بخش عمده‌ای از جریان اصلاح‌طلب معتقد به فاصله گرفتن از قدرت و بازگشت به جامعه هستند

سیاسی/ انتخابات 5f7c097d4de5b_2020-10-06_09-36 فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: جریان تندرو تحت هیچ شرایطی موفق به ایجاد یک‌دست سازی نخواهد شد.

اصلاحات پس از تجربه توفیق‌های متوالیِ انتخاباتی در دهه ۹۰، در جریان انتخابات مجلس یازدهم،‌ دوباره عرصه را تنگ دید و به همین دلیل، در شرایطی که سهمیه تقریبا پررنگش در مجلس دهم را از دست رفته می‌بیند، منتظر انتخابات ۱۴۰۰ است تا بر اساس گمانه زنی ها تاثیرگذاری‌اش در دولت هم به پایان برسد. البته مگر اینکه اتفاقی کاملا غیرقابل‌پیش‌بینی، شرایط سیاسی و اجتماعی را به یکباره با تحولی عظیم روبرو کند.

فیاض‌زاهد،‌ استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با گفتن اینکه «بخش عمده‌ای از جریان اصلاح‌طلب معتقد به فاصله گرفتن از قدرت و بازگشت به جامعه به طریق تقویت نهادهای مدنی و اجتماعی و فعالیت‌های حزبی هستند» بر این مساله تاکید می کند که «جریان تندرو تحت هیچ شرایطی موفق به ایجاد یک‌دست سازی نخواهد شد. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

***

*جریان اصلاحات مشخصا به عنوان تشکلی فعال در عرصه سیاسی، در آستانه حاشیه‌نشینی مجدد قرار گرفته است؟

شواهد نشان می‌دهد، با حالتی دو گانه مواجه هستیم. یعنی تا زمانی که دولت آقای روحانی مسئولیت دارد،‌ بخش‌هایی از جریان‌هایی که به صورت تکنوکراتیک و حکومت‌مدارانه به امرِ اصلاح‌طلبی باور دارند، همچنان جزیی از کنش‌های سیاسی و اجتماعی خواهند بود.

*البته گروهی هم فاصله گرفتن از قدرت را اولویت می‌دانند.

بخش عمده‌ای از جریان اصلاح‌طلب معتقد به فاصله گرفتن از قدرت و بازگشت به جامعه از طریق تقویت نهادهای مدنی و اجتماعی و فعالیت‌های حزبی هستند تا از طریق «بازبینی شرایط اجتماعی» و البته نگارش مانیفست جدید مبتنی بر واقعیت‌هایی که باید در بستر حقیقی جامعه شکل بگیرد، از مرحله واقعیت و آنچه هست، وضعیت را به سمت شرایطی ببرد که باید باشد.

بازبینی نگرش و دیدگاه‌های اصلاح‌طلبی لازم است

*لازمه رسیدن به این امر، توجه به چه الزام‌هایی است؟

برای تحقق این هدف،‌ بازبینی نگرش و دیدگاه‌های اصلاح‌طلبی لازم است. مثلا اینکه چه پالایشی را باید رقم بزنند و چه نوع کادرسازی‌ای نیاز است. همچنین باید موضع‌گیری‌شان درباره نیروهای اپوزیسیون را مشخص کنند. از سوی دیگر در سطوح فرهنگی و اجتماعی که احتمالا در بخشی از این حوزه‌ها گشایشی فراهم شود، با مشاهده شرایط و مطابق با وضعیت باید برای خودشان برنامه‌ریزی داشته باشند.

*تکلیف اصلاح‌طلبان با مانع‌ها و مانع‌سازی‌ها چیست؟ به هر حال،‌ تلاش برای تحدید تفکر اصلاح‌طلبی و فعالین اصلاح‌طلب پدیده‌ای است که نسبت به آن اصرار نشان داده می شود.

مدلی که برای انتخابات دوم اسفند‌ اعمال شد، نشان داد برخی از نیروهای سیاسیِ نزدیک به نیروهای نظامی و امنیتی، با انگیزه‌ای بالا خواهان یک‌دست کردن فضای سیاسی هستند. به همین دلیل، سعی‌شان را به کار می‌گیرند تا گروه‌هایی را که مثل خودشان فکر نمی‌کنند، ساکت و حاشیه‌نشین کنند.

*فضا برای آنها آماده است تا بتوانند به هدف‌شان برسند؟

نه. به نظر می‌آید، شرایط سیاسی و اجتماعی در آینده متناسب با خواست و اراده آنها پیش نخواهد رفت. لذا به اصلاح‌طلبان توصیه می‌شود، با توجه به شرایط خودشان را برای تغییر فاز آماده کنند.

شرایط بین‌المللی با آنچه در ذهن و رفتار افراطیون و تندروها می‌گذرد،‌ در تضاد کامل است

*شما گفتید «شرایط سیاسی و اجتماعی در آینده متناسب با خواست و اراده آنها پیش نخواهد رفت»، بر چه اساسی به این تحلیل رسیدید؟

به طور کاملا ملموسی، شرایط بین‌المللی با آنچه در ذهن و رفتار افراطیون و تندروها می‌گذرد،‌ در تضاد کامل است. از نظر اقتصادی شرایط بحرانی‌تر خواهد شد و همچنین مناسبات بین‌المللی برای ایران، به سمت تهدید و تحدیدهای بیشتر پیش‌روی خواهد داشت. در واقع آنچه به نام کارآمدی می‌دانیم، با اصلاح‌طلبان وضعیت نامطلوبی را رقم زد، چه برسد که امور در اختیار اصولگرایان تندرویی باشد که فقط متخصص انجام جنگ‌های روانی‌، سلبی و ایضایی هستند و هیچ درکی از اداره جامعه ندارند.

اصولگرایان در اوج درآمدهای نفتی، حاکمیت یک‌دست ایجاد کردند و در دولت احمدی‌نژاد ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی به دست آوردند که نتیجه‌اش زندانی شدن بخش وسیعی از دولت‌مردانِ دولتی شده است که آنها آن را «معجزه هزاره سوم» می‌نامیدند. همچنین رئیس‌جمهوری که حرف‌هایش را «توصیه‌نامه‌های امام زمان» می‌دانستند،‌ به عنوان یک فرد منافق، نفوذی و سردسته جریان انحرافی معرفی می‌کنند. معلوم است با توجه به شرایط روز، جریان تندرو تحت هیچ شرایطی موفق به ایجاد یک‌دست سازی نخواهد شد.

از تهِ‌ دل آرزو دارم اصولگرایان موفق شوند

*ممنون؛ حرفی مانده است؟

از تهِ‌ دل آرزو دارم اصولرگرایان موفق شوند و مشکلات و مصایب را کم کنند. اما با توجه به شناختی که از این گروه دارم،‌ محال است به این آرزویم برسم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

بازار سهام روند صعودی در پیش گرفت

س اکتبر 6 , 2020
شاخص کل بورس در ۱۵ دقیقه آغازین معاملات امروز بورس تهران با حدود ۱۳ هزار واحد رشد بار دیگر وارد کانال ۱.۵ میلیون واحد شد. شاخص کل بورس در ۱۵ دقیقه آغازین معاملات امروز بورس تهران با حدود ۱۳ هزار واحد رشد بار دیگر وارد کانال ۱.۵ میلیون واحد شد. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000