پیش‌بینی التهاب روده با استفاده از عرق انسان

600bdae8acad2_600bdae8acad5

محققان آمریکایی موفق به طراحی و ساخت دستگاهی شدند که می‌تواند از روی عرق انسان علایم اولیه بروز دوره‌های حاد بیماری التهاب روده را تشخیص دهد.

اصطلاح بیماری التهاب روده به گروهی از بیماری ‌های التهاب ‌زا گفته می ‌شود که روده را درگیر می‌کنند. گمان بیشتر پزشکان بر این بوده است که التهاب روده نوعی بیماری خود ایمنی است اما تحقیقات نشان می ‌دهد که التهاب مزمن روده ممکن است نه به دلیل حمله سیستم ایمنی به خود بدن بلکه به علت حمله‌ به ویروس ‌ها و باکتری‌ های بی ‌ضرر یا غذای موجود در روده‌ ها باشد که التهاب و به ‌دنبال آن آسیب روده را ایجاد می ‌کند.

در بیماری التهاب روده (IBD) مانند سایر بیماری‌ های مزمن، بیمار دوره‌های افت و خیز بیماری را تجربه می‌کند. با شدت گرفتن بیماری علایم ظاهر می‌شوند با تخفیف علایم گفته می‌شود بیماری فروکش کرده و با ناپدید شدنِ علایم سلامتی بازگشته است.

اکنون محققان دانشگاه تگزاس در آمریکا در جریان مطالعه ای موفق به طراحی و ساخت دستگاهی شدند که می تواند دوره های حاد بیماری التهاب روده یا دوره هایی را که در آن علایم این بیماری بدتر می شود، تشخیص دهد.

این دستگاه که عرق سنج (SweatSenser) نامیده می شود بر اساس تعیین سطوح برخی مواد شیمایی در عرق افراد مبتلا به التهاب روده عمل می کند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که این دستگاه عرق سنج با دقت سطوح این مواد شیمایی را در عرق افراد مورد مطالعه تعیین کرد و موفق شد که علایم اولیه بروز دورهای حاد التهاب روده را در ۲۰ بزرگسال مبتلا به این بیماری هشدار دهد.

دستگاه عرق سنج این توانایی را دارد که در صورت غیر عادی شدن سطوح مولکول های هدف، هشدار دهد تا بیماران بتوانند برای کنترل بهتر بیماری خود تصمیمات آگاهانه بگیرند.

این دستگاه مجهز به الکترودهایی است که می توانند سطح اینترلوکین -۶ و اینترلوکین -۱۰ را تنها در چند قطره عرق تشخیص دهد. به گفته محققان، افزایش سطح این سیتوکین ها می تواند هشداری مبنی بر نزدیک شدن بروز دورهای حاد التهاب روده باشد و به مبتلایان اجازه می دهد تا اقدامات پیشگیرانه، از جمله درمان های دارویی را انجام دهند.

این فناوری که هنوز توسط اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا تایید نشده است در چند آزمایش بالینی برای استفاده در مورد بیماری التهاب روده و همچنین سایر وضعیت های بهداشتی از جمله دیابت در حال ارزیابی است.

مشروح این مطالعه در مجله Inflammatory Bowel Diseases منتشر شده است.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

سرنوشت نامعلوم بیمه رانندگان در بودجه ۱۴۰۰/ کمبود اعتبار بهانه مسئولان برای بیمه راننده‌ها

ش ژانویه 23 , 2021
بیمه رانندگان یکی از مشکلات این روز‌های راننده‌های تاکسی است که مسئولان مربوطه دلیل اصلی آن را کمبود اعتبار عنوان کرده‌اند. بیمه رانندگان، یکی از مشکلات این روز‌های رانندگان تاکسی‌های درون شهری و برون شهری است که انگار قرار نیست حل شود. وقتی به میان رانندگان تاکسی رفتیم تا از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000