آماده‌باش در اردوگاه اصولگرایان/ پایداری فعال شد، موتلفه کنار نمی‌کشد

سیاسی/ انتخابات 5f77fb9c6727e_5f77fb9c67280 در روزهایی که بود و نبود اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با اماواگرهای زیادی روبروست، اصولگرایان با خیالی راحت استارت حضور جدی در انتخابات را زده اند و بعید به نظر نمی رسد که با چند کاندیدا وارد گود رقابت شوند.

نزدیک به هشت ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقیمانده است و اصولگرایان جدی تر از قبل برای حضور پرقدرت در میدان انتخابات خیز برداشته‌اند و برخلاف اصلاح‌طلبان که هنوز در گیر و دار حضور یا عدم حضور در انتخابات هستند، در تلاش هستند تا از میان لیست بلندبالای کاندیداهای احتمالی با سازوکاری مشخص به یک یا چند کاندیدای مشخص برسند. اگر تا چند هفته قبل خبرهای جسته و گریخته از جلسات پشت پرده و غیررسمی اصولگرایان منتشر می شد طی روزهای اخیر اما تشکل های مختلف اصولگرا رسما از ورود خود به مباحث انتخاباتی روایت کرده اند، از جبهه پایداری که می گوید جلساتش را کلید زده است تا تشکل زیر نظر محمدرضا باهنر که تاکید می کند حضور جدی در انتخابات خواهد داشت. در این میان نمی توان از تلاش های آغاز شده از سوی جامعه روحانیت مبارز نیز عبور کرد.

یک تشکل سیاسی تک رو و لیست بلند کاندیداها

جبهه پایداری آخرین تشکل اصولگراست که تاکنون با تشکیل کمیته انتخابات وارد گود انتخابات شده است. این تشکل سیاسی گرچه برند اصولگرایی دارد اما در روندهای انتخاباتی تابع جریانات اصلی اصولگرا نیست و سعی می‌کند راه و روش خود را دنبال کند. البته در یکی دو انتخابات اخیر دقیقه نودی خود را در کنار جریان اصولگرا قرار داد اما این همراهی بیشتر از سوی جریان اصولگرا به چشم می‌خورد تا جبهه پایداری.

ابراهیم رئیسی که کاندیدای جریان اصولگرا در انتخابات ۹۶ بود نامش برای اولین بار از سوی امیرحسین قاضی زاده هاشمی مطرح شد، کسی که حالا نایب رئیس مجلس است و بعید نیست که در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا وارد صحنه شود. علاوه بر قاضی زاده هاشمی، نام‌های زیادی به عنوان کاندیدای احتمالی این تشکل سیاسی مطرح شده اند که می‌توان به خود ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، بذرپاش، فتاح و علیرضا زاکانی هم اشاره کرد. با این حال مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری می‌گوید جبهه پایداری هنوز به صورت رسمی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری با کسی جلسه برگزار نکرده و صحبت‌های مطرح شده درباره نامزدهای مورد حمایت جبهه پایداری صرفاً گمانه‌زنی بوده و مرجعیتی ندارند. با این حال از سابقه جبهه پایداری در جدا کردن راه خود از دیگر اصولگرایان می‌توان پیش‌بینی کرد در انتخابات آتی که اصلاح‌طلبان به احتمال قوی شانسی برای پیروزی ندارند، جبهه پایداری از گزینه‌های خاص خود استفاده می‌کند.

موتلفه باز هم می خواهد کاندیدای اختصاصی معرفی کند؟

حزب موتلفه اسلامی یکی از باسابقه ترین تشکل‌های سیاسی ایران به حساب می‌آید که تاریخ شکل گیری آن به قبل از انقلاب بازمی گردد. بعد از پیروزی انقلاب تلاش داشت تا با معرفی کاندیدای حزبی وارد گود انتخابات شود اما حبیب‌الله عسگر اولادی آخرین نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۶۴ بود. بعد از ۳۲ سال اما نام مصطفی میرسلیم به عنوان نامزد حزب در انتخابات سال ۹۶ مطرح شد. البته کاندیداتوری او هم با استقبال همه اعضای موتلفه روبه‌رو نشد و اکثریت حزب در لحظات آخر از ابراهیم رئیسی نامزد جمنا حمایت کردند. با این حال میرسلیم تا روز آخر انتخابات باقی ماند و بعد از شکست آماده انتخابات مجلس ۹۸ شد. این حزب حالا هم برای انتخابات ۱۴۰۰ فعال شده است و به نظر می‌رسد دنبال معرفی کاندیدای اختصاصی است اما احتمالات دیگر مثل همراهی با یک نامزد واحد نیز مطرح می‌شود. اسدالله بادامچیان دبیر کل این حزب در گفت‌وگویی گفته است؛ «ما به دنبال استقرار یک دولت حزبی موتلفه اسلامی با نامزد اصلح و ارجح از بین همه نامزد هایی که مطرح می‌شوند، هستیم. او در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد که بار دیگر مصطفی میرسلیم کاندیدای حزب موتلفه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شود، تصریح کرده؛ «باید صبر کنیم و ببینیم که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مشخص شوند. از سوی حزب موتلفه اسلامی فارغ از اینکه کاندیدای مورد نظر حزبی و یا غیر حزبی باشد در صورتی که نامزد معرفی شده، برای اداره گام دوم انقلاب مناسب تشخیص داده شود مورد حمایت موتلفه قرار می‌گیرد.»

بادامپیان در اجلاس دبیران استان‌های حزب خود نیز با تاکید بر حضور جدی حزب موتلفه گفته بود: «در انتخابات ریاست جمهوری بر اساس سیاست‌گذاری شورای مرکزی حزب اقدام مستقل و حضور جدی خواهیم داشت؛ اما در مورد این اقدام با همه تشکل‌ها و گروه‌ها تعامل و ارتباط برقرار خواهیم کرد و کوشش می‌کنیم که با اقدام جمعی و جامع و مورد پذیرش همه نیروهای انقلاب عمل کنیم.» حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه نیز درباره مصداق‌های این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری گفته: «هنوز وارد بحث مصداق نشده‌ایم؛ در واقع عمدتا جلساتی پیرامون سیاست‌های نحوه ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری و اینکه با چه گفتمانی، ورود پیدا کنیم و ویژگی‌ها و شاخص‌های دولت آینده و رئیس‌جمهور آینده چه چیزهایی باید باشد، برگزار کردیم.»

جامعه روحانیت و جبهه پیروان، میدان را خالی نمی کنند

جامعه روحانیت مبارز و جبهه پیروان امام و رهبری دو تشکل کلیدی اصولگرایان هستند که در بسیاری از دوره‌های انتخاباتی نقطه ثقل تحرکات انتخاباتی و البته وحدت اصولگرایان بوده اند. با این حال در چند انتخابات اخیر برخی گروه‌ها مایل بودند مستقلانه عمل کنند و این دو تشکل سنتی و تاثیرگذار را کنار بزنند. با این وجود با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ هم جامعه روحانیت و هم جبهه پیروان عزم خود را جزم کرده اند که در اولین انتخابات قرن آینده در بین اصولگرایان دست بالا داشته باشند. جامعه روحانیت با تغییراتی که در ساختار خود ترتیب داده فعالیت انتخاباتی را کلید زده است؛ تغییراتی انتخاباتی که صرفا یک گمانه زنی نیست بلکه اعضای این تشکل به صراحت می‌گویند با هدف حضور در انتخابات ۱۴۰۰ صورت گرفته است. با این تغییرات احتمال معرفی یک کاندیدای روحانی از سوی این تشکل در انتخابات سال آینده وجود دارد.

جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز قصد دارد حضور جدی تری در انتخابات داشته باشد. کمال سجادی، سخنگوی این تشکل سیاسی به ایلنا گفته؛« قصد داریم در انتخابات آتی به صورت فعال‌تری حاضر شویم، معمولا بعد از هر انتخاباتی که انجام می‌شود، شورای مرکزی و هیئت رئیسه بررسی‌هایی انجام داده و نقاط ضعف و قوت را شناسایی می‌کنند و سپس در ادامه تلاش‌هایی برای برطرف شدن نقاط ضعف در کنار انجام فعالیت‌هایی برای حفظ و تقویت نقاط قوت صورت می‌گیرد.»

او ادامه داده است: «هم اعضایی که در معرض کاندیداتوری هستند و چهره‌های دیگر خارج از حزب، بررسی می‌شوند. همچنین افرادی که احتمال حضور آن‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری هم وجود دارد، از روی تحرکات، ملاقات‌ها و موضع‌گیری‌هایی که دارند، به صورت احتمال بررسی می‌شوند. البته این تنها درون احزاب است و شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکنون وارد بحث انتخابات ریاست‌جمهوری به معنای خاص و مشخص نشده است.»

در روزهای گذشته نیز خبری مبنی بر حضور سردار حسین دهقان، وزیر سابق دفاع در جلسه جبهه پیروان خط امام و رهبری به دبیرکلی محمدرضا باهنر منتشر شد که احتمال کاندیداتوری این سردار سپاه وگمانه زنی حمایت جبهه پیروان از دهقان را تقویت می‌کند. او در این جلسه به انتقاد از سیاست خارجی دولتی پرداخته که تا همین سه، چهار سال پیش خود یکی از اعضای کابینه‌اش بود. برای نمونه گفته: «رویکرد سیاست خارجی کشور» است:«متاسفانه سیاست خارجی‌مان هم فقط ۲ نقطه را می‌بیند، امریکا و سازمان ملل و از سایر دنیا دور است. درحالی که می‌توانستیم با دیپلماسی فعال با بسیاری از کشورهای جهان روابط محکمی برقرار کنیم اما از این ظرفیت استفاده نکردیم.» از دیگر سخنان دهقان که از آنها برداشت انتخاباتی شده می‌توان به انتقادات او به روسای دولت‌های پیشین اشاره کرد. البته دهقان در گفت و گو با تسنیم کاندیداتوری اش در انتخابات ۱۴۰۰ را تایید کرده و گفته: «با قدرت خواهم آمد و معتقدم باید مردم را از این وضعیت فعلی نجات داد.»

با این وجود بخشی از جبهه پیروان امام و رهبری معتقدند در انتخابات ۱۴۰۰ باید از نامزدی علی لاریجانی حمایت کنند. با این حال آنطور که پیداست علی لاریجانی فعلا قصدی برای کاندیداتوری ندارد، اما اگر لاریجانی وارد انتخابات شود، جبهه پیروان که طیفی نزدیک به تفکر لاریجانی است به سمت رئیس سابق مجلس گرایش پیدا خواهد کرد.

انتخابات بدون محسن رضایی و قالیباف محال است

نمی‌شود نام انتخابات به میان بیاید و از محسن رضایی و محمدباقر قالیباف گذشت. محسن رضایی در طی سال‌های گذشته بیشتر سعی کرده بر روی تحصیلات خود مانور دهد تا سابقه فرماندهی سپاه پاسداران ، تا از این طریق بتواند به کرسی ریاست جمهوری برسد، از همین رو پس از انتخابات ۸۸ جبهه ایستادگی را تاسیس کرد. اکنون خبری از فعالیت جبهه ایستادگی برای انتخابات ۱۴۰۰ در دست نیست اما آنطور که پیداست محسن رضایی شاید در این تصور است که با تغییر قرن احتمالا طلسم ناکامی‌های او می‌شکند و دیگر سرنوشت انتخابات ۸۴، ۸۸ و ۹۲ برای او تکرار نمی‌شود. برخی شبکه‌های اجتماعی نزدیک به اصولگرایان، مدعی شده اند که رضایی گفته «اگر به سراغم بیایند و از من دعوت کنند حاضرم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ورود کنم.» گفته می‌شود که محسن رضایی دنبال این است که اصولگرایان بر روی او اجماع کنند.

هرچند علی شکوهی، مشاور محسن رضایی در انتخابات رباست جمهوری سال ۸۴، درباره‌ی احتمال نامزد شدن محسن رضایی در سال ۱۴۰۰ گفته: رضایی به احتمال ۹۰ درصد در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا نمی‌شود اما توئیت اخیر محسن رضایی با هشتگ‌های نسل سوم انقلاب و راهی نو احتمال وقوع آن ۱۰ درصد دیگر را تقویت می‌کند. او نوشته بود: «تکرار دولت‌های گذشته اشتباهی بزرگ و نابخشودنی است نسل سوم انقلاب دولتی نو با راهی نو در اقتصاد در پیش خواهد گرفت.»

چهره‌های دیگری هم هستند که با وجود آنکه تحت عنوان اصولگرایی شناخته می‌شوند اما برچسب جریان‌های سیاسی را به خود نمی‌چسبانند. محمدباقر قالیباف از جمله این افراد است که بعد از انتخابات ۹۶ در نامه‌ای به جوانان از ضرورت نواصولگرایی سخن گفت. او پس از آنکه خود را نامزد مجلس شورای اسلامی کرد، برای چندمین بار گمانه زنی حضورش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را ایجاد کرد. برخی نمایندگان مجلس معتقدند اگر قالیباف برای ریاست جمهوری کاندیدا شود احتمال دارد صندلی ریاست مجلس را هم از دست دهد. اما با تقویت گفتمان ریاست جمهوری یک فرد نظامی، نام محمدباقر قالیباف در کنار محسن رضایی مطرح می‌شود.

در کنار طیف ها و اسامی مطرح شده هستند دیگر اصولگرایانی نیز که برنامه جدی برای انتخابات ۱۴۰۰ دارند، تلاش هایی که در غیاب رقیب همیشگی می تواند حتی زمینه ساز رقابت درون جریانی باشد و این احتمال مطرح می شود که شاید اصولگرایان نتوانند با سازوکاری وحدت گرا با یک یا دو کاندیدا وارد میدان رقابت شوند و باز هم صف اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ شلوغ باشد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

هشدار در باره فسخ قرارداد هفت تپه/ خلع ید می تواند بخش خصوصی سالم را هم فراری دهد

ش اکتبر 3 , 2020
سر و سامان دادن به واگذاری های سازمان خصوصی سازی چند وقتی است که در دستور کار نماینده های مجلس و قوه قضاییه قرار گرفته است. عوارض مثبت و منفی خلع ید موج جدید خلع یدها در واگذاری های پر شک و شبهه سازمان خصوصی سازی را از چند منظر […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000