میلیون‌ها نفر در انتظار کمک معیشتی دولت

5fe846935d395_2020-12-27_12-02

شنبه یکم آذر و همزمان با آغاز اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی در ۱۵۰ شهر کشور، رئیس‌جمهور بسته کمک معیشتی به یک سوم جمعیت کشور در چهار ماه پیش‌رو را در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسانید.

طبق این مصوبه قرار شد به حدود ۳۴ میلیون نفر برای ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند، ماهیانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان به یارانه چهل و پنج هزار و۵۰۰ تومانی آنها افزوده شود و یک میلیون تومان وام کمک معیشتی نیز به حساب سرپرستان خانوار واریز گردد. اما در طول یک‌ماه گذشته تعداد زیادی از شهروندان که برخی از آنها مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بودند، با دفتر روزنامه تماس گرفتند و گفتند که «مبلغی به حساب آنها واریز نشده» و خواهان پرس‌وجوی بیشتر در این رابطه شدند.

فاطمه مشک‌ساران، کارگر بیکار شده یکی از مهدهای کودک در این رابطه می‌گوید: از ابتدای آذرماه امسال که مهدهای کودک تعطیل شده‌اند، ما نیز از کار بیکار شده‌ایم و صاحب مهد کودک می‌گوید که هر زمان که دوباره شروع به‌کار کردیم، می‌توانید به سرکارتان بازگردید و حالا دو ماه است که بیکار در خانه نشسته‌ام. همسرم نیز حقوق کارگری می‌گیرد و بیمه تامین اجتماعی ندارد، چون صاحب کارش گفته فعلا توان پرداخت حق بیمه‌ها را ندارم و صبر کنید تا وضعیت کسب و کارمان بهتر شود. با سه بچه، زندگی با ماهیانه حدود سه میلیون‌ تومان نیز برایمان بسیار سخت است. تقریبا با بیشتر این حقوق کرایه خانه و اقساط را پرداخت می‌کنیم و از هفته اول ماه، تقریبا هیچ پولی نداریم و امیدمان به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان کمک معیشتی بود که قرار شد دولت به خانواده‌های بی‌بضاعت پرداخت نماید، اما هنوز این وعده وعید به سرانجام نرسیده است. لطفا صدای ما را به گوش مسئولان برسانید، چون میلیون‌ها خانوار مانند ما هستند و توان خرید اقلام خوراکی را ندارند، چه برسد به تامین هزینه‌های بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده.

همان‌طور که دکتر روحانی به آن اشاره کرده بود و در سایت دریافت کمک معیشتی نیز آمده است، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و افرادی که حقوق ثابت نمی‌گیرند و فاقد بیمه هستند، در اولویت پرداخت این مبالغ کمک معیشتی هستند. چندی پیش حسین میرزایی، سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا به این موضوع اشاره کرد که «همچنان ۳۴ میلیون نفر مشمول دریافت کمک معیشت کرونا هستند.»

با این حال خبرنگار برای بررسی بیشتر این موضوع با یکی از مددکاران کمیته امداد امام خمینی (ره) تماس گرفت و او نیز با تایید ادعای مردم گفت: «از ساعت ۹ و نیم تا ۱۲ ظهر که شیفت کاری من در کمیته امداد است، شاهدم که روزانه بیش از ۶۰ زن سرپرست خانوار و مددجویان کمیته امداد به دفترم مراجعه می‌کنند که هنوز مبلغی به حساب آنها واریز نشده است. آنها در سایت و سامانه ارائه شده ثبت نام کرده‌اند و در فروردین ماه امسال، مبلغ کمک معیشتی و وام یک میلیون تومانی را دریافت کرده‌اند، اما این بار هیچ مبلغی به حساب‌شان واریز نشده و هر روز برای تعیین وضعیت به کمیته امداد مراجعه می‌کنند.» وی که تمایلی ندارد نامی از او در این گزارش ذکر شود، در ادامه خاطرنشان می‌کند: «افرادی را می‌شناسیم که همسر دارند، هم حقوق بگیر هستند و بیمه تامین اجتماعی دارند ولی برای آنها مبلغ کمک معیشتی واریز شده است. البته این موضوع به ما ارتباطی ندارد و باید دولت در این رابطه توضیح دهد، ولی هنوز ابلاغیه‌ای از سوی دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا به کمیته امداد مبنی بر پرداخت کمک معیشتی ارسال نشده است، در صورتی که در سایت‌های مربوطه عنوان شده که یارانه کمک معیشتی به افرادی تعلق می‌گیرد که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند، اما خیلی از مددجویان بچه‌های صغیر دارند و فاقد خانه و بیمه هستند، ولی همچنان در انتظار دریافت کمک معیشتی دولت هستند که در تاریخ یکم آذر امسال برای آنها تعیین شده است.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

واکنش متفاوت احمدی‌نژاد به برقراری رابطه اسراییل و ایران

د دسامبر 28 , 2020
سیاسی/ سیاست داخلی رییس‌جمهور سابق کشورمان، پاسخ متفاوتی به برقراری رابطه بین اسراییل و ایران داد. محموداحمدی‌نژاد در پاسخ به سوال الشرق که پرسید آیا در دهه آینده ممکن است بین ایران و اسرائیل رابطه‌ای برقرار بشود، گفت: الان نمی‌توانیم راجع به آینده صحبت کنیم. فعلا مسائل امروز را حل […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000