شناسه تراکنش TXID چیست؟ آشنایی با هش معامله

شناسه تراکنش (TXID) شماره شناسایی منحصر به فرد هر تراکنش بلاک چین است. گاهی اوقات به آن هش معامله یا هش تراکنش نیز می‌گویند. TXID رشته‌ای از حروف و اعداد است که هر تراکنش بلاک چین دارای آن است. این شناسه منحصر به فرد هش SHA-256 دوگانه یک تراکنش است.

با شناسه تراکنش، می‌توانید اطلاعات تراکنش مانند مبلغ ارسال شده، تاریخ انتقال، آدرس گیرنده و فرستنده و تعداد تاییدیه‌های شبکه را در مرورگر بلاک (block explorer) پیدا کنید.

هر بار که یک تراکنش را امضا می‌کنید، شناسه تراکنش (TXID) را امضا می‌کنید. با این کار، هر تغییری در تراکنش، شناسه تراکنش را نیز تغییر می‌دهد و بنابراین، امضا را نامعتبر می‌کند.

شناسه تراکنش transaction ID)) لزوماً هش کل تراکنش نیست. امضاها را می‌توان پس از تولید آن‌ها تغییر داد، حتی گاهی اوقات بدون بی‌اعتبار شدن آن. این مسئله که به TXID اجازه می‌داد پس از امضای تراکنش تغییر کند، با به‌روز رسانی SegWit در بلاک چین بیت کوین حل شد.

با استفاده از هش تراکنش، می‌توانید:

مدرکی ارائه دهید که تراکنش تکمیل شده است (مشابه دریافت رسید خرید هنگام خرید چیزی در فروشگاه)

و اطلاعات تراکنش را جستجوی کنید، مانند:

– آدرس فرستنده

– آدرس گیرنده

– مبلغ

-زمان و تاریخ تراکنش

– کارمزدهای شبکه

-تأییدیه‌ها

 

برای مشاهده جزئیات هش تراکنش، می‌توان از یک Block Explorer، که وب‌سایتی است که در آن می‌توانید هش را جستجو و دفتر کل را مشاهده کنید، استفاده کنید.

هر ارز دیجیتالی بر روی یک یا چند بلاکچین مختلف موجود است. هنگام جستجوی هش تراکنش در مرورگر بلاکچین، باید از مرورگری استفاده کنید که برای آن بلاک چین استفاده می‌شود. به عنوان مثال، ارز دیجیتال BTC از بلاک چین بیت کوین استفاده می‌کند، بنابراین مشاهده آن تراکنش‌ها به یک مرورگر بلاک بیت کوین نیاز دارد. برای مشاهده تراکنش‌های انجام شده با استفاده از اتریوم در بلاک چین اتریوم، باید از مرورگر بلاک چین اتریوم استفاده کنید.

برای بررسی تراکنش در بلاک اکسپلورر، باید بدانید که روی کدام بلاک چین ارسال شده است. اگر هش تراکنش را در مرورگر متفرقه جستجو کنید، یا اطلاعاتی مشاهده نخواهید کرد یا اطلاعات اشتباه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آموزش پیگیری تراکنش با TXID

چگونه شناسه تراکنش خود (TXID) را پیدا کنم؟

می‌توانید TXID هر تراکنش را با چند مرحله آسان جستجو کنید:

  1. یک مرورگر بلاک چین ((Block Explorer مانند com، blockchain.com، blockchair.com یا موارد دیگر را باز کنید.
  2. با شناسه کیف پول خود وارد شوید.
  3. در لیست تراکنش‌های انجام‌شده، شناسه‌های تراکنش را کنار آنها می‌بینید.
  4. روی transaction ID کلیک کنید.
  5. شناسه تراکنش (TXID) به همراه تمام جزئیات تراکنش نمایش داده می‌شود.

از کجا می‌توانم شناسه تراکنش (TXID) را در بایننس پیدا کنم؟

با طی کردن مراحل زیر می‌توانید شناسه تراکنش (TXID) را در صرافی بایننس پیدا کنید:

 

وارد حساب بایننس خود شوید و بر روی “Wallet” و سپس “Overview” در منوی کشویی کلیک کنید.

روی “Transaction History” کلیک کنید و TXID را در زیر [TxID] پیدا کنید.

از کجا می‌توانم شناسه تراکنش (TXID) را در بیت کوین پیدا کنم؟

در قسمت «Search»، آدرس بیت کوین عمومی خود را که برای تراکنش استفاده کرده‌اید، وارد کنید.

پس از انتخاب «Search»، تمام تراکنش‌های بیت‌کوین که شامل آدرس شما می‌شوند، از جدیدترین تا قدیمی‌ترین نمایش داده می‌شوند. آخرین تراکنش باید همان معامله‌ای باشد که شما به دنبال آن هستید. با بررسی مبلغ تراکنش مطمئن شوید که این همان تراکنش مورد نظرتان است. روی رشته اعداد برجسته شده به رنگ آبی در کنار علامت + کلیک کنید. این شناسه تراکنش شماست.

از کجا می‌توانم شناسه تراکنش (TXID) را در بیت کوین کش پیدا کنم؟

در قسمت «Search»، آدرس عمومی بیت کوین کش خود را که برای تراکنش استفاده کرده‌اید، وارد کنید.

پس از انتخاب «Search»، تمام تراکنش‌های بیت‌کوین کش که شامل آدرس شما می‌شود، از جدیدترین تا قدیمی‌ترین نمایش داده می‌شوند. جدیدترین تراکنش باید همان معامله‌ای باشد که شما به دنبال آن هستید. با بررسی مبلغ تراکنش مطمئن شوید که درست است. روی رشته اعداد برجسته شده به رنگ آبی در کنار علامت + کلیک کنید. این شناسه تراکنش شماست.

از کجا می‌توانم شناسه تراکنش (TXID) را در لایت کوین پیدا کنم؟

در قسمت «Search»، آدرس عمومی لایت کوین خود را که برای تراکنش، بلاک یا شناسه تراکنش استفاده کرده‌اید، وارد کنید.

پس از انتخاب «Search»، تمام تراکنش‌های لایت کوین که شامل آدرس شما می‌شوند، از جدیدترین تا قدیمی‌ترین نمایش داده می‌شوند. جدیدترین تراکنش باید همان معامله‌ای باشد که شما به دنبال آن هستید. با بررسی مبلغ تراکنش مطمئن شوید که این مورد است. روی رشته اعداد برجسته شده با رنگ آبی کلیک کنید. این شناسه تراکنش شماست.

 

از کجا می‌توانم شناسه تراکنش (TXID) را در اتریوم پیدا کنم؟

در قسمت «Search»، آدرس عمومی اتریوم خود را که برای تراکنش استفاده کرده‌اید، وارد کنید.

هنگامی که «Searc» را انتخاب کردید، تمام تراکنش‌های اتریوم که شامل آدرس شما می‌شوند، از جدیدترین تا قدیمی‌ترین نمایش داده می‌شوند. جدیدترین تراکنش باید همان معامله‌ای باشد که شما به دنبال آن هستید. با بررسی مبلغ تراکنش مطمئن شوید که همان معامله مورد نظر است. روی رشته اعداد برجسته شده به رنگ آبی در زیر “TxHash” کلیک کنید. این شناسه تراکنش شماست.

 

چگونه یک هش معامله (TXID) ایجاد کنم؟

شما با دو بار هش کردن داده تراکنش از طریق تابع هش SHA-256، یک شناسه تراکنش ایجاد می‌کنید.

آیا اشتراک‌گذاری شناسه تراکنش امن است؟

تراکنش‌های بلاک چین همگی برای عموم قابل دسترسی هستند. هنگامی که رمزارزی را به آدرس دیگری ارسال می‌کنید، تراکنش در شبکه پخش می‌شود و هش تراکنش نیز تولید می‌شود. می‌توان به راحتی وضعیت تراکنش را با استفاده از شناسه تراکنش ردیابی و ره‌گیری کرد. آنها تمام مشخصات انتقال، از جمله آدرس فرستنده و گیرنده، کل مبلغ ارسال شده، تاریخ انتقال، ارتفاع بلاک، هزینه‌های مربوط به آن و تعداد تأییدیه‌ها را می‌توانند مشاهده کنند. اما شناسه تراکنش (TXID) هیچ اطلاعات شخصی را فاش نمی‌کند و اشتراک گذاشتن آن از نظر امنیتی مشکلی ندارد. در بلاک چین های عمومی، اطلاعات نمایش داده شده عبارت‌اند از:

  • مبلغ منتقل شده
  • تاریخ انتقال
  • آدرس کیف پول فرستنده و گیرنده

 

بیشتر بخوانید: ترید ارز دیجیتال با گوشی

شناسه تراکنش (TXID) چگونه ‌است؟

TXID یک رشته الفبایی تصادفی منحصر به فرد است. این رشته شامل مجموعه‌ای تصادفی از حروف و اعداد است، به عنوان مثال:

0xf47cdb4dd7fbc0cc8fb5609963cc46da2afba44c2a353aab007fb6c7af765c9c

با هش تراکنش چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

با کپی و پیست کردن TXID می‌توانید تراکنش خود را در مرورگر بلاک چین جستجو کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات تراکنش را با افراد به اشتراک بگذارید. برای مشاهده اطلاعات مربوط به تراکنش، مانند تاریخ، مبلغ و آدرس فرستنده و گیرنده، هش تراکنش را در مرورگر بلاک جستجو کنید.

آیا امضا همان شناسه تراکنش است؟

امضا (Signature) مترادف با شناسه تراکنش (TXID) و هش تراکنش (TX hash) است. اتریوم و سایر بلاک چین های سازگار با EVM از اصطلاحات شناسه تراکنش و هش تراکنش استفاده می‌کنند. در بلاک چین سولانا، این دو به نام امضا شناخته می‌شود.

 

خلاصه مطلب

تمام اطلاعات تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را می‌توان در بلاک چین پیدا کرد که می‌توان آن را با استفاده از شناسه تراکنش یا هش تراکنش شناسایی کرد. به طور معمول، هش تراکنش به صورت یک رشته تصادفی از حروف و اعداد ظاهر می‌شود. txid شناسه منحصربه‌فرد یک تراکنش در بلاک چین است که به طور عمومی منتشر می‌شود و به کمک آن می‌توان تراکنش‌ها را ردیابی کرد.

پست بعدی

آشنایی با برترین محصولات افزودنی های بتن در مشهد

چ سپتامبر 27 , 2023
بتن شیمی زرین کوه از سال ۱۳۸۴ در زمینه فروش افزودنی های بتن به صورت مشاوره ای آغاز نموده است. دفترفروش شرکت بتن شیمی در مشهد مستقر است. بتن شیمی زرین هم اکنون تولیدکننده محصولات خود است که با کد انحصاری BS به بازار عرضه می گردد. همچنین به مراتب […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000