خانه هنرمندان ایران خیلی زود به یک نهاد فرهنگی کلیدی در تهران تبدیل شد؛ شهرداری تهران با در اختیار گرفتن ساختمان، بازسازی آن را برعهده گرفت. حضور بهروز غریبپور که بعدتر نخستین مدیر این نهاد فرهنگی هم میشود، در این بازسازی اهمیت زیادی دارد.
خانه هنرمندان ایران خیلی زود به یک نهاد فرهنگی کلیدی در تهران تبدیل شد؛ موقعیت جغرافیایی این ساختمان و محوطه سبزی که بعدتر به پارک هنرمندان تغییر نام داد نقش مهمی در جذب علاقهمندان به این ساختمان داشت. به واقع نقش مرکزی این نهاد در منطقه 6یکی از دلایلی بود که در طول 2دهه بعد، به تبدیل منطقه 6به یک مرکز فرهنگی منجر شد. این ساختمان تا سال 1377و بهصورت یک ساختمان نیمه متروکه در اختیار ارتش قرار داشت. باغی که بنا به اسناد باقیمانده در دوره قاجار در اختیار کامرانمیرزا، پسر ناصرالدینشاه بود و بعدها کارمندان سفارت اتریش بهنام فیشر بخشی از آن را خرید و بالای میدان فردوسی امروزی به فیشرآباد معروف شد. شهرداری تهران با در اختیار گرفتن ساختمان، بازسازی آن را برعهده گرفت. حضور بهروز غریبپور در این بازسازی اهمیت زیادی دارد. او که مسئولیت بازسازی ساختمان و تأسیس خانه هنرمندان ایران را برعهده میگیرد، بعدتر نخستین مدیر این نهاد فرهنگی هم میشود. اعضای هیأت مؤسس از میان چهرههای فرهنگی و هنری مختلف انتخاب شدند؛ مرتضی ممیز (طراح گرافیک)، غلامحسین نامی (نقاش)، ایرج کلانتری (معمار)، غلامحسین امیرخانی (خوشنویس)، ایرج راد (بازیگر)، کامبیز روشنروان (آهنگساز)، حمیدالله رضایی (مجسمهساز)، محمدرضا عبدالمکیان (شاعر) و یدالله صمدی (فیلمساز) با امضای اساسنامه در 6فصل به تاریخ 15اسفندماه سال 1378به فرایند تأسیس این نهاد رسمیت دادند. هر چند که این ساختمان یکماه قبل و با حضور سیدمحمد خاتمی، رئیسجمهوری وقت، رسماً افتتاح شده بود. بهروز غریبپور تا میانه دهه 1380مدیریت خانه هنرمندان ایران را برعهده داشت. با کنار رفتن او، مجید جوزانی مدیریت خانه هنرمندان را عهدهدار شد. او کوشید فعالیتهای این نهاد را گسترش دهد، ازجمله اینکه 4نگارخانه و 2تالار جدید را به این ساختمان افزود. تماشاخانه ایرانشهر هم در دوران مدیریت او جنب خانه هنرمندان ایران تأسیس و به سال 1388افتتاح شد. طرح تأسیس این تالار در سال 1381تصویب شده بود و ساختش در سال 1385آغاز شد. دوران مدیریت او هنوز طولانیترین دوران ریاست بر این مرکز بهحساب میآید و همین تداوم باعث شد تا نقشاش در این نهاد به چشم بیاید. با کنار رفتن او، مجید سرسنگی به مدیریت خانه هنرمندان ایران منصوب شد. سابقه او در عرصه تئاتر باعث شد تا تماشاخانه ایرانشهر به نهادی مرکزی و مهم در تئاتر ایران تبدیل شود. او تا سال 1392مدیریت این مرکز را عهدهدار بود و سپس راهی دانشگاه تهران شد. از سال 1392مجید رجبیمعمار، مدیر اجرایی خانه هنرمندان ایران است. او که متولد سال 1340است و در ابتدای دهه 1370سابقه همکاری با مرتضی آوینی را داشت و تا پیش از ریاست بر خانه هنرمندان ایران، مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت و رئیس هیأتمدیره مؤسسه روایت فتح را عهدهدار بود. خانه هنرمندان ایران هماکنون یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی تهران و حتی ایران بهحساب میآید، آنچنان که حتی جای بسیاری از فرهنگسراها را بهعنوان مراکز عمده فرهنگی گرفت.
badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری
آخرین دیدگاه