۶۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند

5f79feb69de7b_2020-10-04_20-26 استاد اقتصاد دانشگاه تهران اعطای کوپن به جامعه آماری ۶۰ میلیون نفری را نمایانگر این تعداد از مردم کشورمان زیر خط فقر دانست و تاکید کرد که مجلس در حال زمان دادن به دولت برای وقت‌کشی است.

آلبرت بغزیان با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه«حجره» با اشاره به اینکه مردم در زمان جنگ وجود کوپن را پذیرفته بودند و دولت و حاکمیت هم هدف بودند، اظهار کرد: آن زمان توزیع درآمد ناعادلانه نبود.

بغزیان با بیان اینکه لذا شخصا کوپن را آخرین راه‌حل می‌دانم، گفت: مجلس به جای اینکه پیشنهاد کوپن را بدهد، باید از دولت درباره وضعیت قیمت‌ها پرسش کند.

وی کوپن را از هم اینک شکست خورده دانست و تاکید کرد که این روش باید بعنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود.

بغزیان با اشاره به اینکه دست مصرف‌کننده در دریافت کمک نقدی به جای کوپن بازتر است، در عین حال گفت: اگر تورم‌زا بودن این مبالغ نقدی را کنار بگذاریم، این مبالغ باز هم کمتر از نیاز مصرف‌کننده خواهد بود.

این اقتصاددان جامعه آماری ۶۰ میلیون نفری برای دریافت این کمک هزینه نقدی را به معنای اعتراف دولت به وجود ۶۰ میلیون نفر از مردم کشورمان زیر خط فقر دانست و افزود: این یک فاجعه‌ی دردناک است.

بغزیان با انتقاد از اینکه دولت اشاره‌ای به لزوم کنترل قیمت کالاهای اساسی نمی‌کند، تصریح کرد که مجلسی‌ها به نوعی در حال فرصت دادن به دولت هستند تا در چند ماه آینده نیز وقت کشی کند.

در ادامه رسام مشرفی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ایران قرار بود در سند چشم انداز سرآمد منطقه باشد ولی امروز سخن از کوپن کالا برگی یا الکترونیکی در میان است، اظهار کرد: کارد به استخوان مردم رسیده و در تامین مایحتاج ضروری خود مانده‌اند.

وی کل نظام برنامه‌ریزی شامل قوای سه گانه را خطاب قرار داد و گفت: نرخ سرمایه‌گذاری ایران منفی است و حتی انباشت سرمایه در حوزه‌های نفت و ساختمان شکل نگرفته است و این سوال را باید زودتر از مسئولان می‌پرسیدیم که کجای راه را خطا رفته‌اند؟!

مشرفی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کرونا نیز بر تحریم‌ها سوار شده و فشار اقتصادی را مضاعف کرده است، افزود: ما از یکسو شرکت‌ها را خصوصی می‌کنیم ولی دولت باید کوپن به مردم ارائه دهد پس جای سوال است که خصوصی نمودنِ شرکت‌ها برای تامین ارزاق به چه علت است؟!

وی با بیان اینکه مردم حتی در تامین کالری مورد نیاز خود با مشکل روبرو هستند، ادامه داد: امروز اگر ناچاریم به تعدادی از مردم کوپن بدهیم، باید به فکر شهرهای کوچک و روستاها نیز باشیم که فروشگاه‌هایی برای تامین این اقلام ایجاد شود. اینجاست که پای امضاهای طلایی به میان می‌آید که کدام فروشندگان یا تولیدکنندگان مجاز به ارائه کالا و خدمات در قالب این کارت‌های اعتباری _کوپن_ هستند!

مشرفی افزود: با این کار در حقیقت ساختاری دولتی ایجاد می‌کنیم که گردش مالی خوبی برای دولت دارد و بدین ترتیب صنایع غذاییِ رقابت‌پذیر را نیز در پشت سد امضاهای طلایی محبوس می‌کنیم که زمینه رانت‌های دیگر را ایجاد می‌کند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

شهاب حسینی، «سومین روز جهان» را می‌سازد

ی اکتبر 4 , 2020
شهاب حسینی، موافقت شورای صدور پروانه ساخت را برای تهیه‌کنندگی فیلم‌نامه «سومین روز جهان» به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی رسولی دریافت کرد. شورای صدور پروانه ساختِ سازمان سینمایی، در جلسه اخیر خود با تولید پنج فیلمنامه موافقت کرد. فیلمنامه‌های «بولینگ» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی اصغر نعیمی، «حرف آخر» به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000