بایدن روابط روسیه و اروپا را به کدام سو می‌برد؟

سیاسی/ بین الملل 5fb41f1a3ea31_2020-11-17_22-36 احمد وخشیته، دانشیار دانشگاه ملی اوراسیا

«میخائیل بولگاکوف» در نمایش‌نامه آپارتمان زویا می‌گوید: «در دنیا فقط دو نیرو وجود دارد: دلار و ادبیات»؛ اگرچه تاریخ این نوشته به ۱۹۲۶ باز می‌گردد؛ اما نمی‌توان انکار کرد که تا همین امروز نیز دلار قدرت مهمی در نظام بین‌الملل بشمار می‌آید و حتی کشورهایی که با سلطه دلار در تقابل هستند و آن را اهرمی بی‌ارزش می‌خواندند نیز در دنیای واقعی، به ناچار در چارچوب آن قرار می‌گیرند.

اما یک هژمونی به ابزار مهم دیگری نیز نیازمند است: ادبیات. بدون شک، گفتمان، عامل مهم و کلیدی دیگری است که می‌تواند نفوذ یک قدرت فرامنطقه‌ای را در سرتاسر جهان گسترش دهد؛ موضوعی که گمان می‌رود در دوران ترامپ به پاشنه آشیل ایالات متحده تبدیل شده بود و اروپا به عنوان شریک سنتی آمریکا، از آن رنج می‌برد.

در این میان کرملین تلاش کرد تا ادبیات خود را تغییر دهد و در ضعف گفتمان سیاست‌خارجی ایالات متحده در دوران ترامپ، قاره سبز را به خود نزدیک کند و به دنبال این استراتژی، موفق شد تا به همگرایی چشمگیری با اتحادیه اروپا دست یابد.

اکنون این پرسش وجود دارد که آیا آمدن بایدن به مثابه دور بر گردانی برای بسیاری از تلاش‌های کرملین طی چهار سال گذشته است؟

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

فاکس نیوز: ترامپ به دنبال گزینه‌های نظامی علیه ایران نبود

س نوامبر 17 , 2020
سیاسی/ بین الملل شبکه فاکس نیوز به نقل از برخی منابع در کاخ سفید گزارش داد که ترامپ درخواست ارائه گزینه‌های اقدام نظامی علیه ایران را نکرده بود. این شبکه اعلام کرد «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا بوده که خواهان حمله به ایران بوده اما ترامپ تمایلی به این […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000