صف‌آرایی رهبران هزاره افغانستان در آستانه دور دوم مذاکرات صلح

سیاسی/ بین الملل 5ff2bcfdc5983_5ff2bcfdc5986 رهبران رقیب هزاره افغانستان در آستانه دور دوم مذاکرات صلح با طالبان، با هم دیدار و گفت‌وگو کردند.

پنج رهبر رقیب هزاره افغانستان در آستانه دور دوم مذاکرات صلح نمایندگان دولت و طالبان، با یکدیگر دیدار و درباره روند صلح گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که در منزل محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان برگزار شد، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری، سیما سمر، رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق‌بشر و حبیبه سرابی، عضو هیأت مذاکره‌کننده صلح افغانستان حضور داشتند.

تاکنون جزئیات زیادی از این دیدار منتشر نشده است، اما محقق در صفحه فیسبوک خود نوشته است که در این دیدار، «بحث و تبادل‌نظر درباره اوضاع جاری کشور و آغاز دور دوم مذاکرات صلح بین‌الافغانی» انجام شده است.

طالبان و دولت افغانستان فردا دور دوم مذاکرات را در دوحه، پایتخت قطر، آغاز می‌کنند. اعضای هیأت مذاکره‌کننده دولت می‌گویند که این بار بحث اصلی درباره «تقسیم قدرت» خواهد بود.

عبدالحفیظ منصور، عضو این هیأت اعلام کرد که تقسیم قدرت از راه ایجاد دولت موقت و تغییر نظام ریاستی به صدارتی عملی است. کاخ ریاست‌جمهوری اما مخالف ایجاد اداره موقت و بازگشت به «گذشته» است تا دستاوردهای دو دهه اخیر «حفظ شود».

یکی از اولین خواسته‌های طالبان، اعلام رسمیت نداشتن مذهب شیعه در افغانستان بوده است. شاید به همین دلیل رهبران هزاره افغانستان که شیعه‌مذهب‌اند، اختلافات خود را کنار گذاشته‌اند و می‌کوشند در مرحله سرنوشت‌ساز تقسیم قدرت، موضع متحد و یکسانی در پیش گیرند.

مذاکره‌کنندگان دولت با این خواست طالبان مخالفت کردند و بر اساس گزارش‌ها، سرانجام با طالبان توافق شده است که بر موضوع به‌رسمیت نشناختن تشیع در افغانستان، پافشاری نکند.

شیعیان افغانستان که به‌تازگی با حملات هدفمندی مواجه شده‌اند، حدود ۲۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و در جامعه سیاسی و فرهنگی افغانستان نقش فعالی ایفا می‌کنند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

تهیه واکسن کرونا در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار دارد

د ژانویه 4 , 2021
رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه موفقیت با همدلی و هم افزایی ظرفیت‌ها به دست می‌آید، گفت: تهیه واکسن کرونا در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000