پامپئو از مشارکت ترکیه در درگیری قره‌باغ انتقاد کرد

سیاسی/ بین الملل 5f8958df4e302_5f8958df4e305 وزیر امور خارجه آمریکا گفت مشارکت ترکیه در درگیری بین آذربایجان و ارمنستان، خطر در منطقه را بالا برده است.

چند صد نفر در مرگ‌بارترین شعله‌وری اختلاف با قدمت چندین دهه بعد از زمان جنگ ۱۹۹۰ بر سر قره‌باغ که حدود ۳۰ هزار کشته به جا گذاشت، کشته شده‌اند.

ناگورنو قره‌باغ تحت قانون بین‌المللی به آذربایجان تعلق دارد، اما جمعیت آن متشکل از ارمنی‌های قومی بوده و توسط آن‌ها هم اداره می‌شود. درگیری‌ها این نگرانی را به وجود آورده که ترکیه و روسیه که از طرفین مخالف در درگیری‌های سوریه و لیبی نیز پشتیبانی می‌کنند، به این اختلافات کشیده شوند.

ترکیه با رد انتقادات از سمت متحدان ناتو، ارمنستان را به اشغال سرزمین آذری متهم کرده و وعده حمایت کامل از آذربایجان را داده است. آنکارا مکرراً از "گروه مینسک" که به منظور میانجی‌گری در اختلاف تشکیل شده و توسط فرانسه، روسیه و آمریکا اداره می‌شود، خواسته که از ارمنستان درخواست کنند از منطقه خارج شود.

مایک پامپئو در مصاحبه‌ای با شبکه "دبلیواس‌بی" آتلانتا گفت: ما حالا با ترک‌ها روبه‌رو هستیم که وارد عمل شده‌اند و با تأمین منابع برای آذربایجان، بر ریسک افزوده و قدرت شلیکی را که در این جنگ تاریخی در جریان است، افزایش می‌دهند.

پامپئو اظهار کرد: راه‌حل این اختلاف باید از طریق مذاکره و گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز، و نه درگیری مسلحانه حاصل شود. این اختلاف مسلماً از طریق کشورهای ثالث که برای قرض دادن قدرت آتش خود به شرایطی که همین حالا هم بشکه باروت است جلو می‌آیند، حل نخواهد شد.

روز پنجشنبه، امیدها برای آتش‌بس بشردوستانه همزمان با افزایش نرخ کشته‌ها بر باد رفت و ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به شروع حملات جدید متهم کردند.

پامپئو گفت: امیدواریم ارمنی‌ها قادر به دفاع در برابر آنچه آذربایجانی‌ها در حال انجام هستند، باشند و اینکه همه آن‌ها، قبل از رخداد آن، آتش‌بس را به درستی اجرا کنند، سپس پشت میز مذاکره بنشینند و سعی کنند این اختلاف را حل کنند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

قیمت سکه و طلا در ۲۵ مهر

ج اکتبر 16 , 2020
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بر اساس نرخ اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. امروز (۲۵ مهر۹۹) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۶ میلیون و۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۹ میلیون تومان، ربع سکه ۶ میلیون تومان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000