آینده جهان دست کیست؟

سیاسی/ سیاست داخلی 5fb2aeb4a754a_2020-11-16_20-24 قدرت و توانمندی‌های ایران سبب خواهد شد تا دیگر کشور‌ها ایران را گزینه مناسبی برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه شناسایی کنند.

در تحلیل ها می گویند، روسیه در پی بازآفرینی دوران پادشاهی تزار، چین نیز به دنبال احیای امپراتوری بزرگ خود، ترکیه هم می خواهد امپراتوری عثمانی را احیا کند اما…به نظر می رسد، پیش بینی‌های هنری کیسینجر سیاستمدارد و نظریه پرداز آمریکا در باره ایران اشتباه از آب در آمد.

کیسینجر چند سال پیش گفته بود ایران در پی احیای امپراتوری پارس است، این سخن زمانی گفته شد که داعش تازه خود را نشان داده بود و نخستین روزهایی بود که این فرقه تکفیری وهابی سوریه را به آتش می‌کشید.اما اکنون می بینیم که ویروس کرونا و اتفاقات پس از آن برداشت‌های دیگری را می رساند.

روشن است که دوران آمریکا به پایان رسیده و این اتفاق با وجود رئیس جمهوری چون دونالد ترامپ در آمریکا و ویروس کرونا سرعت افول ایالات متحده را افزوده است.در کنار آن سه کشوری که برای احیای امپراتوری‌های خود تلاش می‌کنند، اروپا را نیز نباید نادیده گرفت.

هر چند باید گفت، امپراتوری‌ها اگر کارکرد مناسبی داشتند و از حمایت‌های مردم خود برخوردار بودند، هیچگاه سقوط نمی‌کردند. البته احیای امپراتوری‌های باستانی با روش‌های امروزی و مدرن شاید اتفاق بیفتد که نمونه‌های آن هم اکنون نیز وجود دارد.در این میان اگر آمریکا به خاطر شرایط کنونی، قدرت سابق خود را نتواند بازآفرینی کند، اروپا در شرایطی قرار می‌گیرد که تصمیم گیری برای آن بسیار مشکل است.

اروپا توان آن را ندارد که بدون حامی و اصلی خود یعنی آمریکا ادامه حیات بدهد به همین خاطر از یکسو نگران آینده ایالات متحده است و از سوی دیگر به دوران اروپا پس از کرونا می اندیشد.اما در این میان کشورهای قدرتمند دیگری هستند که اروپا می‌تواند با کنار گذاشتن مشکلات، اختلافات و دشمنی‌ها به گسترش روابط بپردازد و یک ارتباط راهبردی با آنها ایجاد کند.

اروپا پس از آن که شاهد افول قدرت آمریکا خواهد بود، خود نیز آن اعتبار پیشین را نخواهد داشت چرا که قدرت اروپا به قدرت آمریکا گره خورده است.اروپا ظرفیت‌های زیادی دارد تا بتواند یک جامعه مستقل از نظر سیاسی و اقتصادی ایجاد کند و به گسترش روابط خود با کشورهای تأثیر گذار و قدرتمند دیگری همچون ایران، روسیه و چین بپردازد.ظرفیت‌های این سه کشور بسیار فراتر از ظرفیت‌هایی است که اکنون در اروپای متحد دیده می‌شود.

البته نباید این احتمال را از نظر دور داشت که فروپاشی اتحادیه اروپا نیز به خاطر برچیده شدن چتر حمایتی آمریکا در دوران کرونا و پساکرونا پیش بینی می‌شود، همانگونه که پیش بینی افول قدرت ایالات متحده دیده می‌شود و درحال وقوع است.اتحادیه اروپا از نظر سیاسی لطیف تر! از آن است که بدون ایالات متحده بتواند قدرتنمایی و قلدری کند، حتی ناتو با حضور آمریکا است که قدرت نظامی دارد.

پس می‌توان به خاطر شرایط پیش آمده نتیجه گرفت که بهترین کار ممکن برای اتحادیه اروپا که احتمال فروپاشی تهدیدش می‌کند، تغییر رویکرد و گرایش به سوی قدرت‌های ذاتی و تاریخی باشد.ایران، چین و روسیه، قدرت‌های نوظهور نیستند، پیشینه تاریخی و ریشه دار است که آنها را با دیگر کشورها به ویژه آمریکا متمایز کرده با توجه به این که اشتراک نظرات زیادی هم میان آنها وجود دارد.

غرب، خواهی نخواهی باید تحمل فشار پذیرش ابرقدرتی سه کشور ایران، روسیه و چین را داشته باشد چرا که در غیر این صورت ناخواسته باعث خواهد شد که آن قدرت نیم بند اروپا نیز از بین برود و در میان قدرتنمایی شرق محو شود.اروپا باید برای آینده خود تصمیم گیری کند، تصمیمی که می‌تواند سرنوشت اتحادیه اروپا را رقم بزند، که آیا به حیات سیاسی و اقتصادی خود می‌اندیشد یا در رؤیای آن به سر می برد که می‌تواند شرق را شکست دهد؟!

اروپا باید دست از اقدامات خصمانه علیه ایران، روسیه و چین بردارد، اعمال تحریم‌های اقتصادی، همراهی با آمریکا در نقض توافق هسته‌ای، تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام و اقدامات دیگر، بهره‌ای به اروپا نخواهد رساند، آینده از آن کشورهایی است که مقابل لیبرال سرمایه داری و نظام سلطه مقاومت کرده‌اند و ایران پیشقراول این نبرد و مقاومت است. جایگاه ایران در معادلات آینده‌ی بسیار نزدیک، تعیین کننده خواهد بود که یارای مخالفت با آن وجود نخواهد داشت.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

میزان افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۰ مشخص شد

د نوامبر 16 , 2020
معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: حقوق کارکنان و بازنشستگان در بودجه سال آینده با ۲۵ درصد افزایش در نظر گرفته شده است. این میزان افزایش حقوق مربوط به کارکنان رسمی دولت می باشد. شایان ذکر است افزایش حقوق کارکنان رسمی و قراردادی نفت بر این اساس می باشد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000