پشت پرده وعده‌های مالی امارات به سعد حریری

سیاسی/ بین الملل 5ff9c4c6cda8f_5ff9c4c6cda92 گویی که تمامی عوامل دست به دست هم داده‌اند تا عرصه را بر تشکیل دولت لبنان به ریاست سعد حریری تنگ کنند.

به نوشته الاخبار لبنان، از آغاز، سوال‌هایی درمورد موضع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات در مورد تشکیل دولت لبنان مطرح شد و اینکه آیا این دو کشور "حمایت عربی" را که حریری برای انجام ماموریتش برای کسب آن تلاش می‌کند، ارائه می‌دهند یا اینکه غلبه با تصمیم محاصره سیاسی و اقتصادی لبنان خواهد بود؟ رسیدن به پاسخ به طول نمی‌انجامد؛ کشورهای عرب حوزه خلیج فارس همانند موضع دولت دونالد ترامپ، هیچ تمایزی میان لبنان و حزب الله قائل نیستند. امر مطلوب از نظر آنها نیز این است که حزب الله سرنگون شود که این امر از طریق فاصله انداختن بین آن و هم‌پیمانانش انجام می‌شود، به همین دلیل هدف قرار دادن سیستماتیک میشل عون و جریان ملی آزاد صورت گرفته است. اکنون زمانِ صحبت از اهتمام عربی یا غربی برای آنکه لبنان بر سر مردم خود سقوط نکند، گذشته است، آن بازیگران در جایگاه "دشمنان" تمامی لبنان قرار گرفته‌اند و مانع هیچ کس نمی‌شوند که درصدد تخریب کشور در راستای تحقق طرح آنها هستند.

حریری در سفر اخیر خود به امارات، این سخن را از زبان مسؤولانی که با آنها دیدار کرد، شنید که آنها اهتمام و آمادگی برای "تامین ملزومات مالی دارند تا جریان حریری و نهادهای آن از هم فرونپاشد". اما به دور از نیازهای "شخصی" حریری، امارات و نیز عربستان اهمیتی به لبنان یا کمک به این کشور برای خروج از بحران مالی آن نمی‌دهند. چراکه این دو کشور حاشیه خلیج فارس معتقد هستند که لبنان وابسته به یک محور متخاصم با این دو کشور است. بر این اساس، تا زمانی که حزب الله در دولت لبنان صاحب نفوذ باشد، عربستان و امارات به حمایت از دولت لبنان اهمیتی نمی‌دهند، حال حریری یا هر شخصیت دیگری نخست وزیر باشد. در این سخن، این پیام ضمنی برای حریری وجود دارد که "یا در جبهه ما باید باشی یا اینکه تمایل نداریم تو نخست وزیر باشی".

الاخبار طبق اطلاعات به دست آمده گزارش داده است که حریری مسؤولان اماراتی را فریب نداد، بلکه به صورت شفاف به آنها گفت که او نمی‌تواند هیچ اقدام خارق العاده‌ای را در داخل لبنان در این خصوص محقق سازد؛ حتی اگر کمک‌های مالی مطلوب نیز از وی صورت بگیرد، او قادر به این کار نیست.

همزمان با این اطلاعات‌ها، اخبار بسیاری از این امر منتشر شده است که طرف‌های عربی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به حریری اعلام کرده‌اند که دولتی که وی رئیس آن باشد، تشکیل نخواهد شد که این مساله تردیدهایی را نسبت به این امر به وجود می‌آورد که سخن ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیال ترقی خواه در دو روز قبل و درخواست وی از حریری برای استعفا، در همین چارچوب مطرح شده باشد. اما سیاست‌مداران فعال در خصوص تشکیل دولت، طی ساعات اخیر با رئیس جریان المستقبل تماس گرفته و وی به آنها تاکید کرد که سخن جنبلاط در هماهنگی با وی گفته نشده و او درصدد استعفا نیست.

تا به این لحظه، حریری همچنان پایبندی خود را به تشکیل دولت اعلام کرده است. افراد نزدیک به وی نیز مسؤولیت عدم تشکیل دولت را بر گردن ریاست جمهوری می‌اندازند، چراکه اصرار دارد که 18 شخصیت تکنوکرات را برای تصدی وزارت خانه‌ها تعیین کند. منابع نزدیک به حریری اینگونه القاء می‌کنند که رئیس جمهوری و جریان ملی آزاد موانعی را از طریق گذاشتن شرط برای کسب وزارت‌خانه‌های حاکمیتی مطرح می‌کنند.

جنبش سعد حریری این فکر را در افکار عمومی نهادینه می‌کند که مشکل داخلی است و خارجی نیست و هیچ "وتوی" منطقه‌ای برای تشکیل این دولت وجود ندارد چراکه وی به امارات رفته است و مهمان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز شده است.

طبق گزارش آناتولی، حریری با اردوغان درخصوص تحکیم روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و نیز راه‌های همکاری در مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرد. اردوغان بر اهتمام ترکیه نسبت به تحکیم روابط عمیق خود با لبنان در تمامی زمینه‌ها و نیز بر اهمیت ثبات سیاسی در لبنان تاکید کرد.

اعلام سفر سعد حریری به ترکیه امری "غافلگیرکننده" بود، به ویژه که ترکیه در وضعیتی است که گویی با عربستان و امارات در حالت "قطع رابطه" قرار دارد. همچنین این مساله نیز مطرح است فرانسه "تنها پشتیبان" حریری در غرب است و رقابت میان ترکیه و فرانسه نیز در عرصه‌های مختلف در حال شدت گرفتن است.

اما منابع مطلع این مساله را بعید می‌دانند که سفر حریری به ترکیه برای تحریک کردن کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باشد، چراکه حریری این ریسک را نخواهد کرد که حمایت مالی شخصی که از آن برخوردار است، از دست بدهد و وی دست به اقدام این چنینی بدون هماهنگی با امارات و عربستان نخواهد زد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

سیستم سیاسی آمریکا چطور ترامپ را یک‌شبه ضربه فنی کرد؟

ش ژانویه 9 , 2021
سیاسی/ بین الملل دکتر مصطفی انتظاری هروی / مدرس علوم سیاسی دانشگاه دونالد ترامپ که هفته پیش چنان در اوج قدرت بود که بیم آن می‌رفت به ایران حمله نظامی کند، حالا حتی اختیار حساب توییتری‌اش را ندارد. این واقعیتی نه چندان پنهان از پشت‌پرده سیستم سیاسی آمریکاست. ایالات متحده […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000