جشن باستانی سده زرتشتیان/ تصاویر‌

60153d2362eae_60153d2362eb1

آیین سده سوزی یک جشن اصیل ایرانی است که در شامگاه دهمین روز از بهمن ماه ۱۳۹۹ محل آتشکده کرمان به علت عدم شیوع کرونا به صورت محدود و مجازی برگزار شد.

سده جشن پیدایش آتش است. در صدمین روز از آغاز زمستان (آغاز آبان ماه) تا ۱۰ بهمن صد روز، و از ۱۰ بهمن تا نوروز و اول بهار ۵۰روز و ۵۰شب است ایرانیان جشن سده را برپا می‌کنند و بر این باور بودند که در این زمان، اوج و شدت سرما سپری شده، به همین دلیل همه گرد هم جمع شده و تلی بزرگ از خار و خس و هیزم فراهم می‌کردند و با فرارسیدن تاریکی شب، آتش می‌افروختند؛ که قدمت آن در ایران به ۴۰۰ سال می‌رسد و از زمان صفویان سده سوزی برگزار می‌شده است. کرمان از جمله استان‌هایی است که بیشترین تعداد زرتشتیان را در خود جای داده است.

تصاویر جشن باستانی سده – کرمان را ببینید:




















badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

آقای شریعتمداری! تحقیر مسئولان، اقتدار اسرائیل و آمریکا را ثابت می‌کند!

ش ژانویه 30 , 2021
سیاسی/ سیاست داخلی «آقای شریعتمداری شما یا می دانید دروغ می گویید یا نمی دانید. اگر آگاهانه دروغ می گویید که دچار یک ماکیاولی پیش افتاده و مبتذل شده اید که سالهاست که جامعه ما دیگر در دام آن نمی افتد. در این صورت شما فیلم ساز خوبی نیستید» سید […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000