آشنایی با جاذبه های تاریخی و باستانی مشهد و خراسان رضوی

5f880dd101ef2_2020-10-15_12-22

پرواز چارتر تهران مشهد یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری داخلی در ایران به شمار می رود.

پرواز چارتر تهران مشهد یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری داخلی در ایران به شمار می رود. میزان محبوبیت مشهد به اندازه ای است که با وجود جمعیتی ۳ میلیون نفری، سالانه ۲۵ میلیون مسافر را میزبانی می کند. همین موضوع نشان از جایگاه چشمگیر مشهد در حوزه گردشگری دارد. نقطه اتکا اصلی صنعت گردشگری مشهد، گردشگری مذهبی است و بخش بزرگی از گردشگرانی که به مشهد سفر می کنند زائرانی از ایران یا حتی کشورهای مسلمان نشین همسایه هستند که قصد زیارت آرامگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) را دارند. علاوه بر آرامگاه امام رضا (ع) و دیگر اماکن مقدس و مساجدی که در مجموعه حرم امام رضا (ع)، جای گرفته اند و دارای جایگاه ارزشمند تاریخی مذهبی هستند، شهر مشهد به عنوان شهری با سابقه طولانی در استان خراسان، دارای جاذبه های تاریخی متنوع زیادی است. برخی از این آثار که در پیرامون مشهد قرار گرفته اند از ایران باستان به جا مانده اند.
در این نوشته بیشتر با جاهای دیدنی تاریخی مشهد و استان خراسان رضوی آشنا می شویم تا گردشگرانی که به این سبک از سفر علاقه دارند هم بتوانند بیشتر از این شهر زیبای شمال شرقی ایران لذت ببرند.

کاخ خورشید در کلات نادری
کاخ یا عمارت خورشید که به نام کاخ کلات هم شناخته می شود، به دستور نادرشاه افشار ساخته شده است و محلی برای اقامت و گنجینه جواهر و غنایم جنگی او بوده است. کلات به معنای قلعه و دژ است و با برج و باروهایی محافظت می شده است. این کلات ها که شکلی از قلعه ها مانند ارگ بم هستند، طبقات مختلف اجتماعی را نیز در پیرامون خود جای می داده اند. کاخ خورشید بنایی سه طبقه است که اکنون در میان باغ بزرگی قرار دارد و با معماری گورکانی- هندی و کنگره های خود شناخته می شود.

آرامگاه و موزه نادری مشهد
نادرشاه افشار وصیت کرده بوده که در مشهد برای او آرامگاهی ساخته شود و برای این کار حتی مقداری سنگ مخصوص را هم به این شهر آورده بوده است. اما آنچه اکنون به عنوان موزه و آرامگاه نادری شناخته می شود، مجموعه ای چند هزار متربعی شامل یک باغ، مجسمه و مقبره نادر، موزه نادری و غرفه های فرهنگی است. طراح و معمار این مجموعه، هوشنگ سیحون، معمار مشهور ایرانی و سازنده مجسمه نادر، ابوالحسن خان صدیقی است. مجسمه ۱۴ تنی نادر و سربازانی که از پی او می آیند، در ایتالیا، قالب گیری و ساخته شده است. در موزه نادری همچنین می توانید با تاریخ افشاریان و زندگی نادرشاه افشار آشنا شوید. این موزه که بالاتر از سطح زمین ساخته شده دربردارنده جنگ افزارها، پوشش های نظامی و غیرنظامی و اسناد و مدارکی از این دوران تاریخی است.

آرامگاه و موزه فردوسی در توس
توس روستایی در شمال شهر مشهد است که زادگاه و محل زندگی فردوسی بوده است. فردوسی پس از سرایش شاهنامه، در فقر و گمنامی دیده از جهان فرو بست و در باغ خودش به خاک سپرده شد. اما اهالی روستا، آرامگاه او را به یاد سپردند. پس از گذشت سده ها، در دوران رضاشاه، با جمع آوری کمک های مردمی، آرامگاهی با طراحی و معماری الهام گرفته از آرامگاه کورش هخامنشی در پاسارگاد، بر مزار او ساخته شد. در مجموعه آرامگاه فردوسی، مقبره مهدی اخوان ثالث، شاعر معاصر و استاد محمدرضا شجریان، خواننده و هنرمند بزرگ معاصر، هم جای دارد. در موزه فردوسی که در تالاری در همین مجموعه قرار دارد، آثار سنگی، تابلوهای نقاشی و نگارگری از داستان های شاهنامه و آثار تاریخی از دوران اسلامی نگهداری می شود.

خانه تاریخی داروغه مشهد
خانه تاریخی داروغه مشهد محل زندگی داروغه شهر مشهد در دوره قاجاریه بوده است. یوسف خان هراتی، آخرین داروغه مشهد بود که این خانه را برای پذیرایی از مهمانان ساخت. خانه تاریخی داروغه ساختمانی دو طبقه است که نمادهای متفاوتی از معماری را در خود دارد. خانه داروغه مدت زیادی به عنوان یک خانه مسکونی و سپس حسینیه استفاده شده است. اما در چند سال اخیر پس از بازسازی و مرمت دوباره به مکانی گردشگری برای بازدید همگانی تبدیل شده است. خانه تاریخی داروغه دارای یک ویژگی منحصر به فرد است و در هر دو طرف خانه، دو بخش تابستان نشین و زمستان نشین را دارد.

خانه تاریخی توکلی مشهد
پس از خرید بلیط لحظه اخری دیدن خانه تاریخی توکلی مشهد که مدتی بین اهالی شهر به نام خانه اجنه هم شناخته می شده است را از دست ندهید. یکی دیگر از خانه های تاریخی مشهد است که از دوره قاجار به یادگار مانده است. نخستین مالک این خانه، بازرگانی به نام کشمشیان بوده که تاجر خشکبار بوده است. پس از وی و در دوره پهلوی فردی به نام توکلی این خانه را خریداری می کند و در آن ساکن می شود. اما متروکه شدن آن پس از وی، موجب تبدیل شدن این خانه به محلی برای کارتن خواب ها می شود و عبارت خانه اجنه هم به خاطر همین موضوع به آن اطلاق می شده است. با بازسازی های اخیر، خانه توکلی تبدیل به یکی از دیدنی های مشهد شده است.

مدرسه عباسقلی خان مشهد
مدرسه عباسقلی خان یکی از موقوفات و ساختمان های تاریخی به جا مانده از عصر صفویه در مشهد است. این مدرسه یادگار عباسقلی خان شاملو، از بیگلربیگی ها (حاکمان) خراسان و هرات است. مدرسه عباسقلی خان دو طبقه است و دارای چهار ایوان بزرگ است. مدرسه عباسقلی خان بنایی آجری است که محوطه ای مستطیل شکل دارد. در دورتادور این محوطه، ۱۰۴ حجره برای آموزش طلاب قرار دارد. این مدرسه هنوز هم به عنوان یک حوزه علمیه، مشغول فعالیت است.
کاروانسرای بابا قدرت
کاروانسرای بابا قدرت یکی از کاروانسراهای تاریخی ایران از دوره قاجاریه است که امروز پس از بازسازی و تغییر کاربری تبدیل به یک مجموعه رفاهی و تفریحی شده است. کاروانسرای باباقدرت به مانند دیگر بناهای دوره قاجار، با آجرکاری تزيین شده است. کاروانسرای باباقدرت با حیاط بزرگ و زیبایش در نزدیکی بازار رضا، مرکز خرید آسمان و مجتمع تجاری رضا قرار دارد و گردشگران پس از یک بازارگردی می توانند به آن هم سری بزنند.

گنبد هارونیه
آخرین کار قبل از خرید بلیط مشهد از https://safarmarket.com/flights/mashhad بازدید گنبد هارونیه است که یکی دیگر از سازه های تاریخی شهر توس در استان خراسان رضوی می باشد. درباره پیشینه و دلیل ساخت این بنا اختلاف نظر وجود دارد. یک دیدگاه اینست که این بنا باید پس از مغولان ساخته شده باشد. وگرنه در اثر یورش آنان از میان رفته بود. ساختمان اصلی گنبد هارونیه مربع شکل است و یک گنبد اصلی دارد. همه بنا از آجر ساخته شده و در آن مقرنس کاری های متعددی دیده می شود. باغی نیز مجموعه هارونیه را در بر گرفته است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

«فینیکس» بازیگر نقش «ناپلئون» شد

پ اکتبر 15 , 2020
«واکین فینیکس» بازیگر نقش اصلی فیلم موفق «جوکر» قرار است در یک درام تاریخی در نقش «ناپلئون بناپارت»، نخستین امپراتور فرانسه نقش‌آفرینی کند. به گزارش خبر فوری به نقل از ایندی وایر، «واکین فینیکس» پس از بازی درخشان در فیلم «جوکر» و کسب جایزه‌های متعدد از جمله جایزه اسکار، گلدن […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000