زندانیان سیاسی چه مشکلی برای آینده محمد بن سلمان به وجود آورده‌اند؟

سیاسی/ بین الملل 5ffad92391571_2021-01-10_14-08 از سازش با اسرائیل گرفته تا آشتی‌کنان در منطقه خلیج‌فارس، از آتش‌بس در عراق تا آمادگی برای صلح در یمن، همگی زمینه‌سازی‌هایی است که عربستانی‌ها و به طور خاص محمد بن سلمان برای دوره پساترامپ تدارک می‌بینند.

به بیانی روشن‌تر، محمد بن سلمان که تا آخرین روزها خود را به اهداف دونالد ترامپ وافادار نشان می‌دهد، در عین حال دغدغه فردای ۲۰ ژانویه و نحوه تعامل جو بایدن با سیاست‌هایش را هم دارد.

خبرهای رسیده از راهروهای دربار سلطنتی سعودی حکایت از آن دارند که شاهزاده محمد بن سلمان به عنوان حاکم بالفعل عربستان سعودی، تمام ساختار این کشور را برای تعامل با چالش‌هایی که در دوره جو بایدن پیش روی ریاض قرار می‌گیرد به صف کرده است.

به اعتقاد کارشناسان، پرونده حقوق بشر یکی از مهم‌ترین چالش‌های روابط بین واشینگتن و ریاض در سایه حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید به شمار می‌رود.

به رغم تمامی تحولات ظاهری که محمد بن سلمان در ساختار جامعه این کشور به وجود آورد و آنچه که تقویت نقش زنان و حقوق آنها در جامعه محافظه‌کار این کشور نامیده می‌شود، پرونده زندانیان سیاسی به ویژه فعالان اجتماعی مدافع حقوق زنان که به دستور او زندانی شده‌اند گره بزرگی در روابط فیمابین ایجاد کرده است.

این اتفاق به ویژه در سایه سخنان جو بایدن در جریان برنامه‌های انتخاباتی‌اش و انتقاداتی که از پرونده عربستان داشت بسیار پیش‌بینی‌پذیر است.

از همین روست که سعودی‌ها محاکمه شماری از شخصیت‌هایی را که متهم به انشقاق از ساختار حاکم هستند را تسریع بخشیده‌اند و می‌کوشند تا از این طریق مانع از تبدیل شدن آنها به اهرم فشاری از سوی کاخ سفید بر دربار سعودی شوند.

از میان آنها می‌توان از پرونده لجین الهذلول یاد کرد که به ناگاه رسیدگی به پرونده او سرعت شدیدی پیدا کرد و حکمش بعد از سال‌ها تاخیر صادر شد.

از آن تعجب‌آورتر حکم صادرشده برای اوست؛ این زن فعال اجتماعی که بارها عنوان کرده شدیداً تحت شکنجه و حتی تعرض قرار گرفته و اجازه ملاقات با خانواده‌اش را هم نداشته، ناگهان از سوی دادگاه به ۶ سال حبس تعلیقی محکوم می‌شود تا همزمان با روی کار آمدن بایدن از زندان آزاد شود.

به زعم کارشناسان، محمد بن سلمان تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد دونالد ترامپ گذاشته بود تا در دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش خود را پادشاه عربستان ببیند، اما شکست ترامپ تمامی محاسبات او را به هم ریخت و اکنون باید شیوه تعامل با دموکرات‌ها را برای رسیدن به قله هرم قدرت در عربستان تمرین کند؛ تمرینی که به آسانی همکاری با یک بساز بفروش نخواهد بود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

گاف قالیباف هنگام سخنرانی در مجلس!/ ویدئو

ی ژانویه 10 , 2021
طنز‌و‌سرگرمی/ گوناگون تپق زدن رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور امروز مجلس، در فضای مجازی خبرساز شد.badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000