسب و کارهای سنتی و نوپا شده است. اما بسیاری از مدیران موفق کسب و کارها به دلیل به روز بودن، نه تنها به ورشکستگی نرسیدند؛ بلکه درآمد مجموعه خود را در همین دوران که کسب و کارها و تجارت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000