مردم نیجر در جست‌وجوی “اولین انتقال دموکراتیک” به پای صندوق‌های رأی می‌روند

سیاسی/ بین الملل 5fe830e19402b_5fe830e19402d مردم نیجر امروز (یکشنبه) در انتخاباتی رأی می‌دهند که انتظار می‌رود به نخستین انتقال قدرت بین دو رئیس جمهور منتخب دموکراتیک منجر شود.

"محمد بازوم"، وزیر سابق نیجر و کاندیدای حزب حاکم، گزینه اصلی برای جایگزینی "محمدو ایسوفو"، رئیس جمهور نیجر است که بعد از دو دوره رهبری ۵ ساله بر این کشور عموماً بیابانی ۲۳ میلیون نفری، کنار می‌رود.

بازوم ۶۰ ساله، وعده ادامه سیاست‌های ایسوفو و پاکسازی فساد فراگیر را داده است.

وی در یک ویدئوی انتخاباتی گفت: اگر به اندازه‌ای خوش‌شانس باشم که این انتخابات را ببرم، شما کسی را برگزیده‌اید که از روز اول آماده است.

نیجر با بحران دوگانه امنیتی روبه‌روست. این کشور هم از حملات مکرر در نزدیکی مرزهای غربی آن با "مالی" و "بورکینا فاسو" از سمت شبه‌نظامیان متصل به القاعده و داعش، و هم حملات "بوکو حرام" در نزدیکی مرز جنوب شرقی آن با نیجریه رنج برده است. صدها سرباز و غیرنظامی، فقط در سال گذشته کشته شدند.

وضعیت اقتصادی هم بحرانی است. بیش از ۴۰ درصد جمعیت نیجر در فقر شدید زندگی می‌کنند و همه‌گیری کووید ۱۹ رشد اقتصادی را تا حد زیادی کاهش داده و با آثار تغییر آب و هوایی و قیمت‌ پایین اورانیوم صادراتی، ترکیب شده است.

بازوم با ۲۹ کاندیدای دیگر هم روبه‌رو است که امیدوارند انتخابات را به دور دوم بکشانند.

"هاما آمادو"، که در انتخابات قبلی دومین نفر دارای بیشترین آرا بود، از شرکت در انتخابات به خاطر محکومیت کیفری منع شد و اپوزیسیون نیجر را بدون داشتن یک چهره شاخص، تنها گذاشت.

اما هفته گذشته، حزب آمادو از هوادارنش خواست به "ماهامان عثمان" که طی سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ رئیس جمهور بود، رأی بدهند.

انتقال مسالمت‌آمیز دولت، نقطه عطفی برای نیجر خواهد بود که از زمان استقلال یافتن خود از فرانسه در سال ۱۹۶۰، ۴ کودتا را تجربه کرده است.

این امر کاملاً در تضاد با ساحل عاج و گینه خواهد بود، که رؤسای جمهور آن‌ها امسال با استفاده از تغییرات قانون اساسی دوره های تصدی خود را به سه دوره تمدید کرده و ترس از پسرفت دموکراتیک در آفریقای غربی را به وجود آوردند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

قیمت ۲۰ قلم کالا ۲ تا ۴.۵ برابر شد / قیمت کدام کالاها کاهش یافت؟

ی دسامبر 27 , 2020
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد که قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، صیفی‌جات، میوه، حبوبات و برنج و همچنین آهن آلات در آبان ماه امسال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین ۲ تا ۴.۵ برابر شده است. از بین ۹۶ کالایی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000