همبستگی ایران و ونزوئلا به تحریم آمریکا ضربه زد

سیاسی/ بین الملل 5fdede8281586_2020-12-20_08-47 ستون نویس تارنمای "گلوبال ریسرچ" گفت همبستگی و تبادل اقتصادی ایران با ونزوئلا تاثیر بزرگی بر توان این کشور در مقابله با تحریم‌های غیرانسانی آمریکا به ویژه در بخش نفت و بنزین داشته است.

"ریک استرلینگ" افزود ادامه کمک‌های فنی و مهندسی ایران به دولت ونزوئلا و ارسال سوخت به آن کشور، تاثیر چشم گیری بر کاهش فشارهای تحریمی آمریکا بر زندگی مردم ونزوئلا بر جای گذاشته است.

وی ادامه داد: ما یک گروه هشت نفری از گروه صلح "کد پینک" بودیم که برای نظارت بر جریان انتخابات به ونزوئلا سفر کردیم. انتخابات به شکلی بسیار منظم و با سازماندهی مطلوبی برگزار شد. روند رای‌دهی با دقت صورت گرفت و نظم و شفافیت در تمام مراحل آن مشخص بود.

این روزنامه‌نگار آمریکایی، نتیجه انتخابات پارلمانی ونزوئلا را ضربه‌ای بزرگ به سیاست‌های آمریکا در ونزوئلا و آمریکایی لاتین دانست و اظهار کرد: ایالات متحده برای سال‌هاست که تلاش می کند حکومت ونزوئلا را تغییر دهد. زمانی که ما آنجا بودیم، با ۶ نفر از رهبران "ائتلاف دموکراتیک" آن کشور دیدار کردیم.

انتقاد از سیاست مداخله‌گرانه آمریکا

استرلینگ ادامه داد: این ائتلاف، مخالفان حزب سوسیالیست به رهبری نیکولاس مادورو هستند. در جریان دیدار ما، این رهبران به شدت از مداخله ایالات متحده در انتخابات انتقاد داشتند.

وی اضافه کرد: آنها همچنین از تحریم‌های اقتصادی آمریکا انتقاد می‌کردند. این تحریم‌ها وضعیت بسیار سختی را بر مردم ونزوئلا تحمیل کرده است. این موضوع بسیار جالب توجه بود. آنها گفتند "خوان گوایدو" (سرکرده مخالفان مادورو) که از سوی مایک پنس و دونالد ترامپ ماموریت دارد، از پشتیبانی مردمی اندکی برخوردار است.

ستون نویس تارنمای "گلوبال ریسرچ" درباره تاثیر مداخله آمریکا و تحریم‌های آن علیه ونزوئلا بر انتخابات پارلمانی این کشور گفت: خوان گوایدو انتخابات را تحریم کرد. آنها می‌دانستند که بازنده هستند و از شرکت در انتخابات خودداری کردند.

استرلینگ خاطرنشان کرد: رهبران مخالفان ائتلاف دموکراتیک می‌گفتند که تلاش آمریکا برای معرفی گوایدو به عنوان رئیس جمهوری، سودی برای کشور نداشته است و آنها خواستار روندی دموکراتیک و تغییر مسالمت آمیز در کشور هستند اما آمریکا به این روند آسیب زده است.

چیرگی شرکت‌های چند ملیتی، ضربه به نفت ونزوئلا

وی درباره وضعیت مردم در کاراکاس پایتخت ونزوئلا و تاثیر تحریم‌ها بر آنها هم با اشاره به صف‌های طولانی بنزین گفت: ما برخی جاها دیدیم که خودروها حتی برای چند روز منتظر دریافت سوخت می‌مانند. به دلیل کمبود سوخت، سامانه حمل و نقل عمومی کوچکتر شده و تعداد مردمی که در صف اتوبوس هستند طولانی‌تر شده است. حتی این مساله باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی شد.

این فعال صلح‌طلب تصریح کرد: متاسفانه با وجود اینکه ونزوئلا منابع عظیم نفتی دارد، اما از کمبود سوخت رنج می‌برد. دلیل آن چیرگی شرکت‌های چندملیتی بر صنعت نفت ونزوئلا بوده است، به طوری که تمام تجهیزات پالایشگاهی آن آمریکایی است.

استرلینگ یادآور شد: به دلیل تحریم‌ها، وارد کردن و راه اندازی این پالایشگاه‌ها ممکن نیست. همچنین به دلیل تحریم‌ها واردات مواد پتروشیمی مورد نیاز تولید بنزین هم متوقف شده است.

وی دولت ترامپ را به راهزنی دریایی نفت صادراتی ایران به ونزوئلا متهم کرد و گفت: حدود ۶ ماه پیش ایران چند نفتکش برای تامین بنزین به ونزوئلا فرستاد که کمک بسیار بزرگی بود. نفت نفتکش‌های بعدی را دولت آمریکا مصادره کرد و در حراج تگزاس فروخت. این کار بر خلاف قوانین بین‌المللی و راهزنی محض بود.

این تحلیلگر با اشاره به ادامه تلاش ایران برای صادرات سوخت و کمک‌های فنی مهندسی به ونزوئلا اظهار کرد: نفت کش‌های دیگر ایران در راه ونزوئلا هستند و به نظر می‌رسد بار دیگر بر سر این موضوع شاهد تنش باشیم اما بی تردید این پشتیبانی ایران برای مردم ونزوئلا بسیار مهم و ارزشمند است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

دلار عقب نشینی کرد

ی دسامبر 20 , 2020
دلار نتوانست به روند صعودی خود برابر ارزهای جهانی ادامه دهد. داده های منتشر شده تغییرات قیمتی اروپا برای سیاست گذاران اروپایی کماکان ناامید کننده پیش می رود: طبق العام مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به نوامبر با […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000