گیلان پربارش‌ترین استان کشور در سال آبی ۹۹-۹۸

5f7ac0d236391_5f7ac0d236393 کارشناس آب‌های سطحی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در سال آبی ۹۹- ۹۸، گیلان با ۱۲۵۶ میلی‌متر بارندگی پربارش‌ترین و یزد با ۱۱۰ میلی‌متر بارندگی، کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور بودند.

احسان خلیلی شایان با اشاره به اینکه متوسط بارندگی‌های کشور در سال آبی ۹۹-۹۸ , ۳۱۷.۷ میلی‌متربوده است، گفت: سال آبی گذشته، جزو پربارش‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال گذشته بوده، اما با این وجود این رقم در مقایسه با سال آبی قبل از آن (۹۸-۹۷) با بارشی معادل ۳۴۲ میلی‌متر، حدود ۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: بیشترین میزان بارندگی تجمعی از ابتدای سال آبی تا ۳۱ شهریورماه امسال (پایان سال آبی ۹۹-۹۸) را استان گیلان با ۱۲۵۶.۶ میلی‌متر بارش، به خود اختصاص داده که در مقایسه با سال آبی گذشته، یک درصد افزایش داشته است. همچنین استان یزد نیز با ۱۱۰.۵ میلی‌متر بارش، کمترین میزان بارندگی در بین استان‌های کشور را دارد که نسبت به سال آبی گذشته، ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

خلیلی شایان ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان با ۲۰۲.۱ میلی‌متر بارندگی بیشترین اختلاف را با ۶۲ درصد افزایش نسبت به مقدار بارش سال آبی گذشته دارد؛ این در حالی است که این استان طی سال آبی (۹۸-۹۷) با ۱۲۵ میلی‌متر بارندگی جز استان‌های کم بارش کشور بود.

به گفته این مقام مسئول، بیشترین میزان کاهش بارش نسبت به سال گذشته در بین استان‌های کشور، به ایلام با ۵۱۲.۳ میلی‌متر بارندگی اختصاص دارد که بیانگر کاهش ۴۳ درصدی بارندگی در این استان است. همچنین مقایسه درصد اختلاف سال آبی جاری با متوسط درازمدت بین استان‌های کشور نشان می‌دهد چهارمحال و بختیاری با هفت درصد، اردبیل پنج درصد و خوزستان با سه درصد نسبت به متوسط بلندمدت (۵۱ ساله)، بیشترین میزان کاهش در بارش‌ها را داشته‌اند.

کارشناس آب‌های سطحی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در همین بازه زمانی، بیشترین میزان افزایش بارش‌ها را استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان هرکدام با ۹۳ درصد، هرمزگان با ۱۱۴ درصد نسبت به متوسط بلندمدت (۵۱ ساله)، به خود اختصاص داده‌اند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

پروازهای ایرلاین عراقی بدلیل تخلف از مقررات تا اطلاع ثانوی لغواست

د اکتبر 5 , 2020
رئیس سازمان هواپیمایی کشور از قطع پروازهای ایرلاین العراقیه از ۱۳ مهر تا اطلاع ثانوی خبر داد و اظهار کرد که پروازهای این ایرلاین به دلیل تخلف از مقررات لغو شده است. تورج دهقانی زنگنه با اشاره به توافقات انجام شده بین ایران و عراق در خصوص انجام پروازهای یک‌سویه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000