پرونده باز سریال‌های فصلی

پرونده باز سریال‌های فصلی

روزنامه همشهری نوشت: تولید سریال‌های فصل از دهه۹۰ در تلویزیون باب شد، سریال‌هایی که عموما گفته می‌شود در مقایسه با دیگر سریال‌ها، بیشترین بیننده را در آمار سیما دارند، اما برخی از این سریال‌ها هم نتوانستند مقبولیت چندانی در میان مخاطبان تلویزیون داشته باشند. از میان سریال‌های فصلی، برخی از آنها پرونده شان بسته نشده و گاهی تولید فصل سوم یا چهارم آن به گوش می‌رسد اما سیما درگیر تامین هزینه برای تولید سریال هایش است.

یکی از این سریال‌ها «گاندو» است که سیما تلاش دارد تا با تامین بودجه، فصل سومش را بسازد. از دیگر سریال‌های پرمخاطب «ستایش» است، سریالی که معمولا در آمار پربیننده‌ها نامش دیده می‌شود و گفته شده فصل چهارم آن هم ساخته خواهد شد، اما این خبر از سازندگان سریال نه تأیید و نه تکذیب می‌شود. هر چند تلویزیون این روزها تولید چند پروژه ویژه الف تاریخی را در دستور کارش دارد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که هم‌اکنون بودجه برای تداوم تولید هر سریالی، در سازمان حرف اول را می‌زند و در میان بحبوحه تولید سریال‌های تاریخی، هنوز تکلیف تولید سریال‌های فصلی چون «نون.خ» و «بچه مهندس» هم مشخص نشده است.
از مزد ترس تا مرد هزار چهره
«مزد ترس» نخستین سریالی بود که در دهه۷۰ در ۲فصل تولید و روانه آنتن سیما شد، سریالی که آن روزگار با توجه به سوژه‌ای که داشت توانست پرمخاطب باشد. بعدها تولید سریال‌های فصلی ادامه پیدا نکرد. دهه۸۰ بود که سریال «زیر آسمان شهر» ساخته شد، سریالی که فصل دوم آن کیفیت فصل اول را نداشت و دیگر ادامه پیدا نکرد و البته فصل سوم که با تیم جدید ساخته شد و هرچند مهران غفوریان می‌خواست فصل چهارمش را کلید بزند، آماده نشد.
در اواخر دهه۸۰، مهران مدیری با «مرد هزار چهره» سریالش را تولید و بعدها فصل‌هایی با عنوان «مرد دوهزار چهره» را ساخت. اما می‌توان گفت دهه ۹۰ اول سریال‌سازی‌ به شکل فصلی در تلویزیون بود. سریال‌هایی تولید آنها پشت سر هم اتفاق افتاد تا جایی که عنوان می‌شد این نوع سریال‌سازی‌ در سیما باب شده است. از سریال «هوش سیاه» گرفته تا «گاندو» که عموما سریال‌های پلیسی – جاسوسی بودند و از «ستایش» گرفته تا بچه مهندس که موضوعی اجتماعی – خانوادگی داشتند.
سکوت سازندگان و سیما برای ستایش ۴
هر چند یکی از بازیگران سریال «ستایش» در یکی از برنامه های خبر از تولید فصل چهارم این سریال داده اما سازندگان سریال این موضوع را تأیید یا تکذیب نمی‌کنند و سیما هم واکنشی به تولید این سریال نداده است.«ستایش» سریالی که در ۳فصل روی آنتن شبکه۳ سیما رفت. «ستایش» هرچند که حواشی زیادی مانند موضوع گریم را در فصل دوم و سوم با خود به همراه داشت، اما توانست جای خود را در میان بینندگان تلویزیون پیدا کند. سریالی در ژانر درام، خانوادگی و اجتماعی به کارگردانی سعید سلطانی که برای بار اول در سال۸۹، سری دوم در سال۹۳ و برای فصل سوم در سال۹۸ روی آنتن شبکه۳ سیما رفت.
رویه سریال‌سازی‌ فصلی در سیما
علاوه بر «پایتخت» که رکورددار سریال‌های فصلی سازمان است، سریال‌هایی چون «دردسرهای عظیم»، «دودکش»، «لیسانسه‌ها»، «دیوار به دیوار» «نون.خ»، «بچه مهندس»، «از سرنوشت»، «نوارد زرد» در چند فصل تولید و روانه آنتن شده است. سریال‌هایی که پرونده برخی از آن‌ها، همچنان باز است و شنیده شده فصل‌های بعدی شان قرار است، تولید شود. این رویه سریال‌سازی‌ گویا همچنان در مدیریت جدید هم ادامه دارد. پیمان جبلی که وقتی حکم ریاست سازمان را گرفت. تلاش کرد که بتواند یک توازن و انسجامی را در سریال‌سازی‌ ایجاد کند. در برهه ای عنوان شد که برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر نگارش و تولید برخی از سریال‌ها متوقف شده، اما حالا که یک سال از ریاست جبلی در سازمان می‌گذرد، برخی از سریال‌ها وضعیت تولید و یا ادامه تولیدشان مشخص شده است. اما موضوعی که باعث شده تا سازمان در مضیقه باشد، وضعیت بودجه و تامین هزینه برای سریال‌هاست. به ‌نظر می رسد، دست سازمان در سریال‌سازی‌ تنگ‌تر شده؛ هر چند بودجه‌ای که برای صدا و سیما در نظر گرفته شده، آنقدر هست که محل نقد برخی شده است.‌

۵۵۵۵

پست بعدی

جلیلی،متهم چینش از راه دور کابینه رئیسی / خیز اصولگرایان برای پایداری‌زدایی از دولت انقلابی

س نوامبر 8 , 2022
قرن نو نوشت: نفوذ تفکر پایداری در دولت رئیسی آنقدر محسوس شده است که این روزها برخی اصولگرایانه میانه رو را هم نگران کرده است و آنها از ضرورت اصلاح و بازنگری در روش های حاکمیتی و مدیریتی سخن می گویند! سکوت و گوشه نشینی را رها کرده و این […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000