آمار طبق تست‌های پی سی آر اعلام می‌شود

5fa8f169ab8e0_2020-11-09_11-06

سخنگوی وزارت بهداشت: آمار این وزارتخانه طبق آزمایش ‌های پی سی آر اعلام می‌شود، این قراری بین المللی است و باید معیار مشخصی را برای ارزیابی بیماران و فوتی‌ها داشته باشیم.

خانم دکتر سیما سادات لاری در برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفتگو، معیار قطعی در همه جهان را تست مولکولی پی سی آر برشمرد و افزود: باید معیار مشخصی را داشته باشیم تا بعد از اینکه این اپیدمی به سر آمد، بر اساس این معیار بتوانیم بگوییم چه تعداد فوتی داشته ایم.

تست‌های پی سی آر درصدی خطا دارد
سخنگوی وزارت بهداشت با اذعان به اینکه تست‌های پی سی آر درصدی خطا دارد، گفت: یعنی اگر کسی مثبت باشد، قطعا مثبت است، ولی اگر کسی تست او منفی باشد و علائم داشته باشد، ممکن است مبتلا باشد.
وی با تاکید بر اینکه آماری که از تریبون رسمی وزارت بهداشت اعلام می‌کنم به عنوان تنها مرجع رسمی آمار کشوری بر اساس معیار‌های سازمان جهانی بهداشت است، افزود: در آمار هم تاکید می‌کنم بیمار شناسایی با معیار‌های تشخیص قطعی و فوت قطعی، افرادی هستند که تست مولکولی‌شان مثبت شده است.

چرایی کاربرد دو واژه «محتمل» و «مشکوک» در سامانه‌های وزارت بهداشت
خانم دکتر لاری با اشاره به کاربرد دو واژه «محتمل» و «مشکوک» در سامانه‌های وزارت بهداشت، اظهار کرد: فرد ”محتمل“ بیماری است که پی سی آر او منفی است، ولی سی تی اسکنی که از ریه‌اش گرفته‌اند مثبت است، این را به عنوان بیمار کووید ۱۹ درمان می‌کنند. ”مشکوک“ بیماری است که سی تی اسکن و پی سی آرش منفی است، ولی علائم بالینی‌اش به بیمار کووید ۱۹ می‌خورد. اگر این افراد فوت کنند نوشته می‌شود «مشکوک به کووید ۱۹» تا اگر خواستند خاکسپاری کنند و یا در بخش بستری هستند، با این افراد مطابق بیماری کوویدی رفتار شود تا برای بقیه هم مشکلی پیش نیاید.

وی با اشاره به زیر سوال بردن آمار رسمی جانباختگان کرونا از سوی برخی اعضای ستاد ملی، گفت: اینکه همکاران ما مطرح می‌کنند آمار چند برابر آماری است که مطرح می‌شود، این‌ها حدس‌ها و گمان‌هایی است که می‌زنند، چرا که تمامی آمار در سامانه‌ها موجود است و اگر لازم باشد این‌ها به تفکیک ثبت می‌شود. کسی که فوت می‌کند یک انسان است و کد ملی دارد و ثبت می‌شود و چیزی نیست که بخواهیم مخفی‌اش کنیم ما فقط آن‌هایی را اعلام می‌کنیم که پی سی آرشان مثبت است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: در این ایام یکسری افراد را داریم که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و، چون دیر مراجعه می‌کنند بیماری‌هایشان تشدید می‌شود. کووید ۱۹، غیر مستقیم زمینه یکسری از بیماری‌ها را فراهم کرده که نسبت به سال‌های پیش آمار مرگ و میر ما در زمینه حتی بیماری‌های قلبی و ریوی هم افزایش پیدا کرده است. از طرفی هر ساله روند مرگ و میر در کشور حدود ۸ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: البته بعد از مدتی فوت‌های تاخیری برای ما لحاظ می‌شود و ممکن است آمار دستخوش تغییر باشد، ولی از نظر اطلاع رسانی و ثبت سیستمی وضعیت ما بسیار خوب است و به گفته سازمان جهانی بهداشت بهترین عملکرد را داشته‌ایم.

ارائه آمار مبتلایان به کووید برای آگاهی و حساس شدن مردم است

خانم دکتر لاری در پایان گفت: وزارت بهداشت یک وزارت سیاسی نیست و تلاشش برای سلامت مردم است و این آمار‌ها برای آگاهی و حساس شدن مردم مطرح می‌شود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

سرنوشت سه زن نزدیک به ترامپ؛ از طلاق ملانیا تا خاموشی ایوانکا/ عروس ترامپ از سیاست به تجارت می‌رود؟

د نوامبر 9 , 2020
سیاسی/ بین الملل سرنوشت سه زنی که از نزدیک‌ترین افراد به ترامپ هستند جالب توجه است؛ این سه زن ملانیا (همسر ترامپ)، ایوانکا (دخترش) و لارا (عروس رئیس جمهور آمریکا) هستند. به گزارش خبر فوری، با پایان عمر دولت دونالد ترامپ بسیاری از همفکران و مشاورنش دور او را خالی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000