نکات مهم طراحی سایت در جلب توجه کاربر

نکات مهم طراحی سایت در جلب توجه کاربر

در عصر تکنولوژی امروز با حضور گسترده‌ی اینترنت، برای اینکه بتوانید در میان رقبای خود باقی بمانید؛ باید توجه مشتری را در بازار آنلاین نیز به خود جلب کنید. شما از طریق وب سایت یا اپلیکیشن اختصاصی، می‌توانید خدمات خود را ارائه داده یا محصولات خود را به فروش برسانید. پس هر چه بتوانید وب سایتی با کارایی بهتر و جذابیت بیشتر طراحی کنید؛ شانس بیشتری برای جلو افتادن از رقیب‌های خود خواهید داشت.

به طور کلی ساخت وب سایت طبق چارچوب خاصی انجام می‌گیرد و از اصول تعریف شده استاندارد پیروی می‌کند. این قوانین و نکات مهم طراحی سایت، عملکرد شما را بهبود می‌بخشد، رضایت کاربرانتان را افزایش می‌دهد، باعث ارتقای رتبه شما در گوگل خواهد شد و در نتیجه سوددهی شما را بالا می‌برد.

در ادامه به مهم‌ترین نکات لازم در طراحی سایت برای کسب‌ و کارهای کوچک تا بزرگ پرداخته شده است تا بتوانید با در نظر گرفتن آنها، سایتی محبوب و کارآمد طراحی کنید.

اسم دامنه

نام دامنه یا همان آدرس وب سایت شما، اولین چیزی است که می‌تواند شما را به کاربر معرفی کند و حتی در برندسازی کسب و کار شما نقش مهمی داشته باشد. در واقع با انتخاب نام دامنه که مرتبط یا کسب و کار شما باشد، می‌توانید راحت‌تر در ذهن کاربر جای بگیرید و برند خود را معرفی کنید.

به عنوان مثال وب سایت جاب ویژن را در نظر بگیرید! در این وب سایت تمامی زمینه‌های رسیدن به یک شغل (job) پوشش داده شده است و به کار رفتن کلمه جاب در نام دامنه آن، خدمات این وب سایت را به طور کلی نشان می‌دهد و باعث برندسازی آن می‌شود. بااین‌حال انتخاب نام دامنه‌ای که بتواند شما را تا آخر راضی نگه دارد و به کسب و کارتان آسیب نرساند، آسان نیست. به همین علت در ادامه به برخی نکات مهم ساخت وب سایت در زمینه انتخاب نام دامنه پرداخته شده است.

  • نام دامنه را کوتاه انتخاب کنید تا راحت‌تر در خاطر مخاطب بماند؛ اما از مخفف کردن نام مورد نظر به هیچ وجه استفاده نکنید؛ چرا که نه تنها باعث برندسازی نمی‌شود، بلکه به راحتی از یاد کاربر می‌رود.
  • نامی راحت و آسان انتخاب کنید. معمولا آدرس‌هایی که طولانی و سخت هستند، تایپ کردن سختی دارند و کاربر را اذیت می‌کنند.

رنگ بندی و شکل ظاهری سایت

سایت شما معرف شرکت، خدمات، محصولات و در نهایت برند شما است. پس یکی از نکات مهم طراحی سایت، شکل ظاهری آن است. چرا که کاربران بیشتر از هر چیزی به رنگ‌بندی و ظاهر یک وب سایت توجه می‌کنند. در صورتی که وب سایت شما یک تم مناسب نداشته باشد، نمی‌تواند در درجه اول مخاطب را راضی نگه دارد و به معرفی محصول یا خدمات بپردازد.

گرافیک و ساختار المان ها

یکی از نکات مهم طراحی سایت، کاربری آسان و جذاب است . به طوری که کاربر بتواند در یک نگاه بخش‌های اصلی یک وب سایت را تشخیص دهد و برای نیاز خود اقدام کند. گرافیک درست باعث می‌شود که کاربر در کمترین زمان بتواند صفحه‌ی باز شده را اسکن کند و به سمت مهم‌ترین بخش‌ها برود.

البته فونت و اندازه آن که برای طراحی وب سایت استفاده می‌کنید نیز اهمیت زیادی دارد و به خوانا بودن مطالب، جذابیت و فهم ساده‌تر آنها کمک می‌کند. همچنین توجه داشته باشید که امروزه سادگی از محبوبیت بیشتری برخوردار است و سایت‌هایی که از گرافیک ساده و قابل فهم برخوردار هستند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

اصول سئو و کدنویسی سایت

رعایت اصول سئو یکی از مهم‌ترین مواردی است که به شما کمک می‌کند تا از رقبای خود سبقت بگیرید. سک سئوی عالی، حرفه‌ای بودن شما را می‌رساند و باعث دیده شدن شما در نتایج اولیه موتورهای جستجو خواهد شد. شما می‌توانید برای اینکه سئوی سایت خود را بهبود ببخشید، از وردپرس نیز در برنامه‌نویسی سایت خود استفاده کنید، چرا که این قالب کدنویسی طراحی سایت از پیش‌نیازهای سئو برخوردار است و می‌تواند به بهبود کلی آن کمک کند.

همچنین یکی از نکات مهم طراحی سایت که توجه مخاطب را به خودش جلب می‌کند، محتوایی است که در وب سایت قرار می‌گیرد. این محتوا می‌تواند در قالب متن، عکس یا ویدیو طراحی شود و در اختیار کاربر قرار بگیرد. شما می‌توانید با کمک سیستم‌های محتواگذاری یا CMS، محتواهای خود را مدیریت کنید و با چیدمانی حرفه‌ای، سئو سایت را بهبود داده و کاربری ساده‌تری را ارائه دهید.

ریسپانسیو بودن و نمایش صحیح در موبایل

مهم نیست سایت شما چقدر جذاب، زیبا و کاربردی باشد، تا زمانی که نتوانید آن را به‌گونه‌ای طراحی کنید که از نسخه‌های موبایل پشتیبانی کند و به راحتی قابل دسترس باشد؛ مورد توجه کاربر قرار نخواهد گرفت. چرا که امروزه اغلب افراد برای استفاده از اینترنت و مرورگرهای مختلف، از موبایل استفاده می‌کنند و در صورتی که وب سایت شما سازگاری مناسبی با موبایل نداشته باشد، نمی‌تواند به خوبی خدمات خود را ارائه کند.

ازاین‌رو باید برای داشتن سایتی مناسب، از طراحی وب واکنش گرا یا همان قابلیت ریسپانسیو بودن بهره بگیرید تا به صورت خودکار عناصر موجود در وب سایت همچون تصاویر با توجه به دستگاه مورد استفاده تغییر اندازه دهند و به نمایش گذاشته شوند.

تاثیر جنبه‌های مختلف طراحی سایت در رضایت مشتری

امروزه داشتن یک سایت برای اغلب کسب و کارها از کوچک گرفته تا بزرگ یک ضرورت به شمار می‌رود تا بتوانند در دنیای آنلاین نیز فعالیت کنند و مشتری‌های بیشتری داشته باشند؛ اما داشتن یک سایت و فعالیت در آن به سادگی انجام نمی‌گیرد و در ابتدا باید به نکات مهم طراحی سایت توجه کرد که با کمک آنها بتوان انتظارات اولیه کاربر را برطرف نمود.

به عنوان مثال سازگاری داشتن با موبایل یا داشتن ظاهری جذاب برای سایت کمک می‌کند تا جامعه بیشتری از آن استفاده کنند و جذب آن شوند. همچنین این جنبه‌هایی که در طراحی سایت مورد توجه قرار می‌گیرند، در کارایی بیشتر سایت تاثیر می‌گذارند و باعث جلب رضایت مشتری خواهند شد.

پست بعدی

۲ ایرانی در بین نامزدهای جایزه جهانی ورزشی نویسان

ی آوریل 16 , 2023
ایسنا نوشت: ۱۰ نامزد دریافت پنجمین جایزه جهانی ایپس ۲۰۲۲ معرفی شدند که نام پنج ایرانی هم در بین آنها دیده می‌شود. در مرحله سوم رای‌گیری برای انتخاب ۱۰ اثر برتر در گروه‌های هشت‌گانه جایزه جهانی ایپس، اعضای هیات داوران متشکل از ۱۲ نفر از روزنامه نگاران ورزشی در جهان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000