انواع برنج در بازار چند؟

5f7b5587bae79_2020-10-05_20-49 گزارش های رسمی از این حکایت دارد که قیمت برنج وارداتی ۱۰۹ درصد نسبت به شهریور ماه پارسال گران شده است.

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از برنج در ماه های گذشته قیمت این کالا در بازار رو به افزایش رفت و البته فعالان بازار در کنار اثر حذف ارز دولتی گره های مربوط فه ترخیص این کالا از گمرک و بنادر را در افزایش قیمت موثر دانستند.

طبق گزارش مرکز آمار قیمت برنج وارداتی به طور متوسط در شهریور ماه امسال به ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده که حداقل قیمت آن ۱۷ هزار ۲۰۰ و حداکثر آن تا ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.
در حالی برنج خارجی در مرداد ماه سال گذشته تا ۹۰۰۰ تومان در بازار عرضه می شد که در شهریور امسال نسبت به پارسال بیش از ۱۰۹ درصد افزایش قیمت دارد. قیمت برنج وارداتی در مقایسه با مرداد ماه سال جاری که به طور متوسط ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان بوده نیز بالغ بر چهار درصد افزایش دارد.

اما در کنار تغییر ارز ۴۲۰۰ به نرخ نیمایی که بیش از ۲۰ هزار تومان در هر دلار است، ماجرای برنج های وارداتی به نحوه ترخیص آن نیز گره خورده بود؛ به طوری که در حال حاضر حدود ۲۳۰ هزار تن برنج در گمرک و بنادر موجود است که به دلیل مشکل تامین ارز امکان ترخیص پیدا نکرده بودند تا اینکه در اول شهریور ماه ممنوعیت فصلی واردات برنج آغاز شده و تا آذر ماه نیز ادامه دارد.

با این وجود با توجه به نیاز بازار و ایجاد تعادل رایزنی هایی برای ترخیص برنج های وارداتی به صورت مشروط صورت گرفت و اخیرا قرار شد بر اساس مصوبه ای که از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده ۸۰ میلیون دلار جهت تخصیص ارز به برنج هایی که به صورت درصدی ترخیص شده اند اختصاص پیدا کند.

اما در رابطه با وضعیت قیمت برنج های ایرانی نیز گزارش مرکز آمار نشان می دهد که قیمت هر کیلو از این برنج در شهریور پارسال ۲۳ هزار ۴۰۰ تومان بوده که به ۲۷ هزار تومان در مرداد ماه امسال و به طور متوسط ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو در شهریور رسیده است.

حداقل قیمت برنج ایرانی در شهریور ماه سال جاری ۲۳ هزار و ۶۰۰ و حداکثر آن ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان گزارش شده که نشان می دهد قیمت برنج ایرانی در مقایسه با مرداد ماه امسال دو درصد و شهریور پارسال ۱۷.۵ درصد افزایش دارد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

شرط پیش پرداخت مبلغ خودرو دوباره حذف شد

د اکتبر 5 , 2020
در حالی که کمیته خودرو 20 روز پیش، پرداخت 10 درصد مبلغ خودرو در زمان ثبت‌نام را مصوب کرده بود، حالا این شرط از ضوابط فروش خودروسازان حذف شده است. این روزها علاوه بر نابسامانی بازار خودرو، ضوابط خرید و حضور در قرعه‌کشی خودروسازان نیز بی ثبات است و هر […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000