رای‌گیری بر سر چین، روسیه و عربستان برای ورود به شورای حقوق بشر سازمان ملل

سیاسی/ بین الملل 5f8556446fadf_5f8556446fae1 انتظار می‌رود چین، روسیه و عربستان امروز (سه‌شنبه) در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شوند، اقدامی که صدای منتقدان را درآورده است.

این سه کشور در کنار کوبا، پاکستان و ازبکستان برای ۱۵ کرسی در شورای ۴۷ کشوری رقابت می‌کنند و گمان می‌رود از حمایت کافی برای کسب رای برخوردار باشند.

منتقدان بر این باورند که انتخاب آنچه "بدترین ناقضان حقوق بشری جهان" می‌نامند، ضربه‌ای سخت به انسجام این نهاد است که هم‌اکنون هم ضعیف است.

دیده‌بان حقوق بشر از کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله انگلیس و اتحادیه اروپا خواسته است به چین و عربستان رای ندهند. آنها همچنین با اشاره به اقدامات جنگی روسیه در سوریه گفتند این هم "یک نامزد به شدت مشکل‌دار" دیگر است.

کوبا و روسیه هیچ رقابتی در بلوک منطقه‌ای خودشان ندارند. رای‌گیری امروز به صورت رای‌ مخفی انجام می‌شود. در حالی که به لحاظ فنی آنها باید ۹۷ رای مثبت بگیرند، اما در عمل انتخاب آنها کاملا قطعی است.

گروه منطقه‌ای آسیا تنها موردی است که رقابت در آن هست؛ پنج نامزد برای کسب چهار کرسی به رقابت می‌پردازند. اما چون چین، پاکستان و عربستان در سازمان ملل متحد به شدت قدرتمند هستند، تقریبا قطعی است که آنها هم انتخاب شوند.

در حالی که این شورا از مدت‌ها پیش مورد انتقاد سازمان‌های مردم نهاد قرار داشته و مقابل رقابت‌ها بر سر قدرت در سازمان ملل به شدت منفعل دیده می‌شود، اما یکی از معدود راه‌های باقیمانده برای رویارویی مستقیم با نظام‌هایی است که "سرکوبگر" خوانده می‌شوند.

هیلل نور، مدیر اجرایی گروه ناظر مستقر در ژنو موسوم به "ان‌جی‌او یوان واچ" با انتقاد از انتخاب چین هم‌چنین گفت: عربستان در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۸۴ مورد اعدام داشته است. روسیه روزنامه‌نگاران را ترور و مخالفان را مسموم می‌کند. کوبا هم یک کشور پلیسی است.

سارا لی ویتسون، مدیر اجرایی گروه "دموکراسی برای جهان عرب اکنون" که به یاد ترور جمال خاشقجی، مخالف سعودی شکل گرفته است، گفت: کاملا خجالت‌آور است که عربستان سعودی ممکن است به عنوان عضو شورای حقوق بشر "انتخاب" شود، فقط به این دلیل که در یک منطقه خالی از رقابت برای منطقه آسیا شرکت می‌کند. البته با توجه به اینکه هیچ انتخاباتی برای تعیین رهبران این کشور وجود ندارد، البته که این روند مناسب عربستان سعودی است اما مایه رسوایی شورای حقوق بشر است.

ولادیمیر کارا-مورزا، فعال اپوزیسیون روسیه هم در پیامی ویدیویی با اشاره به مسموم شدن الکسی ناوالنی و همچنین ترور بوریس نمتسف، از سیاستمدار اپوزیسیون روس در سال ۲۰۱۵ گفت: برای ما در جنبش دموکراسی روسیه… هنوز مایه تعجب‌ است که نظام ولادیمیر پوتین حتی مجاز باشد برای یک کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رقابت کند، چه رسد به اینکه تقریبا قطعی باشد که سه‌شنبه بدون رقیب پیروز می‌شود. ما امروز صدها زندانی سیاسی در روسیه داریم… دو دهه است که انتخابات آزاد و منصفانه نداشته‌ایم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

بازگشت مجری جنجالی استقلالی به شبکه یک

س اکتبر 13 , 2020
عبدالرضا امیراحمدی صبح امروز در برنامه صبحگاهی تلویزیون حاضر شد. عبدالرضا امیراحمدی مجری تلویزیون که با اظهار نظرش درباره پرسپولیس باعث حواشی زیادی شده بود با تصمیم مدیران شبکه یک از برنامه صبحگاهی اخراج شده بود، صبح امروز دوباره به این برنامه برگشت و مقابل دوربین قرار گرفت. او در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000