برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا سکه؟

طلا ۱۸ عیار از یک سال قبل به این طرف بازدهی بیشتری درمقایسه با سکه امامی به ثبت رسانده است.

قیمت طلا ۱۸ عیار از یک سال قبل به این طرف حدود ۵۵ درصد رشد داشته است.

نرخ طلا ۱۸ عیار سه‌شنبه ۱۳ شهریور درحالی به سه میلیون و ۶۵۱ هزار تومان رسید، که یک سال قبل در چنین روز‌هایی روی محدوده دو میلیون و ۳۶۳ هزار تومان حضور داشت. افزایش یک میلیون و ۲۸۸ هزار تومانی نرخ طلا ۱۸ عیار در این مدت به‌معنی رشد ۵۴.۸ درصد است و در همین حدفاصل، سکه‌باز‌ها حدود پنج درصد منفعت کمتری نصیبشان شده است. مقایسه سرمایه‌گذاری روی سکه و طلا همیشه به نفع خریداران طلا نیست و مثلا وقتی بازه زمانی سه ساله را ملاک قرار می‌دهیم، اوضاع به نفع خریداران سکه عوض می‌شود.

قیمت طلا ۱۸ عیار در روز‌های گذشته که بازار ارز و طلا روند آرامی را پشت‌سر می‌گذارند، رشد دو درصدی را در بازه هفت‌روزه تجربه کرده است. طلا ۱۸ عیار سه‌شنبه ۱۳ شهریور گرمی سه میلیون و ۶۶۰ هزار تومان معامله شد درحالی که سه‌شنبه پیشین هر گرم طلا ۱۸ عیار با نرخ سه میلیون و ۵۸۸ هزار تومان روی تابلو طلافروش‌ها نمایش داده شد.

طلا ۱۸ عیار در هفت روز گرمی ۷۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده که معادل رشد دو درصدی است. در همین مدت قیمت سکه امامی با رشد ۱.۷ درصدی از ۴۲ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان به ۴۳ میلیون و ۵۸۵ هزار تومان رسیده است.

قیمت طلا و سکه از شش ماه قبل به این طرف روند تقریبا مشابهی داشتند و به ترتیب ۲۴ و ۲۵ درصد ارتقا پیدا کرده‌اند. شش ماه قبل یعنی نیمه اول اسفند سال گذشته، نرخ طلا ۱۸ عیار در محدوده دو میلیون و ۹۹۰ هزار تومان قرار داشت. همان زمان صراف‌ها هر قطعه سکه امامی را ۳۴ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان می‌فروختند.

قیمت سکه در یک سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته و این عدد برای طلا ۱۸ عیار حدود ۵۵ درصد برآورد می‌شود

سکه امامی درحال حاضر پا به محدوده ۴۳ میلیون گذاشته و قریب ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد. افزایش قیمت سکه در این مدت معادل هشت میلیون و ۹۴۰ هزار تومان است و به معنی بازدهی ۲۵ درصدی است. در همین مدت نرخ طلا ۱۸ عیار به ازای هر گرم ۶۷۰ هزار تومان بالا آمده و بازدهی ۲۴ درصدی را برای خریداران طلا به ارمغان آورده است. روند تقریبا برابر سکه و طلا در بازه شش ماهه، با تبدیل بازه به یکساله، به نفع سرمایه‌گذاران طلا به پایان می‌رسد.

نرخ طلا ۱۸ عیار یک سال قبل یعنی، نیمه اول شهریور پارسال دو میلیون و ۳۶۳ هزار تومان بود. از طرفی هر قطعه سکه امامی در آن روز‌ها معادل ۲۸ میلیون و ۹۸۵ هزار تومان فروخته می‌شد.

قیمت سکه امامی از ۱۳ شهریور پارسال تا امسال رشد تقریبا ۵۰ درصدی را به چشم دیده است. در این مدت دقیقا ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به قیمت سکه امامی اضافه شده، اما نسبت به میزان رشد قیمت طلا کمتر است.

نرخ طلا ۱۸ عیار درحدفاصل ۱۳ شهریور پارسال تا امسال به ازای هر گرم، یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان پیشروی داشته است. همین میزان افزایش قیمت طلا، به معنی بازدهی ۵۵ درصدی است.

مقایسه بازدهی طلا و سکه در یک سال اخیر

 

سکه و طلا سکه امامی هر گرم طلا ۱۸ عیار
بازه هفت‌روزه ۱.۷ درصد دو درصد
بازه شش‌ماهه ۲۵ درصد ۲۴ درصد
بازه یک‌ساله ۵۰ درصد ۵۵ درصد
منبع: فرارو

پست بعدی

دقیق و حساب شده انتقام شهید اسماعیل هنیه را خواهیم گرفت

پ سپتامبر 5 , 2024
معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه گفت: نیرو‌های جبهه مقاومت در منطقه، تربیت‌یافتگان مکتب امام راحل و شهدا هستند که این امر باعث شده، جبهه مقاومت امروز حرف اول را در منطقه بزند. سردار فرجیان‌زاده در یادواره ۲۷ شهید کوی محمدیه در همدان، اظهار داشت: نیروهای جبهه مقاومت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000