بایدن یا ترامپ؟

سیاسی/ بین الملل 5fa01a5ab5fe3_2020-11-02_18-10 علي نصري *

هر چه بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم این سوأل در اذهان متبادر می شود که انتخاب “جو بایدن” بنفع مصالح کشور و مردم ماست یا پیروزی مجدد “ترامپ”!

برای پاسخ به این سوأل باید دو آیتم را مد نظر قرار داد

بدوأ اینکه باید به یاد آوریم ، با اينكه تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه کشورمان پس از انقلاب بهمن ۵۷ و از فردای تسخیر سفارت آن کشور توسط دانشجویان خسته و به تنگ آمده از دخالت های آمریکا در امور داخلیمان آغاز شد ولیکن این تحریم ها هیچگاه به آن شدتی نبود که از سوی مردم قابلیت لمس زیادی داشته باشد و می توان گفت تحریم ها در حقیقت از دوران رياست جمهوری دموکرات ها تحت رهبری “اوباما”
بود که تا حدود بسیاری وضعیت معیشتی مردم مان را تحت تأثیر قرار داد و این فشار ناشی از علاوه شدن تحریم های ثانویه به تحریم های اولیه بود و پایه گذار و معمار آن وزیر امور خارجه وقت آمریکا خانم "هيلاري کلینتون” بود .

لذا نباید از نظر دور داشت که با روی کار آمدن ترامپ جمهوری خواه در سال ۲۰۱۶ این فرد با خروج یکجانبه از برجام ، تحریم هایی را بازگرداند که قبلأ در دوران دموکراتها پایه ریزی شده بود .

ثانیأ ، این را هم از نظر دور نداریم که بالفرض پیروزی بایدن در انتخابات پیش رو ، سخت می توان باور داشت ، راهی را که ترامپ با هزینه جمهوري خواهان در فشار حداکثری به کشورمان رفته را بایدن دموکرات کنار گذارد و پاس آماده را اوت کند!

تصور بنده این است که بایدن با توجه به این وضعیت یا با شروطی سخت ، به برجام بازخواهد گشت و یا با تعلل در ورود مجدد به برجام قصد نگه داشتن فشار بر ما را خواهد داشت تا به امتیازات بیشتری دست یابد .
نهایتأ اینکه بنده تفاوت این دو را به شکل و نحوه تقابل با ایران می بینم و معتقدم اگر ترامپ بدنبال کشتن است ، بایدن به اهداء حيات نباتي به حريف مي انديشد!

فلذا در خصوص تأثير انتخابات روزهاي آتي در آمريكا عليرغم اينكه برخي كارشناسان اين تأثير را زياد و بسزا مي دانند وليكن بنده بر اين باور نيستم و معتقدم نتيجه انتخابات آمريكا هر چه باشد تفاوتي تأثير گذار بر انتخابات ١٤٠٠ نخواهد داشت.

در ايران اكثريت مردم تصميم خود را از حالا در خصوص انتخابات سال آتي گرفته اند و اين انتخابات تفاوت فاحشش با انتخابات گذشته در ميزان آراء خاكستري و مردد است كه قبلا در روزهاي منتهي به انتخابات بر تأثير اساسي مي گذاشت وليكن در اين دوره بعيد مي دانم از آراء خاكستري خبري باشد و در هر صورت بازنده انتخابات سال آتي را اصلاح طلبان مي دانم وليكن به همان كيفيت انتخابات مجلس يازدهم!

*حقوقدان و مشاور حقوقي مركز گفتمان سازي و ترويج سياست هاي كلي نظام

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ماجرای پوشیدن مانتوی جلوبازِ در تلویزیون چیست؟

د نوامبر 2 , 2020
تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی "شهران" می‌گوید ما خودمان به پوشش اسلامی روی آنتن الزام داریم، نمی‌دانم حاشیه‌سازان،‌ هدف‌شان از طرح مانتوی جلوباز چه بوده است. پوشیدن مانتوی جلوباز در برنامه‌ای تلویزیونی، عنوانِ حاشیه جدیدی است که به راه افتاده و تصاویر منتشر شده برنامه "شهران" گروه اقتصاد شبکه پنج سیما را […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000