پارلمان ترکیه لایحه تمدید اعزام نیرو به افغانستان و لیبی را تصویب کرد

سیاسی/ بین الملل 5fe2ce9a38989_5fe2ce9a3898d لایحه ریاست جمهوری برای تمدید ۱۸ ماهه مجوز اعزام نیروی نظامی به افغانستان و لیبی به تصویب مجلس ترکیه رسید.

لایحه تمدید اعزام نیرو به افغانستان برای ۱۸ ماه دیگر که به امضای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه رسیده است، در پارلمان کشور تصویب شد.

محدوده اختیارات نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت افغانستان (ایساف) با تصمیم شورای امنیت در سال ۲۰۰۳ به خارج از کابل گسترش یافته و فرماندهی استراتژیک، کنترل و هماهنگی آن از سوی ناتو تعیین شد.

نیروهای مسلح ترکیه با استناد به اختیارات مصوبه ۷۲۲ مورخ ۱۰ اکتبر ۲۰۰۱ مجلس ملت کبیر ترکیه در عملیات ایساف در افغانستان حضور یافتند.

این نیروها به عنوان یکی از اعضای نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت ایساف و ناتو در افغانستان حضور دارند.

طبق توافق‌نامه‌ کشورهای عضو ناتو و دولت افغانستان در سال ۲۰۱۴، نیروهای «آموزش، کمک، مشورت» در چارچوب ناتو در این کشور تشکیل شد.

در لایحه مذکور تاکید شده که ترکیه از پیوندهای برادری و دوستی عمیق با افغانستان برخوردار است. آنکارا همواره پشتیبان وحدت ملی، تمامیت ارضی و استقلال این کشور بوده و خواستار برقراری صلح، ثبات و رفاه برای مردم افغانستان بوده و در تمامی زمینه‌ها از دولت و مردم این کشور حمایت کرده است.

همچنین تاکید شده که یکی از جامع‌ترین برنامه‌های کمک‌های فرامرزی تاریخ جمهوریت ترکیه در افغانستان در حال اجرا بوده و بر اساس مصوبه ۱۲۰۶ مجلس مورخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۸ در این عملیات مشارکت داشته است. تداوم مشارکت ترکیه در این راستا موجب گسترش طبیعی روابط دوجانبه و سیاست‌های خارجی پویا در منطقه می‌شود.

لایحه ریاست جمهوری برای تمدید ۱۸ ماهه مدت مجوز اعزام نیروهای مسلح ترکیه به لیبی از تاریخ ۲ ژانویه ۲۰۲۱ در مجمع عمومی پارلمان کشور تصویب شد.

این لایحه در راستای تلاش برای ایجاد نهادهای دموکراتیک در روند پس از حوادث لیبی در فوریه ۲۰۱۱ که به دلیل افزایش درگیری‌های مسلحانه متوقف شده و ساختار چندپاره‌ای در این کشور به‌وجود آمده، مطرح شده است.

مطابق قطعنامه ۲۲۵۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد دولت وفاق ملی لیبی به عنوان تنها نماینده قانونی و معتبر شناخته می‌شود.

توافق سیاسی لیبی به دنبال گفتمان سیاسی لیبی که با مشارکت تمامی طرف‌ها برای برقراری صلح و ثبات در این کشور که از سوی سازمان ملل متحد تسهیل شده و حدود یک سال به طول انجامید، ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ در شهر صخیرات مراکش به امضا رسید.

دراین زمینه نیروهای نظامی ترکیه فعالیت خود در زمینه آموزش نظامیان لیبی، مین‌روبی، ارائه کمک‌های بهداشتی و بشردوستانه و همچنین خدمات مستشاری به این نیروها را آغاز کردند. همچنین آموزش‌های نظامی به منظور تشکیل یک ارتش مدرن و منتتظم در ۵ نقطه این کشور ادامه دارد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

بیم حذف بیمه‌ 1.5 میلیون کارگر! / نگرانی ها از کاهش سهم دولت در بیمه تامین اجتماعی ۲۰ رسته شغلی

چ دسامبر 23 , 2020
حدود 1.5 میلیون خانواده، سال 1400 را با اضطراب و نگرانی آغاز می‌کنند، چرا که نمی‌دانند چتر بیمه تامین اجتماعی بر سرشان خواهد ماند یا نه. رانندگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری ، قالی‌بافان، بافندگان، باربران، زنان سرپرست خانوار بد سرپرست، هنرمندان و نویسندگان ، رزمندگان معسر، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000