“رویای صادقه”/ مستنداتی از سال‌های آغازین سینما در ایران منتشر شد

6001b5d530f77_6001b5d530f8b کتاب "رویای صادقه" به قلم ‌بهزاد رحیمیان منتشر شد. رویای صادقه شامل مستندات سال‌های آغازین سینما در ایران می شود.

ملاک تاریخی برای آغاز سینما ۸ خرداد سال ۱۲۷۶ شمسی است روزی که میرزا ابراهیم خان صحاف باشی در تماشاخانه پالاس لندن، با تصاویر متحرک آشنا شده است.
میرزاابراهیم خان صحاف باشی نخستین ایرانی بود که به تماشای تصاویر متحرک نشست و در سال ۱۲۷۶ در لندن با پدیده نوظهور سینماتوگراف آشنا شد و در سال های ۱۲۸۲ و ۱۲۸۴ شمسی نخستین سالن های عمومی سینما را در طهران راه انداخت.
– برای تدوین این کتاب در راهی قدم گذاشته شد که توسط تاریخ نگاران و پژوهشگرانی همچون جمال امید، محمد تهامی نژاد، زنده یاد مسعود مهرابی، عباس بهارلو و مسعود کوهستانی نژاد گشوده و هموار شده است.

– انتشارات: نشر نظر

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

برای نخستین بار؛ تماس تلفنی پنس و هریس

ج ژانویه 15 , 2021
سیاسی/ بین الملل برای نخستین بار پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز سوم نوامبر (13 آبان) «مایک پنس» معاون ترامپ با «کاملا هریس» معاون «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا تماس تلفنی برقرار گرفت. به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» این تماس تلفنی روز پنجشنبه انجام شده و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000