ایرنا نوشت: سرانجام دوازده بهمن از راه رسید و جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد هنری کشور که خودش هم به یکی از پرحاشیهترین دورههایش رسیده است، آغاز شد.
هر سال با شروع فصل زمستان هیجان و تکاپوی نزدیک شدن جشنواره فجر برای اهالی سینما، بخصوص آنهایی که فیلمی در جشنواره دارند و نیز علاقهمندانش اوج میگرفت اما امسال همه چیز رنگ و بوی دیگری داشت؛ از فضای پشت صحنه فیلمها گرفته تا آنهایی که دستاندرکار برگزاری جشنواره بودند، از دوستداران و مخاطبان همیشگی جشنواره فجر تا اهالی رسانه که از ابتدای بهمن ماه روزهای پر فشار کاری را با شروع جشنواره های فجر پشت سر میگذارند.
بعد از اتفاقهایی که فضای جامعه در پاییز امسال با آن روبهرو شد قابل پیشبینی بود که جشنواره فیلم فجر به عنوان بستری برای یکسری بازخوردها استفاده شود.
با این حال پس از تمام حاشیههای چند وقت اخیر و اطلاعرسانیهای قطرهچکانی از جشنواره، چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر عصر ۱۲ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت به عنوان خانه رسانه و برج میلاد به عنوان خانه جشنواره و محل استقرار بخش بازار بین الملل و هنرمندان آغاز شد.
با آغاز جشنواره و در مدت برپایی این رویداد نگاهی گذرا به اتفاقها و حاشیههای آن در پایان هر روز خواهیم داشت.
در روز اول جشنواره باید به نمایش دو فیلم «استاد» و «شماره ۱۰» اشاره کرد.
* در دو هفته گذشته یکی از چهرههای جنجالی و خبرساز سینما بهروز افخمی بود آن هم به خاطر مصاحبه ای که داشت و اظهارنظش در درباره وقایع اخیر جامعه بازتابهای مختلفی پیدا کرد، به همین دلیل میشد تصور کرد انتخاب اولین فیلم جشنواره از فیلمی به تهیهکنندگی و با حضور او در سینمای رسانه نشست پرحاشیهای را رقم بزند اما اتفاقاً نشست فیلم نشست پرسش و پاسخ فیلم استاد که به عنوان یکی از فیلم اولیهای جشنواره توسط عماد حسینی ساخته شده، به آرامی برگزار و تمام شد.
* فیلم استاد روایتی از یک استاد نقاش و معمار بود که به حاشیههای جنبش «میتو» اشاره مستقیم داشت که در یکی دو سال گذشته در فضای فرهنگ و هنر و در سینمای ایران ایجاد شد. حسینی در این نشست بدون اسم بردن، از بازیگرانی یاد کرد که در روزهای گذشته نامشان زیاد مطرح بوده اما یا حاضر به همکاری با او در این پروژه نشدهاند یا او را از ساخت این فیلم پرهیز داده بودند تا برای آینده کارش در سینما بایکوت نشوند.
افخمی در این نشست استخاره گرفتن برای فیلمسازی را بار دیگر مطرح کرد و گفت، ابتدا زیر بار ساخت فیلمی با این موضوع نمیرفته اما بعد از اصرار مجید رجبی معمار تهیه کننده قبلی، استخاره گرفته و اگرچه قصد داشته یک کمدی از این سوژه بسازد اما به ساخت روایت کارگردان رضایت داده است.
* برای فیلم استاد دو نفر از بازیگران و تهیهکننده و کارگردان فیلم حضور داشتند اما این غیبت در نشست دوم تا حدی جبران شد و دستاندرکاران بیشتری از فیلم «شماره ۱۰» در نشست حضور داشتند.
* تقریباً تمام سالنهای نمایشیِ در نظر گرفته شده برای دو فیلم اول جشنواره، با تکمیل ظرفیت روبهرو شدند. البته در کنار چهرههای آشنا و تقریبا هر ساله، امسال از برخی فعالان رسانهای در روز اول جشنواره که یک روز کاری است، خبری نبود. باید دید که این شرایط در ۳ روز آخر هفته و تعطیلی پیش رو چگونه خواهد شد.
* جشنواره امسال در سینماهای مردمی هم از ۱۲بهمن آغاز شده اما وضعیت فروش بلیت نسبت به گذشته تغییراتی دارد که برخی کارشناسان یکی از عوامل آن را تکفروشی کردن بلیت و نیز نبود تبلیغات کافی و مناسب برای آگاهی مردم میدانند. در همین راستا یکی از سینماداران پیشنهاد داده است تمهیدی اندیشیده شود تا سیمرغ مردمی حذف نشود و تبلیغات مرتبط با فیلم ها هم افزایش یابد.
* با اعلام اسامی فیلمهای بخش بینالملل جشنواره رضا محقق تنها تهیهکنندهای است که با فیلمهای «چرا گریه نمی کنی»، «درخت خاموش» و «آه سرد» ۳ فیلم در جشنواره دارد. تورج اصلانی هم با دو فیلم «وابل» و «بیسرزمین» تنها کارگردان دو فیلمی جشنواره امسال است.
* مردم آسیب دیده و سوگوار زلزله خوی در هر دو نشست خبری جشنواره یاد شدند و حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم شماره ۱۰ درخواست کرد که در همین ایام از طریق سفر هنرمندان یا راههای دیگر به آنها کمک شود.
۵۷۲۴۷
آخرین دیدگاه