مقصر ریزش بورس کیست؟

5fa031429cda0_2020-11-02_19-48 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در ریزش‌های اخیر بورس، چند میلیون نفر از اقشار کم‌درآمد احساس زیان جدی کردند. این به دلیل ضعف مدیریت بازار سرمایه و ضعف مدیریت وزارت اقتصاد اتفاق افتاده است.

به مناسبت هفته پدافند غیرعامل و روز اقتصاد مقاومتی، امروز نشست تخصصی مقاوم‌سازی و بازدارندگی و پیروزی در جنگ اقتصادی در تالار شهید آبشناسان در سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد.

در این نشست که با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از طریق اینترنت و به صورت وبینار گفت: ما در کمیسیون اقتصادی مجلس راه‌حل‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای اقتصاد در نظر گرفته‌ایم که در کوتاه‌مدت برای سفره مردم و بهبود معیشت برنامه‌ریزی می‌شود. در میان‌مدت، اصلاح ساختار بودجه در دستورکار قرار دارد و در بلندمدت در قالب برنامه هفتم توسعه اقتصادی و تعریف پایه‌های جدید مالیاتی ودرآمدهای جدید برای دولت مانند مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر املاک، مستغلات، معاملات سکه، طلا و ارز درنظر گرفته خواهد شد.

پورابراهیمی همچنین گفت: ‌در گزارش‌هایی که به مجلس رسیده، یکی از مشکلات ساختار بودجه است که باید اصلاح می‌شد، اما تاکنون با کاهلی دولت این کار انجام نشده و اگر فقط 10 درصد از هزینه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی در ارقام بودجه صرفه‌جویی کنیم، معادل درآمد فروش نفت برای کشور درآمد ایجاد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه 60 درصد شرکت‌ها و مجموعه‌های زیرمجموعه دولت زیان‌ده هستند، گفت: اینها نیاز به اصلاح ساختار دارند و در کاهش هزینه‌های دولت دنبال کاهش هزینه شرکت‌های دولتی هم هستیم.

پورابراهیمی همچنین گفت: در طرح سهام عدالت از ابتدا که در سال 84 اجرا شد، 20 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت نگرفتند که براساس گزارش‌ها، حدود 1.2 میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و 3.2 میلیون نفر افراد محروم بهزیستی بودند و در مجموع 20 میلیون نفر افرادی که باید سهام عدالت می‌گرفتند محروم ماندند که از این تعداد حداقل 10 میلیون نفر از نظر معیشتی دچار مشکل هستند که باید معیشت آنها تأمین شود.

نماینده کرمان همچنین گفت: بخشی از شرکت‌های دولتی برای واگذاری به مردم در قالب سهام عدالت وجود دارد که در صورت صلاحدید دولت می‌توان سهام عدالت به این افراد اختصاص داد.

پورابراهیمی همچنین اولین اقدام کمیسیون اقتصادی مجلس را بحث مالیات و عایدی سرمایه عنوان کرد که جمع‌بندی کمیسیون به زودی به مجلس ارائه می‌شود که در صورت تصویب می‌توان مالیات بر سکه طلا، خودرو، املاک، مستغلات وضع کرد و جلوی سوداگری را بگیریم.

وی همچنین گفت: مالیات بر مجموع درآمد هم در دستورکار قرار دارد و ساماندهی معافیت‌های مالیاتی در طرح جامع مالیات دنبال می‌شود.

وی افزود: معیشت مردم که بر اثر کاهش ارزش پول ملی و آثار تورمی در تنگنا قرار گرفته، در سخت‌ترین شرایط بعد از انقلاب قرار دارد و از اقدامات مجلس در این زمینه، طرح‌های معیشتی مردم است،‌ گرچه در تأمین مالی برای طرح‌های معیشتی، مشکلات مالی وجود دارد، امیدواریم با همکاری دولت و شورای نگهبان طرح توزیع کالا برای تأمین معیشت مردم در دولت فعلی اجرا شود.

پورابراهیمی همچنین درباره بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه به عنوان یک جریان جدیدی در اقتصاد شده که از چندهزار نفر در دوره‌های قبل، اکنون چندین میلیون نفر در بازار سرمایه حضور پیدا کردند و در ریزش‌های اخیر بورس، چند میلیون نفر از اقشار کم‌درآمد احساس زیان جدی کردند که این به دلیل ضعف مدیریت بازار سرمایه و ضعف مدیریت وزارت اقتصاد اتفاق افتاده است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

شباهت برجام و ماجرای مک فارلین/ مجید تفرشی: عده ای فکر می‌کنند اگر ایران تحریم باشد می‌توانند کاسبی کنند

د نوامبر 2 , 2020
سیاسی/ سیاست خارجی مثل برجام، تندروهای اروپایی و آمریکایی و جناح های رقیب در آمریکا و ایران بزرگترین بهره وران شکست ماجرای مک فارلین بودند و خوشحال شدند از اینکه این ماجرا شکست خورد. همایش آنلاین «بازخوانی ماجرای مک فارلین؛ تأمین سلاح در برابر آزادی گروگان ها» با مشارکت انجمن […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000