اقدام تایوان در واکنش به پرواز جنگنده‌های چینی در حریم هوایی جزیره/ هشدار آمریکا به چین

سیاسی/ بین الملل 600d1b294258d_600d1b2942591 به دنبال پرواز جنگنده‌ها و بمب افکن‌های چینی در آسمان تایوان، دولت آمریکا بر حمایت خود از این جزیره تاکید کرده و از چین خواست فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی خود را از همسایگانش بردارد.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، هشت هواپیمای بمب افکن و چهار جنگنده چینی روز شنبه وارد گوشه جنوب غربی منطقه شناسایی دفاع هوایی این جزیره شدند و نیروی هوایی تایوان اقدام به استقرار موشکها به منظور "رصد" این تعدی کرده است.

در ماه های اخیر چین که مدعی تایوان به عنوان خاک خود است، تقریبا به طور روزانه دست به اجرای پروازهایی بر فراز آبهای میان بخش جنوبی تایوان و جزایر تحت کنترلش موسوم به جزایر پراتاس در دریای چین جنوبی کرده است.

با این حال این پروازها عموما شامل تنها یک یا دو هواپیمای شناسایی بوده‌اند.

تایوان اعلام کرد که این بار در این ماموریت پروازی هواپیماهای چینی هشت بمب افکن مدل H-6K با قابلیت حمل بمب هسته‌ای و چهار جنگنده J-16 حضور داشتند و حضور این تعداد بالا از هواپیماهای رزمی چین غیرعادی بود.

یک نقشه ارائه شده از سوی وزارت دفاع تایوان نشان داد که هواپیماهای چینی شامل یک هواپیمای ضد زیردریایی Y-8 روی همان آبهایی که جدیدترین ماموریت های چین نزدیک جزایر پراتاس اجرا شده اند پرواز کردند هر چند که همچنان از خاک اصلی تایوان فاصله داشته اند.

وزارت دفاع تایوان گفت، نیروی هوایی این جزیره به هواپیماهای چینی هشدار داده و موشکهایی برای رصد آنها مستقر کرد و از ادبیات استاندار برای چگونگی پاسخ به چنین فعالیتهایی استفاده کرد.

این وزارتخانه در بیانیه کوتاهی گفت: ماموریت هشدار هوابرد و هشدارهای رادیویی صادر شد و سیستمهای موشکی دفاع هوایی برای رصد فعالیتها مستقر شدند.

در همین راستا وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از چین خواست فشار وارد کردن به تایوان را متوقف کند و برتعهدش به این جزیره و تمایلش برای تعمیق روابط تاکید کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از پکن می‌خواهیم فشارهای نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی علیه تایوان را متوقف کند و به جایش وارد گفتگوی معنادار با نمایندگان منتخب دموکراتیک تایوان شود. ما به کمک به تایوان در حفظ قابلیت کافی دفاع شخصی ادامه خواهیم داد.

اظهارنظری فوری از سوی چین مطرح نشد. در گذشته چین اعلام کرده برای دفاع از حاکمیت و امنیتش دست به اجرای مانورهایی میزند.

وزارت امور خارجه تایوان از آمریکا به خاطر نشان دادن حمایت تشکر و اضافه کرد با دولت بایدن به منظور تقویت شراکت نزدیک همکاری نزدیک خواهد داشت.

لو چیه-چنگ، یک قانونگذار ارشد حزب دموکراتیک مترقی تایوان به عنوان حزب حاکم آن و از اعضای کمیته دفاعی و امور خارجی پارلمان به رویترز گفت، چین تلاش کرده تا دولت جدید آمریکا را از حمایت از تایوان باز بدارد. او گفت: این کشور دارد پیامی به دولت بایدن میفرستد.

این پرواز بمب افکنها و جنگنده های چینی چند روز بعد از آن که جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا تحلیف به جا آورد صورت گرفت. پکن به ویژه در طول دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق که روز چهارشنبه از ریاست جمهوری کنار رفت، با نگرانی فزاینده روند افزایش حمایت آمریکا از تایوان را نگریسته است.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید بعد از شرکت سفیر هسیائو بی-خیم، سفیر دوفاکتوی تایوان در واشنگتن در مراسم تحلیف بایدن در روز چهارشنبه گذشته اظهار کرد، تعهد آمریکا به تایوان "سرسخت" است.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا برنامه تقویت روباط با تایوان را دارد و به گفته پرایس، آمریکا نگران آنچه که فشار مداوم چین علیه تایوان در نظر می گیرد است.

ند پرایس اظهار کرد: آمریکا با نگرانی الگوی تلاشهای مداوم جمهوری خلق چین برای ارعاب همسایگانش شامل تایوان را مورد توجه قرار می‌دهد.

ند پرایس در ادامه اظهار کرد: ما در کنار دوستان و همپیمانان خواهیم ایستاد تا به پیشبرد ارزشها، امنیت و موفقیت مشترکمان در منطقه هند-اقیانوسیه بپردازیم – و این شامل تعمیق روابطمان با تایوان دموکراتیک می شود. آمریکا به حمایت از حل صلح آمیز مسائل بین دو سوی تنگه تایوان مطابق با خواسته ها و بهترین منافع مردم در تایوان ادامه خواهد داد…ما به کمک به تایوان در حفظ یک قابلیت کافی دفاع شخصی ادامه خواهیم داد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

کلید رشد بورس در دست کیست؟/دلیل استعفای روسای بورس مشخص شد

ی ژانویه 24 , 2021
هفته گذشته قالیباف اصل که فروردین ماه بر کرسی ریاست نشسته بود با توجه به حواشی پیش آمده استعفای خود را همانند رئیس قبلی سازمان بورس اعلام کرد. طی ۱۰ ماه اخیر شاهد آن بودیم که ۲ رئیس سازمان بورس علی‌رغم سابقه چندان زیادی که در بازار سرمایه داشتند به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000