بیماری که باعث فلج عضلات صورت می‌شود

6028dbb1111e8_6028dbb1111eb

بیماری فلج بِل به دلیل فلج عصب زوج هفتم مغز و در پی عفونت‌های ویروسی رخ می‌دهد.

فلج عصب زوج هفتم مغز یا عصب صورتی منجر به بیماری فلج بل (Bells palsy) می‌شود. در این حالت عضلات صورت به طور ناگهانی و موقت فلج می‌شوند. این حالت غالباً تنها یک طرفه صورت را درگیر می‌کند.

تخصصان می‌گویند دلیل اصلی بیماری فلج بل یک عفونت ویروسی است. این عفونت با ایجاد تورم و یا فشار به عصب کنترل کننده عضلات صورت، باعث بروز این بیماری می‌شود. این بیماری می‌تواند ملایم و یا بسیار شدید باشد.

فلج بل باعث آسیب به اعصاب صورت می‌شود. به طور معمول افراد مبتلا به فلج بل پس از ۲ هفته شروع به بهبودی می‌کنند و غالباً پس از ۳ تا ۶ ماه بهبودی کامل در آن‌ها رخ می‌دهد. با این حال، برخی از افراد روند بهبود را به طور کامل طی نمی‌کنند و برخی از عضلات و اعصاب صورتشان به صورت دائمی فلج می‌شود.

اصلی‌ترین علائم فلج بل شامل ضعف و یا فلج شدگی یک طرفه صورت می‌شود. به طور معمول ۲ تا ۳ روز پس از مشاهده اولین علائم بیماری، شرایط فرد وخیم‌تر می‌شود.
از دیگر علائم این بیماری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- افتادگی پلک یا به سختی بستن یک چشم
۲- به سختی لبخند زدن و یا نشان دادن احساسات در چهره
۳- افتادگی یک طرف دهان
۴- به سختی خوردن و آشامیدن
۵- آب ریزش دهان
۶- احساس درد و یا حساسیت در اطراف مناطقی از صورت که تحت تاثیر قرار گرفته اند.
۷- سردرد
۸- از دست دادن حس چشایی
۹- تغییر در حجم اشک و یا بزاق

متخصصان تاکید دارند افراد با مشاهده این علائم سریعاً به پزشک مراجعه کرده و یا با اورژانس تماس حاصل کنند. متاسفانه هنوز هیچ تست مشخصی برای تشخیص فلج بل وجود ندارد. با این حال، با مشاهده این علائم باید حتماً به پزشک متخصص رجوع کنید، زیرا در بسیاری از موارد علائم فلج بل با بیماری‌های مرگبار دیگری مانند سکته مغزی و یا تومور مغزی شباهت داد.

پزشکان پس از تشخیص بیماری فلج بل، ممکن است اقدام به تجویز استروئید دهانی و یا دارو‌های ضدعفونت کنند. این اقدامات به ویژه در روز‌های نخست بیماری می‌تواند باعث افزایش اقبال بیماری برای بهبودی شود.
افراد می‌توانند با اقدامات ذیل به روند ریکاوری خود کمک کنند:
۱- باید به طور مستمر قطره‌های چشم و پماد‌های تجویز شده از سوی پزشک را مصرف کنند.
۲- در طول روز از عینک ایمنی استفاده کنند.
۳- در صورتی که پزشک برایتان چشم بند تجویز کرده است، حتما از آن استفاده کنید.
در صورتی که از درد رنج می‌برید، یک پارچه گرم و مرطوب را چند بار در طول روز بر روی صورت خود قرار دهید و یا از مسکن‌های تجویز شده از سوی پزشک استفاده کنید.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

۳ فیلم از ۴۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ که باید ببینید!

ی فوریه 14 , 2021
سال ۲۰۱۹ به پایان رسید که در طول آن شاهد خداحافظی‌ها با مجموعه‌ها و شخصیت‌های محبوب تا بازگشت کارگردانان سرشناس بودیم و در طول سال صد البته افرادی نیز بودند که توانستند ما را غافلگیر کنند. مثل سال‌های گذشته شاهد اکران فیلم‌های زیادی هستیم که هدف آن تنها گیشه است […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000