وقتی متخصصان، سیاسی حرف می‌زنند

605df7160f763_2021-03-26_19-30 تحقیقات در راستای کشف منشاء شیوع ویروس کرونا به منظور آشنایی با این ویروس و مهار آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در حال حاضر، تحقیقاتی جهانی در این حوزه در چین انجام شده و نتیجه این بررسی ها ماه گذشته اعلام شد.

گزارش نهایی این تحقیقات نیز به زودی منتشر می شود. نکته قابل اهمیت این است که این دست از تحقیقاتی، یک تحقیق جهانی محسوب می شود و صرفا نباید منحصر به چین باشد و تحقیق در چین صرفا بخشی از این تحقیقات جهانی بوده است.

برخلاف انتظار برخی کشورها،‌ تحقیقات درباره کشف منشاء ویروس کرونا در چین نتیجه ای بدنبال نداشت که بر اساس آن چین هدف حمله و انتقاد قرار گیرد؛ کارشناسان اعزامی سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان چینی در جریان انجام این تحقیقات مشترکا به این توافق رسیدند که احتمال انتشار ویروس کرونا از آزمایشگاه بسیار ضعیف است.

حقیقت این است که بحث نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا بحثی ساختگی و جعلی است که به صورت مشترک از سوی رسانه ها و سیاستمداران آمریکایی به راه افتاد؛ حتی پایگاه «گری زون» آمریکا نیز سال گذشته در این رابطه افشاگری کرد و گزارش داد که تنها مدرک اصلی که از احتمال نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا دفاع می کند، تلگرافی از سفارت آمریکا در چین بوده است که به صورت غیرعمد و ناخواسته به دست «جاش راگین» خبرنگار روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» افتاد.

اما همین مدرک ضعیف با گزافه پردازی مشترک رسانه ها و سیاستمداران آمریکا سرانجام به یک بحث جنجالی بزرگ تبدیل شد.

اکنون، متخصصان سازمان بهداشت جهانی و چین که تحقیقات میدانی را در چین به پایان رسانده اند، معتقدند که فرضیه نشت ویروس از آزمایشگاه بسیار بعید است. این به منزله اتمام بحث ادعایی «نشت ویروس از آزمایشگاه» و تمام ترفندهای سیاسی افراد ضد چینی در غرب بر سر موضوع کرونا تلقی می شود.

با این حال، این افراد غربی که آماده پذیرش این نتیجه نیستند به سرعت به روشی دیگر روی آوردند و آن، استفاده از «متخصصان» حامی بحث نشت ویروس از آزمایشگاه برای اعمال فشار بر سازمان بهداشت جهانی است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» اخیراً نامه ای سرگشاده که «26 دانشمند» آن را امضاء کرده اند، منتشر کرد. در این نامه، این «دانشمندان» مدعی اند اعضای گروه تخصصی مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین نتوانستند به طور «مستقل» یک تحقیق «جامع و کامل» را انجام دهند.

آشنایی با چندنفر از متخصصان فوق الذکر قطعا به هدف نگارش نامه سرگشاده آنها کمک می کند.

«جیمی متزل» (Jamie Metzl) عضو اندیشکده «شورای آتلانتیک» است و همین اندیشکده با بسیاری کشورهای غربی از جمله آمریکا در ارتباط است. متزل همواره در انتشار بحث نشت ویروس از آزمایشگاه بسیار فعال بوده است.

«کالین دی باتلر» (Colin D Butler) از دانشگاه ملی استرالیا تعصب سیاسی شدیدی علیه چین دارد. او حتی در شبکه های اجتماعی چین را «رژیم نازی» خوانده و به سازمان بهداشت جهانی تهمت زده و آن را به «راضی کردن چین» متهم کرده است.

«یوجیا آلینا چان» (Yujia Alina Chan) کارشناس دیگری است که معتقد است که ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان نشت کرده و همیشه سرگرم مقالات نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره آزمایشگاه ووهان است.

به نظر می رسد یکی از اشتراکات این متخصصان، گزافه پردازی درباره انتشار ویروس از آزمایشگاه است. این ادعا در واقع هیچ فرقی با تئوری توطئه «ویروس چینی» که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا مدام از آن حرف می زد، ندارد.

یک اشتراک دیگرادعا این به اصطلاح متخصصان، تعصب شدید آنها علیه چین است. این رویکرد آنها در واقع مساله منشاءیابی ویروس کرونا را وارد مسیر سیاسی کرده است. اما، مگر قرار نیست این مساله به عنوان مساله ای علمی باقی بماند؟

البته، اختلافات نظرهای علمی موضوعی عادی و واقعی است اما به هر حال مدرک و شواهد باید وجود داشته باشد. در مقایسه با کارشناسان سازمان بهداشت جهانی که تحقیقات میدانی در ووهان را به اتمام رسانده و شواهد قطعی ارائه داده اند، آن افرادی که وفادار به بحث انتشار ویروس از آزمایشگاه هستند، چه مدرکی ارائه داده اند؟

بدیهی است وقتی اتهامات این به اصطلاح متخصصان علیه گروه تخصصی مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین شامل «عدم شفافیت»، «مستقل نبودن تحقیق» و «ممانعت چین از تحقیق» است و برای این اتهامات مدرکی ارائه نشده، می توان به این نتیجه رسید این اتهامات خارج از دامنه علم است و بر اساس شیوه تفکر «فرض گناه» مطرح می شود و به طور کامل نوعی دستکاری سیاسی است.

سایت با دوربین
سایت خبری اخبار آزاد
منبع : خبرفوری

پست بعدی

وضعیت قرمز کرونایی در فیروزکوه

ج مارس 26 , 2021
همزمان با آغاز سفر‌های نوروزی و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، شهرستان فیروزکوه در وضعیت قرمز قرار گرفت. مدیرشبکه بهداشت و درمان فیروزکوه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۶۰ درصد تست pcr درفیروزکوه مثبت بوده است. مهدی رجب ترقی افزود: بیشتر افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000